תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

צרבת בהריון – איך מתמודדים?

נשים בהריון מצמיחות בתוכן חיים, ומסתגלות לאט לאט לשינויים גופניים ותופעות חדשות. אחת התופעות הנפוצות והמעיקות שמופיעות אצל נשים היא צרבת בהריון. הבעיה מתבטאת בתחושת צריבה חריפה בוושט ובגרון. התחושה הלא נעימה עקב צרבות בהריון עלולה להימשך מספר דקות ויותר, ומלווה לעתים גם בשיהוקים, ובכאב באזור בית החזה. יש המתארות את התחושה כמעין גוש בגרון או כאילו אוכל עולה חזרה אל הגרון. האישה עלולה בהמשך לכך לחוש טעם חמצמץ או לחלופין יובש בפה.

נשים בהריון סובלות מהתופעה יותר מהרגיל, בשל השינויים בגופן, כאשר על פי המידע המחקרי הבעיה תופיע אצל כמעט מחצית מהנשים. בכל אחד מהמקרים התופעה מקשה מאוד על האישה בתקופה שגם כך אינה פשוטה עבורה. אז מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם הבעיה ולהפחית את הכאב וחוסר הנוחות?

מה גורם לצרבת בהריון?

נשים רבות מעוניינות לדעת באיזה שבוע עלולות הצרבות לתקוף אותן. האמת היא שצרבות עלולות להופיע לכל אורך ההריון, כשבדרך כלל האישה עלולה לחוש אותן החל מהחודש השני להריון. למעשה, בלא מעט מקרים מדובר באחד התסמינים הראשונים שעשויים להצביע על ההריון ההולך והמתפתח.

כשבוחנים את השינויים שעובר גוף האישה במהלך ההריון, אפשר להבין איך כל זה קורה. הסיבה הראשונה היא פיזיולוגית במהותה: במהלך ההריון גדל הרחם ויוצר לחץ מסוים על הקיבה. זו הסיבה שאפשר לראות צרבת בהריון שליש ראשון ואילך, כשהבעיה עלולה להחמיר ככל שההריון מתקדם, כאשר הרחם ממשיך לגדול ומקבל יותר מקום. הקיבה נדחקת כלפי מעלה, הפתח האחראי על חיבור בין הקיבה לבין הוושט נמצא תחת עומס גדול והוא עלול להיפתח. לחץ מהסוג הזה מגדיל את הסיכויים להיווצרות ריפלוקס וכתוצאה מכך לצרבת.

גורם אפשרי נוסף הוא רקע הורמונלי. במהלך ההריון משתחרר הורמון בשם רלקסין, הגורם לרפיון של חלק משרירי הגוף, כהכנה ללידה. בין השרירים שמתרפים מצוי השריר שבין הוושט לקיבה. כאשר השריר הזה רפוי, גובר הסיכוי לעלייה של חלק מתוכן הקיבה במעלה הוושט. התוכן החומצי גורם לגירוי של רירית הוושט, לצריבה ולכאב בבית החזה.

לפרטים ויצירת קשר עם מאיה נאור: 072-3360888

איך להעביר צרבת בהריון?

ככל שההריון מתקדם, הגוף מסגל לעצמו תנוחות ותנועות חדשות, שמתאימות למצב ולממדים החדשים של הבטן.

ההנחיות הבאות מסייעות למנוע הופעת צרבת קשה בהריון, ומומלץ לאמץ אותן כדבר שבשגרה לכל אורך התקופה:

  • לישון או לשכב למנוחה כאשר הראש מעט מוגבה, על גבי כרית. שכיבה במאוזן תורמת למעבר של תוכן הקיבה לכיוון הוושט, ומכך ניתן להימנע באמצעות הגבהת בית החזה.
  • מומלץ ללכת עם בגדים נוחים ורפויים, ולהימנע מבגדים שלוחצים על הבטן ועל בית החזה, ובכלל זה חזיות.
  • אם יש צורך להתכופף, מומלץ לעשות זאת באמצעות כפיפת ברכיים, ולא בכפיפת הגב כולו. כפיפת הגב יוצרת לחץ על הבטן ועל הקיבה, והיא פחות מומלצת. כפיפת הברכיים טובה ועדיפה גם לשרירי הגב

צרבת בהריון

ההשפעה של תזונה על צרבת בהריון

במקרה של צרבת תזונה חשובה מאוד. תשומת לב להרגלי האכילה ולמזון עצמו עשויה להקל או להפחית את ממדי הבעיה:

מה לאכול כשיש צרבת:

  • מומלץ לשתות מים, בלגימות קטנות, כדי להקל על התסמינים
  • רצוי להפריד בין האוכל לבין השתייה, ולו מכיוון ששתייה במהלך האוכל עלולה "לתרום" לניפוח הקיבה. כדאי בדרך כלל להתמקד באכילה בלבד, ואת השתייה להשאיר לזמנים שבין הארוחות.
  • מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות לאורך היום, ולהעדיף ארוחות קטנות וקלות על פני מעט ארוחות גדולות וכבדות.
  • חשוב ללעוס היטב את האוכל, מכיוון שלעיסה יעילה צפויה להביא לכך שהמזון יעזוב את הקיבה מהר יותר. לכן קטנים הסיכויים שמיצי הקיבה יגיעו עד לאזור הוושט ויגרמו לתסמינים המזוהים עם צרבות בהריון.
  • כדאי להימנע מארוחות גדולות לפני מועד השינה או לפני שכיבה. אם ניתן, מומלץ לאכול ארוחה אחרונה עד שעתיים לפני שנת הלילה.
  • פעילות גופנית מומלצת מאוד ברמה הכללית במהלך חודשי ההריון, אם כי כדאי שלא לבצע פעילות גופנית אינטנסיבית בשעות שלפני השינה.
  • לא חסרות סיבות להימנע לחלוטין מעישון או משתיית אלכוהול בהריון. בהקשר הנוכחי, הם עלולים לגרום להפרשה מואצת של מיצי הקיבה ועקב כך להחמרת הבעיה
  • הקפידי ללבוש בגדים נוחים שאינם צמודים מדי, על מנת להקל עליך ולאפשר זרימת דם נאותה

תרופות סבתא לצרבת בהריון:

בדומה למצבים אחרים, גם במקרה של צרבת בהריון תרופות סבתא יכולות לחולל שינוי משמעותי, במיוחד כשהן מלוות עם שינויים נדרשים בשגרת ובאורח החיים. אבל מה מקל על צרבת בהריון?

  • מומלץ לאכול שקדים טבעיים – לא מומלחים ולא קלויים
  • שתיית תה שומר, קמומיל (בבונג) או ג'ינג'ר (זנגוויל) מומלצת אף היא. ניתן להוסיף לתה מעט לימון טרי סחוט. הלימון אמנם חמוץ, אך אינו חומצי בקיבה, והוא יעיל במניעת הבעיה
  • נשים רבות טוענות כי מלפפונים ירוקים סייעו להן להקל על הסימפטומים, ולכן מומלץ לשלב גם אותם בתפריט התזונה
  • כורכום – ניתן לשילוב בקלות בתה או במאכלים שונים המרכיבים את התפריט במהלך חודשי ההריון

צרבות בהריון

מזונות שכדאי להוציא מהתפריט:

  • מומלץ להימנע ממזונות מטוגנים, שומניים, מתובלים מאוד, חריפים וחומציים. בין המזונות שכדאי להפחית בצריכתם: מלאווח, ג'חנון ובורקס, עגבניות וקטשופ, פלאפל, פירות הדר וצ'יפס
  • כדאי להימנע או להפחית מאד צריכה של משקאות שמכילים קפאין – קולה, קפה, תה שחור ושוקו

חשוב לציין כי מזונות שונים הם בעלי השפעה משתנה על נשים שונות. כך למשל, יש מי שמוצרי חלב מקלים עליהן ומרגיעים צרבת ויש מי שצריכת חלב ומוצריו עושה עבורם את ההיפך הגמור. במהלך ההריון כדאי לשים לב אילו מאכלים תורמים להופעת צרבות בהריון, לנסות להסירם מן התפריט ולבדוק האם יש שיפור. בכל מקרה, מומלץ לפנות גם לטיפול טבעי מקצועי, שבו תוכלו לקבל תפריט מאוזן ובריא שמותאם באופן אישי.

מתי יש צורך לגשת לרופא?

ברוב המקרים, צרבת בהריון כרוכה בעיקר בחוסר נוחות הנובעת מהתסמינים שתוארו מעלה. אלא שיש מצבים בהם היא עלולה להעיד על בעיה רפואית הדורשת פתרון, או לכל הפחות גיחה לרופא.

התסמינים העיקריים הדורשים טיפול הם:

  • בחילות בהריון המלוות עם הקאות, כאשר ההקאות עצמן הן בעלות גוון אדום או חום
  • קושי בליעה בעקבות התסמינים
  • הופעת דם בצואה, או לחלופין צואה בגוון שחור
  • ירידה במשקל במהלך ההריון, כמו גם מצב בו האישה אינה עולה במשקל ככל שההריון מתקדם למרות שהעובר גדל

צרבות בהריון טיפול טבעי

כיום מוצעים טיפולים שונים לצרבות, אולם השאלה העיקרית שיש לשאול היא עד כמה הם מתאימים לנשים בהריון או מומלצים עבורן. כך למשל חלק מהתרופות המשמשות כיום להתמודדות עם ההפרעה עלולות להיות מסוכנות עבור נשים הנמצאות בשלב רגיש זה של חייהן: דוגמה לכך היא תרופות לצרבת המכילות בתוכן אספירין. על פי ההנחיות המקובלות בישראל, ניתן ליטול אספירין במספר התניות. עד סביבות השעות ה-20, ניתן להשתמש בתרופה במינון המקובל כפי שמותאם על ידי הרופא, כשהשאיפה היא המינון הקטן ביותר לפרק הזמן הקצר ביותר האפשריים. מהשבוע ה-20 ואילך רצוי מאוד שלא להתבסס על תרופות ממשפחה זו מבלי לקבל אישור מהרופא המטפל, ומהשבוע ה-26 השימוש ברוב המקרים אסור לחלוטין.

הרפואה הסינית מציעה טיפול טבעי תומך ומקל נגד צרבת בהריון. הבעיה לרוב היא זמנית וחולפת עם הלידה. עם זאת, זוהי תקופה משמעותית שבה לכל מיחוש, כאב ואי נוחות יש השפעה עצומה על הרווחה הנפשית ומצב הרוח. על כן, כדאי ומומלץ בבעיה ולהקל על תסמיני צרבת ולמנוע הופעה חוזרת שלה.

הטיפול הסיני משלב דיקור סיני, שמותאם להריון ועובד נפלא, והתאמות תזונתיות אישיות. אלו ביחד מספקים הטבה משמעותית ומסייעים לעבור את התקופה החשובה הזו בשלום, בבריאות טובה וברווחה. יתרון מרכזי הוא שטיפולים מקשת הרפואה הסינית אינם כרוכים בסיכונים או בתופעות לוואי, מה שהופך אותם לאופטימליים במהלך ההריון.

שאלות נפוצות ותשובות

האם צריך לחשוש מהופעה של צרבת בהריון?

ברוב המוחלט של המקרים לא, מכיוון שמדובר בתופעה נדירה שעשויה להופיע לכל אורך ההריון. עם זאת יש מצבים שמחייבים ביקור אצל הרופא, דוגמת ריבוי הקאות או קשיי בליעה בנוסף לצרבות.

כיצד ניתן לטפל בצרבות בהריון?

יש מכלול רחב של טיפולים, הן מהקשת הרחבה של הרפואה הקונבנציונלית והן ברפואה המשלימה. הרפואה הסינית, עם שיטות דוגמת דיקור סיני או צמחי מרפא, נחשבת ליעילה במיוחד.

האם התזונה משפיעה על צרבות בהריון?

בוודאי! יש מאכלים שיכולים להקל משמעותית על מצבך, לצד מאכלים שיחמירו את הבעיה. אחד המפתחות העיקריים להתמודדות עם צרבות בהריון הוא בניית תפריט תזונה מותאם וסיגול הרגלי תזונה נכונים.

סובלות מצרבת? אל תהססו – פנו אלי בהקדם לייעוץ ולהתאמת טיפול אישי עבורכן!

לפרטים ויצירת קשר עם מאיה נאור: 072-3360888

מטפלת במבוגרים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

 


לכל המאמרים >