מעי רגיז – תזונה נכונה על פי הרפואה הסינית

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא הפרעה שכיחה, ועל פי הערכות סובלים ממנה בין 10 ל-20 אחוזים מהמבוגרים במדינות המערב. זוהי תסמונת מעיקה בעלת סימפטומים מטרידים כדוגמת תחושת נפיחות, יציאות בלתי סדירות וכאבי בטן. תזונה נכונה ומותאמת אישית עשויה להקל על הסימפטומים. טיפול בהפרעה ברפואה טבעית מביא להקלה משמעותית ומשלב בין תזונה מתאימה לדיקור סיני וצמחי מרפא.

מהם התסמינים והמאפיינים של תסמונת המעי הרגיז?

תסמונת המעי הרגיז כוללת מגוון סימפטומים הקשורים בעוויתות בשרירי המעי ואי סדירות במערכת העיכול. כתוצאה, עשויים שרירי המעי לנוע מהר מהרגיל, ולהוביל לשלשול, או לאט מן הרגיל, עד להיווצרות של עצירות. חומרת התסמינים ותדירותם משתנה בין אדם לאדם ובין תקופות שונות אצל אותו אדם. בין התסמינים ניתן למנות כאבי בטן חזקים, נפיחות ובטן תפוחה, גזים, יציאות לא סדירות, תחושת דחיפות במתן צואה, יציאה מלווה בריר, שלשול ועצירות – בנפרד או לסירוגין. תופעות נוספות שמלוות את ההפרעה אצל חלק מהאנשים כוללות צרבת, תשישות כללית, מתח, חרדה ודכאון.

תזונה למעי רגיז – מה לאכול ויותר חישוב מה לא לאכול?

מעי רגיז היא תסמונת שמקורה בהפרעה במערכת העיכול, ועל כן אימוץ הנחיות והמלצות תזונה מביא לשיפור ניכר בתסמינים, ומסייע בהפחתתם. חשוב לציין, כי התסמונת מתבטאת אצל כל אדם באופן אחר, ועל כן, על מנת להקל ולטפל בהפרעה, מומלץ לפנות לאבחון מקיף, ייעוץ וטיפול פרטני. עם זאת, ישנן מספר המלצות לתפריט תזונה למעי רגיז שניתן לאמץ על מנת להקל על התסמונת. אם ידועה רגישות למזון כלשהו או שישנם מזונות שגורמים לגירוי ומכבידים על העיכול, מומלץ להימנע מהם. אם לא ידועה רגישות, ייתכן שישנה רגישות לגלוטן, ללקטוז או למרכיב אחר בתזונה. בהמשך לאבחון, ניתן להימנע מהם לתקופה ולבחון האם ההימנעות הביאה להטבה. המלצות נוספות קשורות במצבי עצירות או שלשול – למי שסובלים בעיקר משלשול מומלץ לאכול ארוחות קטנות שבהן מעט סיבים תזונתיים. למי שסובלים בעיקר מעצירות מומלץ לאכול מזונות עתירי סיבים תזונתיים – אלו תורמים לתנועתיות המעי ומשפיעים לטובה על עצירות. לסובלים ממעי רגיז מומלץ להימנע משתיית משקאות תוססים, אלכוהול וקפאין.

מעי רגיז – תזונה מומלצת ואורח חיים

התזונה תזונה נכונה למעי רגיז קשורה לא רק במה שאנו מכניסים לפינו, אלא גם באופן שבו אנו עושים זאת. בקרב הסובלים ממעי רגיז, יש חשיבות לאופן האכילה, משך הארוחה, גודלה ואלמנטים נוספים שנובעים מאורח החיים. אם אתם סובלים ממעי רגיז, מומלץ לאכול בנחת ובישיבה (ולא "לחטוף משהו" על הדרך), ולהקדיש לארוחה זמן פנוי מעיסוקים נוספים כדוגמת שיחה, קריאה או צפיה במסכי טלויזיה ומחשב. את הארוחה מומלץ לעשות בשעות קבועות ביממה, ולהימנע מארוחות בשעת לילה מאוחרת ובסמוך לשינה. גם לשלבי העיכול הראשוניים, בדקות שלאחר הארוחה, כדאי להקדיש תשומת לב, ולפנות מעט זמן נינוח ושליו. גורמים נוספים שמשפיעים לטובה על סימפטומים של מעי רגיז הם לעיסה מתונה וממושכת, אכילה אטית, והימנעות ממזונות שמגרים את הקיבה או יוצרים תפיחות כדוגמת משקאות מוגזים.

טיפול במעי רגיז באמצעות רפואה סינית מסורתית

הטיפול במעי רגיז מתחיל באבחון מעמיק ומקיף. הטיפול מתבצע באמצעות דיקור סיני, צמחי מרפא מותאמים אישית והמלצות תזונה. השילוב של דיקור סיני, נטילת צמחי מרפא ותזונה מתאימה מסייע באיזון פעולת מערכת העיכול, שיפור הספיגה של המזון, חיזוק המערכת החיסונית והפחתה משמעותית של הסימפטומים המטרידים. המלצות התזונה מותאמות באופן אישי ומספקות מענה מפורט ותחליפים משביעים והולמים, התואמים גם את אורח החיים. הטיפול במעי רגיז ברפואה סינית תורם לרגיעה, לשיפור בעיכול ולנינוחות, ומביא להטבה משמעותית באורח החיים של הסובלים מההפרעה.

סובלים מכאבי בטן, בעיות בעיכול או סימפטומים מעיקים אחרים? זו איננה גזירת גורל, וניתן לטפל בכך ביעילות בכלים מן הרפואה הסינית המסורתית. פנו אלי בהקדם לאבחון אישי ומקיף ולהתאמת טיפול מיטיב!

מאיה נאור
תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש

לכל המאמרים >