מה עושים כשיש עצירות?

סובלים מעצירות? כדאי לעבור לתזונה מתאימה לעצירות, ולאכול מאכלים שמתאימים לעצירות, או מזונות שנחשבים כמזונות משלשלים – שתורמים להסדרת פעילות המעי. גם שתיה מרובה חשובה במצבי עצירות, אך כדאי לשתות בעיקר מים, חליטות או מי מרק, ולהימנע ממשקאות שעלולים לתרום להחמרת הבעיה.

מה כדאי לשתות כשיש עצירות?

שתיה מרובה של מים מסייעת במקרים של עצירות. המים מוסיפים לחות לנפח המזון בקיבה ובמעיים, ותורמים לריכוך הצואה. מלבד מים, ניתן לשתות מי מרק או חליטות צמחים. בין הצמחים שיכולים להקל על עצירות וכאב בטן שנלווה לה ניתן למנות נענע, בבונג (קמומיל), לואיזה ולימון. גם כוס מים שהושרו בה מספר שזיפים מיובשים למשך מספר שעות יכולה להועיל. ומה באשר לקפה?
קפה ומשקאות נוספים שמכילים קפאין, כדוגמת קולה, שוקו ותה שחור הם בעלי מרכיבים משתנים, שתורמים לאובדן נוזלים, ומומלץ להמעיט או להימנע מצריכה שלהם במקרים של עצירות.

מה לאכול כשיש עצירות?

תוספת של סיבים תזונתיים לתפריט מעלה את הנפח של המזון העובד במעיים, ובשילוב שתייה מספקת, היא עשוייה להקל על פעולת המעיים, לרכך את הצואה ולסייע בסילוקה מן הגוף.

  • דבש – דבש דבורים טבעי נחשב כיעיל בטיפול בעצירות, מאחר והוא בעל איכות מחטאת ומזרז קלות את פעילות המעיים. ניתן לאכול כפית או שתיים של דבש ביום, או לשתות חליטה של מים חמימים עם מיץ לימון וכפית דבש בשעת בוקר, על בטן ריקה. ניתן להוסיף כפית דבש גם למים חמימים שבהם מושרים שזיפים מיובשים, ולשתות את הנוזל בחלוף מספר שעות.
  • זרעי פשתן – הקליפה של זרעי הפשתן מכילה סיבים תזונתיים, שמסייעים לעיכול ומסייעים במניעת עצירות. על מנת שזרעי הפשתן יהיו יעילים בטיפול בעצירות, מומלץ להשרות כף של זרעים בכוס מים למשך מספר שעות. זרעי הפשתן יפרישו אל המים חומר דמוי ג'ל, שלו תפקיד במניעת עצירות. בחלוף מספר שעות, יש לשתות את המים עם הזרעים. הנוזל המתקבל הינו בעל טעם עדין, ומי שמעוניינים, יכולים להוסיף לו מעט טעם נוסף, למשל כמה טיפות מיץ לימון, חצי כפית דבש או להוסיף את כף זרעי הפשתן למי ההשריה של שזיפים מיובשים (ראו בהמשך). למי שסובלים ממחלות מעיים דלקתיות או מנטייה לחסימות במעי מומלץ לסנן את הנוזל ולשתות אותו ללא הזרעים. כמו כן, ניתן לאכול חופן של זרעי פשתן בתוספת לדייסה, מעל לסלט ירקות או עם מרק, אך ההשפעה המיטיבה שלהם על עצירות היא לאחר השרייה.
  • שזיפים – שזיפים מיובשים הם בעלי תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים, המסייעים להסדיר את תהליכי העיכול ואכילתם מעודדת פעילות ותנועתיות מעיים. אפשר לאכול את השזיפים המיובשים כפי שהם, ללא השרייה, לאכול שזיפים טריים בעונתם או לקנות מיץ שזיפים מוכן, אך לוודא שהוא מכיל מיצוי שזיפים בלבד, ללא סוכר וחומרים נוספים. כמו כן, מומלץ להשרות 3-4 שזיפים מיובשים בכוס גדולה של מים למשך מספר שעות או לילה, ולשתות את מיץ השזיפים שנוצר בבוקר, על בטן ריקה. כדאי לאכול גם את הפירות שהושרו.
  • שמן זית – שמן זית הוא שמן איכותי ובריא ומסייע בריכוך פעולת המעי. ניתן לשתות כף של שמן זית עם מעט מיץ לימון לפני ארוחת הבוקר, על קיבה ריקה. את שמן הזית אפשר להוסיף גם לסלט או לדייסה עשויה קוואקר. ניתן להוסיף לכף שמן הזית גם אבקת פשתן טחון או לחילופין, מעט דבש.
  • ירקות ופירות – ירקות ופירות בקליפתם הם מקור מצויין לסיבים תזונתיים. מומלץ לאכול ירקות טריים או מבושלים, יחד עם הקליפה.
  • בננה ועצירות (ולא רק בננה) – ישנם מספר פירות שאינם מומלצים למי שסובלים מעצירות, ובהם אפרסמון, מנגו ובננות, במיוחד בננות ירוקות או כאלו שלא הבשילו דיין. פירות אלו הם אמנם עתירי סיבים תזונתיים, אך יתכן שתכולת הסיבים הגבוהה שלהם מכבידה על מערכת העיכול. גם פירות מרובי גרעינים שקשים לעיכול, כדוגמת סברס, פסיפלורה, גויאבה וגרגרי רימון עשויים להחמיר עצירות במקרים מסוימים, ומומלץ להימנע מהם או להיוועץ בבעל מקצוע לפני אכילתם.

מאכלים משלשלים

מזון איכותי ומתאים אינו אמור לגרום לשלשול, וגם במקרים של עצירות, לא מומלץ להביא את הגוף לכדי שלשול, בודאי לא באופן קבוע. כפי שעצירות נובעת מהפרעה בעיכול, כך גם שלשול – פוגע בתפקוד התקין והטבעי של מערכת העיכול ומחליש אותה. ישנם, עם זאת, מאכלים שנחשבים כמשלשלים או יכולים לגרום לחלק מן האנשים לשלשול:

  • יוגורט – למי שסובלים מבעיות עיכול בכלל ומנטייה לעצירות בפרט, מומלץ באופן כללי להימנע מצריכה של מוצרי חלב. עם זאת, יש הממליצים על אכילת יוגורט, שבו ישנם חיידקים פרוביוטיים, המסייעים בהסדרת פעולת המעי. מוצרי חלב עשויים להיות בעלי אפקט משלשל עבור חלק מן האוכלוסיה, בשל רגישות ואי סבילות לחלבון החלב (לקטוז).
  • דגנים כמו חיטה, שעורה ושיפון, קמח לבן ומוצריו – מזונות המכילים גלוטן עלולים לגרום לשלשול בקרב מי שרגישים לו. שלשול הוא אחד הסימנים לרגישות זו ולמחלת הצליאק.

מזונות שיש להימנע מהם בעת עצירות

נוסף לפירות שהוזכרו – אפרסמון, מנגו ובננות, ישנם עוד מזונות שכדאי להימנע מהם בזמן עצירות, ובהם:

  • אורז ועצירות – אורז לבן נחשב לפחממה מעובדת, ואכילתו עלולה לתרום לעצירות. על כן, מומלץ להימנע מאכילת אורז לבן בזמן עצירות. במקומו מוטב להעדיף אורז מלא, המכיל סיבים תזונתיים רבים יותר, מזין ותורם לתחושת שובע.
  • רימון – מומלץ להימנע מאכילת גרגרי רימון במקרה של עצירות, מאחר והגרעינים עלולים להכביד על פעולת העיכול.
  • שוקולד – מוטב להימנע מאכילת שוקולד בעת עצירות בשל תכולת השומן הגבוהה שלו והקפאין שמצוי בו.
  • בשר, ביצים וגבינות שמנות.

מוצרים ותכשירים מוכרים ברפואה המערבית לטיפול בעצירות

הרפואה המערבית מציעה מגוון של תרופות, מוצרים ותכשירים לטיפול בעצירות. אלו הם תכשירים שמתאימים לשימוש במקרים אקוטיים, שבהם יש צורך בהקלה דחופה. למי שמעוניינים בטיפול יסודי, יעיל וארוך טווח מומלץ להימנע משימוש בתרופות ובתכשירים משלשלים או מונעי עצירות לאורך זמן, מאחר ואלו עלולים להחריף את הבעיה בטווח הארוך, ולגרום להתמכרות ולתלות פיזית. בין התכשירים הללו ניתן למנות את הבאים:

  • נרות גליצרין – פתילות או נרות גליצרין משמשים כתרופה משלשלת, וניתנים ברפואה המערבית לשם טיפול בעצירות קשה, או ניקוי המעיים לפני בדיקות ופרוצדורות רפואיות.
  • נורמלקס – תכשיר רפואי המשמש כתרופה לטיפול בעצירות זמנית או כרונית.
  • פרוביוטיקה – פרט ליוגורט, ישנם מוצרי מזון ותכשירים נוספים שמכילים חיידקים פרוביוטיים. אלו הם חיידקים ידידותיים שתומכים בפעילות מערכת העיכול.

יש מי שסובלים מעצירות באורח חד פעמי, ואחרים סובלים מעצירות מתמשכת, או עצירות ושלשולים לסירוגין. אם אתם נמנים על אלו, ניתן להקל על הבעיה, הן באמצעות תזונה נכונה ומתאימה והן באמצעות טיפול טבעי יעיל. הטיפול הטבעי בעצירות בראי הרפואה הסינית משלב נוסף על התזונה גם דיקור וצמחי מרפא, והשילוב מביא להקלה משמעותית ולטיפול במקורות הבעיה, על מנת למנוע את הישנותה. סובלים מעצירות? פנו אלי עוד היום, להתאמת טיפול טבעי מיטיב!

מאיה נאור רפואה סינית
a1_13

לכל המאמרים >