רפלוקס – תזונה מומלצת על פי הרפואה הסינית

סובלים מצרבת או מתסמינים אחרים של ריפלוקס? קרוב לודאי שאתם לא לבד. על פי הערכות, כעשרים אחוזים מהאנשים החיים בעולם המערבי סובלים מריפלוקס, שצרבת היא אחד מתסמיניו. הריפלוקס נגרם במרבית המקרים בשל פעילות לקויה של שריר הסוגר התחתון של הוושט. תפקידו של הסוגר הוא לשמש כשסתום, ולמנוע מתוכן הקיבה לעלות חזרה לכיוון הוושט. הרפיון או החולשה בשריר הסוגר גורמים לעליית תוכן חומצי מן הקיבה במעלה הוושט. עלייה זו יכולה להתרחש באופן טבעי וחד פעמי, אך כאשר היא חוזרת ונשנית, חומצות הקיבה יוצרות גירוי, כיבים ודלקות על פני רירית הוושט הרגישה.

רפלוקס – המלצות תזונה

תזונה נכונה ושמירה על אורח חיים מיטיב יכולות לאזן ולהפחית את הופעת תסמיני הרפלוקס. עם זאת, ישנה חשיבות להתאמת התזונה באופן אישי לכל אדם, תוך התחשבות בהרגלים קודמים, במצב הבריאותי ובאורח החיים. על כן, ההמלצות שיינתנו להלן אינן מחליפות אבחון וטיפול מקצועי. אם אתם סובלים מריפלוקס, מומלץ לפנות לאבחון מקיף ולקבל המלצות תזונה פרטניות.

  • מומלץ להפחית באכילת מזונות שומניים ומזון מטוגן, כדוגמת צ'יפס, פלאפל, המבורגר, ג'חנון ומלוואח, בורקס, עוגות קצפת וכדומה.
  • מומלץ להימנע מאכילת מזון חריף או מתובל מאוד.
  • משקאות שמהם מומלץ להימנע: משקאות מוגזים, אלכוהול, מיץ תפוזים, משקאות המכילים קפאין כדוגמת קולה, קקאו, קפה או תה, ומשקאות המכילים נענע ומנטה.
  • כדאי לשים לב למאכלים שגורמים צרבת בכל פעם שנכנסים אל גופכם, ולהימנע מאכילתם. כך למשל, עגבניות, חלק מפירות ההדר ושוקולד עשויים לגרום לצרבת.
  • עדשים, שקדים טבעיים, מלון, אבוקדו, דגים דלי שומן ודייסת קוואקר הם בין המזונות שנחשבים כמקלים וכמזונות שאינם מגרים ואינם יוצרים צרבת.
  • מיץ רימונים ומיץ כרוב עשויים גם הם להקל על ריפלוקס.

המלצות הקשורות להרגלים ולאורחות חיים

ניתן להקל על ריפלוקס לא רק באמצעות אימוץ תזונה מתאימה, אלא גם באמצעות הקפדה על אורחות חיים נכונים, ושמירה על מספר כללים פשוטים סביב הארוחות ובהתיחס להרגלים מוקדמים:

  • בעת הארוחה, מומלץ לאכול לאט ובמתינות וללעוס את המזון היטב.
  • מומלץ לשלב בין ארוחות עיקריות מתונות וקלות לבין ארוחות ביניים קטנות.
  • לאחר האוכל רצוי להימנע משכיבה במאוזן, למשך שעתיים.
  • מומלץ להימנע מפעילות גופנית נמרצת ומאומצת כשעה שעתיים לפני ואחרי ארוחה.
  • בשעות הערב מומלץ לסיים את הארוחה האחרונה כשלוש שעות לפני מועד השינה.
  • כדאי לישון כך שפלג הגוף העליון מוגבה יחסית לפלג הגוף התחתון. על כן, מומלץ להטות את המזרון או להוסיף כרית תחת הראש ובית החזה, וליצור זווית של כ-30 מעלות מעלה.
  • לסובלים מריפלוקס מומלץ להימנע מעישון ומשתיית משקאות אלכוהוליים.
  • ריפלוקס קשור במקרים מסוימים להשמנה, במיוחד השמנה המרוכזת באזור הבטן. זו ככל הנראה יוצרת לחץ על הקיבה, וכך תורמת להופעת ריפלוקס. על כן, במקרים מסויימים ולאחר אבחון וייעוץ מקצועיים, מומלץ להפחית במשקל הגוף ולשמור על משקל גוף תקני.

טיפול טבעי בריפלוקס ותזונה מותאמת אישית

הרפואה הסינית מציעה לסובלים מריפלוקס מענה יעיל, שמשפר באופן ניכר את חיי היומיום ומאפשר לחזור לאיכות חיים טובה. הטיפול הטבעי בריפלוקס, באמצעות רפואה סינית מסורתית, מתחיל באבחון מעמיק ומקיף. לאחר מכן, ניתן טיפול המשלב דיקור סיני, המלצות תזונה אישיות וצמחי מרפא. כל רובדי הטיפול מותאמים באופן אישי לכל מטופל. הטיפול הסיני משפר את פעולת השסתום שבין הקיבה לוושט, מחזק את מערכת העיכול ומשקם את רירית הוושט הפגועה. המלצות התזונה משתנות בהתאם לחומרת ההפרעה, תוך תשומת לב והתאמות לשיפור ולהטבה במצב הבריאותי.
אם ברצונכם לטפל בריפלוקס באופן טבעי, מקיף ויעיל, פנו אלי ואשמח לסייע.

מאיה נאור
תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש

לכל המאמרים >