צרבת בהריון – מה עושים?

נשים בהריון מצמיחות בתוכן חיים, ומסתגלות לאט לאט לשינויים גופניים ותופעות חדשות. אחת התופעות הנפוצות והמעיקות שמופיעות אצל נשים בהריון היא צרבת. צרבת מתבטאת בתחושת צריבה חריפה בוושט ובגרון. התחושה הלא נעימה יכולה להימשך מספר דקות ויותר, ומלווה לעתים גם בשיהוקים, ובכאב באזור בית החזה. יש המתארות את התחושה כמעין גוש בגרון או כאילו אוכל עולה חזרה אל הגרון. נשים בהריון סובלות מהתופעה יותר מהרגיל, בשל השינויים בגופן. מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם צרבת קשה בהריון ולהפחית את הכאב ואת הופעתה?

למה בהריון סובלים יותר מצרבת ?

במהלך ההריון גדל הרחם ויוצר לחץ מסוים על הקיבה. בנוסף, משתחרר בהריון הורמון בשם רילקסין. זהו הורמון שגורם לרפיון של חלק משרירי הגוף, כהכנה ללידה. בין השרירים שמתרפים מצוי השריר שבין הוושט לקיבה. כאשר השריר הזה רפוי, גובר הסיכוי לעלייה של חלק מתוכן הקיבה במעלה הוושט. התוכן החומצי גורם לגירוי של רירית הוושט, צריבה וכאב בבית החזה.

אז מה ניתן לעשות כדי להימנע מצרבת ?

ככל שההריון מתקדם, הגוף מסגל לעצמו תנוחות ותנועות חדשות, שמתאימות למצב ולממדים החדשים של הבטן. ההנחיות הבאות מסייעות למנוע הופעת צרבת, ומומלץ לאמץ אותן כדבר שבשגרה לאורך ההריון:

  • לישון או לשכב למנוחה כאשר הראש מעט מוגבה, על גבי כרית. שכיבה במאוזן תורמת למעבר של תוכן הקיבה לכיוון הוושט, ומכך ניתן להימנע באמצעות הגבהת בית החזה.
  • מומלץ ללכת עם בגדים נוחים ורפויים, ולהימנע מבגדים שלוחצים על הבטן ועל בית החזה, ובכלל זה חזיות.
  • אם יש צורך להתכופף, מומלץ לעשות זאת באמצעות כפיפת ברכיים, ולא בכפיפת הגב כולו. כפיפת הגב יוצרת לחץ על הבטן ועל הקיבה, והיא פחות מומלצת. כפיפת הברכיים טובה ועדיפה גם לשרירי הגב.

מה לאכול, ויותר חשוב, מה לא לאכול?

צרבת קשורה קשר הדוק לתזונה. תשומת לב להרגלי האכילה ולמזון עצמו עשויה להקל או להפחית את הופעת הצרבת :

  • כאשר מופיעה צרבת, מומלץ לשתות מים, בלגימות קטנות.
  • מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות לאורך היום, ולהעדיף ארוחות קטנות וקלות על פני מעט ארוחות גדולות וכבדות.
  • כדאי להימנע מארוחות גדולות לפני מועד השינה או לפני שכיבה. אם ניתן, מומלץ לאכול ארוחה אחרונה עד שעתיים לפני שנת הלילה.
  • מומלץ לאכול שקדים טבעיים – לא מומלחים ולא קלויים, שמקלים על צרבת.
  • שתיית תה שומר, קמומיל (בבונג) או ג'ינג'ר (זנגוויל) מקלה על צרבת. ניתן להוסיף לתה מעט לימון טרי סחוט. הלימון אמנם חמוץ, אך אינו חומצי בקיבה, והוא יעיל במניעת צרבת.
  • מומלץ להימנע ממזונות מטוגנים, שומניים, מתובלים מאוד, חריפים וחומציים. בין המזונות שכדאי להפחית בצריכתם: מלאווח, ג'חנון ובורקס, עגבניות וקטשופ, פלאפל, פירות הדר וצ'יפס.
  • כדאי להימנע או להפחית מאד צריכה של משקאות שמכילים קפאין – קולה, קפה, תה שחור ושוקו, ולהימנע משתיית אלכוהול.

חשוב לציין כי מזונות שונים הם בעלי השפעה משתנה על נשים שונות. כך למשל, יש מי שמוצרי חלב מקלים עליהן ומרגיעים צרבת ויש מי שצריכת חלב ומוצריו גורמת להן לצרבת. במהלך ההריון כדאי לשים לב אילו מאכלים תורמים להופעת צרבת, לנסות להסירם מן התפריט, ולבדוק האם יש שיפור. בכל מקרה, מומלץ לפנות גם לטיפול טבעי מקצועי, שבו תוכלו לקבל תפריט מאוזן ובריא שמותאם באופן אישי.

טיפול טבעי להקלה על צרבת בהריון

הרפואה הסינית מציעה טיפול טבעי תומך ומקל למי שסובלות מצרבת בהריון. צרבת בהריון היא בדרך כלל זמנית, וחולפת עם הלידה. עם זאת, זוהי תקופה משמעותית, שבה לכל מיחוש, כאב ואי נוחות יש השפעה עצומה על הרווחה הנפשית ומצב הרוח. על כן, כדאי ומומלץ לטפל בצרבת, להקל על הסימפטומים ולמנוע הופעה חוזרת שלה. הטיפול הסיני משלב דיקור סיני, שמותאם להריון ועובד נפלא, והתאמות תזונתיות אישיות. אלו ביחד, מביאים להקלה והטבה משמעותית, ומסייעים לעבור את התקופה החשובה הזו בשלום, בבריאות טובה וברווחה.

סובלות מצרבת? אל תהססו – פנו אלי בהקדם לייעוץ ולהתאמת טיפול אישי עבורכן!


לכל המאמרים >