תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

מחלת קרוהן: תסמינים וסימפטומים – איך זה מרגיש

מחלת קרוהן (Crohn's disease) היא מחלת מעי דלקתית כרונית במערכת העיכול המתבטאת בפצעים, כיבים ודלקת של דרכי העיכול. עד שנות ה-30 של המאה ה-20 נהוג היה לייחס את תסמיני המחלה לשחפת, עד שב-1932 רופא בשם בוריל ברנרד קרוהן פרסם מאמר רפואי אודות מחלה התוקפת את המעיים, שתסמיניה דומים לשחפת אך היא אינה שחפת. המחלה קיבלה את שמו, והמודעות לה הלכה וגדלה עם השנים.

מכיוון שמדובר במחלה כרונית, היא אינה נרפאת ומלווה את החולה לאורך כל חייו. יש חולים שהמחלה 'רדומה' בקרבם ואינה מורגשת יתר על המידה, וברוב הזמן נמצאת במצב של רמיסיה (הפוגה חלקית או מלאה בתסמיני המחלה). יש הסובלים ממנה בתדירות גבוהה ואף ללא הפוגה. אולם על פי רוב, המחלה מתפרצת אחת לתקופה, ואז דועכת.

הטיפול הסיני אינו יכול לרפא את המחלה, אבל הוא מציע הקלה ורווחה לחולים. הוא מותאם באופן אישי לכל מטופל על פי הסימפטומים, אורחות חייו ומצבו בכל שלב. מזמינה אתכם לפנות אלי למידע נוסף והתאמת טיפול מדויק עבורכם!

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

הגורמים העיקריים למחלה

המקור למחלה אינו ברור דיו ואין סיבה אחת עליה ניתן להצביע כגורם למחלה. עם זאת, נהוג לראות בה מחלה אוטואימונית, כלומר כשל של מערכת החיסון אשר "שוגה בזיהוי" ותוקפת את הגוף המאכלס אותה.

כמו כן, הגורם הגנטי נמצא קשור בעלייה ברמת הסיכון למחלה: אדם אשר לו קרוב משפחה מדרגה ראשונה הסובל מהמחלה, נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות בה אף הוא. לכן, ההנחה המובילה היא כי כשל גנטי כלשהו גורם לפעולה שגויה של מערכת החיסון. במעיים חיים מיליארדי חיידקים הקשורים בפעולת העיכול, ובכל מקרה אינם פוגעים בגוף המאכלס אותם. הסברה היא כי מערכת החיסון רואה בחיידקים אלה אויב או גוף זר, ותוקפת אותם.

מחלת קרוהן תסמינים עיקריים

מחלת קרוהן אינה תוקפת איבר אחד ספציפי, ולכן אין תסמין אחד האופייני לה, אלא מגוון רחב של סימפטומים היכולים להופיע אצל החולים.

עשויים להופיע אצל חולי קרוהן תסמינים ראשונים, ביניהם בולטים כאבי בטן ממוקדים בדרגות חומרה שונות ובאזורים שונים של הבטן. במקרה של התקף, תסמינים נוספים הם שלשולים רכים עד מימיים מרובים שלעיתים עלולים להיות דמיים, עייפות, ירידה במשקל, אובדן תיאבון, חום, פצעים בחלל הפה (אפטות) ועוד. אצל כ-10% מהחולים מתפתחים כיבים ופצעים בחלק העליון של מערכת העיכול – הפה, הוושט והקיבה.

  • במהלך המחלה עלולות להיגרם היצרות וחסימות של המעיים.
  • כיב שהתפתח ולא טופל עלול לגרום לניקוב של דופן המעי. כתוצאה מכך עלול מזון בשלבי עיכול שונים לצאת מתוך המעיים ולגרום לדלקות ולכאבים עזים.
  • הפגיעה במעי הדק מובילה לספיגה לקויה של חומרי תזונה חשובים ובהם ויטמין 12B, ויטמין C, ויטמין D ומינרלים כמו סידן וברזל. מחסור בהם עלול לגרום לשורה ארוכה של תסמינים משניים נוספים.
  • המחלה עלולה להתבטא גם באזורים אחרי בגוף ומחוץ למערכת העיכול: תיתכן פגיעה בעיניים ובראייה, במפרקים (לעתים עד כדי דלקת פרקים), פריחה ונגעים בעור ועוד. יחד עם זאת, הרוב המכריע של הסימפטומים קשורים למערכת העיכול.

למחלת קרוהן יש גם תסמינים נפשיים

בקרב חולי מחלות כרוניות נרשמו שיעורי חרדה גבוהים מהרגיל, ומחקרים בנושא מצאו לא פעם שיעור של מעל ל-80 אחוזים מהחולים אשר ביטאו מצוקה נפשית כתוצאה ממחלתם. הסיבה לכך היא שמדובר במחלות חשוכות מרפא, על כל חוסר הוודאות הכרוכה בכך, וכשההתמודדות עימן היא לכל החיים.

אין עוררין כי גוף ונפש שלובים יחדיו, ניזונים זה מזה ומשפיעים אחד על השני. ככל שהמצב הנפשי ירוד, כך מחריפים הסממנים הגופניים של המחלה ומצב החולה עלול להוסיף ולהידרדר. מדובר במעגל קסמים שעל החולה לפרוץ כדי לשפר את מצבו. ידוע כי התקפים של המחלה מגיעים גם בעת ובעקבות מצוקה נפשית, דיכאון או אירוע בעל השפעה שלילית על הנפש.

על כן, לפן הנפשי והמנטלי חשיבות רבה והוא חלק בלתי נפרד בהתמודדות עם המחלה. חולה אשר יודע כיצד להתמודד עם מצב נפשי ירוד יסבול פחות מהתפרצויות המחלה ומתסמיניה.
יש לכם שאלה בנוגע למחלה או כל בעיה אחרת במערכת העיכול? אל תהססו. דברו איתי!

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

טיפול טבעי בקרוהן המלצה חמה
המלצה על מאיה נאור, טיפול בקרוהן

לכל המאמרים >