תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

תרופות סבתא לנפיחות בבטן

תרופות סבתא לנפיחות בבטן שכדאי לכם להכיר

נפיחות בבטן היא תופעה מתעתעת. היא מופיעה אצל אנשים רבים, ולא תמיד אנו מודעים לכך שייתכן ומדובר בבעיה או הפרעה, שקשורה בתפקוד לקוי של מערכת העיכול. הבשורה הטובה היא שאם אתם סובלים מבטן נפוחה לאחר ארוחה, גזים או תפיחות כלשהי שאיננה השמנה, ניתן להקל על התופעה – הן באמצעות תרופות סבתא לנפיחות בבטן והן בטיפול טבעי, בטוח ויעיל.

מה לא לאכול או לשתות כשהבטן נפוחה?

למי שסובלים מנפיחות בבטן, מומלץ להימנע ממזונות מסוימים שחשודים כמעוררי אי נוחות במערכת העיכול. אם אתם חווים תחושת נפיחות בבטן שמופיעה לאחר אכילה של מזון מסוג מסוים, כדאי להסירו מן התפריט לזמן מה, ולבחון האם יש הקלה בתופעה.

ככלל, מומלץ להימנע או להפחית צריכה של מוצרי חלב, קמח לבן, סוכר לבן, בשר, פירות הדר, מזון מטוגן, שומני, מתובל במיוחד או חריף מאוד, ומזון מעובד שבו חומרים משמרים וחומרי טעם וריח. מוטב להוריד מן התפריט גם מזון שמכיל תחליפי סוכר ("מוצרי דיאט"), אלכוהול וקפאין. ומה עוד?

  • ירקות ממשפחת המצליבים – חלקם עלולים לעודד ייצור גזים ותחושת נפיחות בבטן ובמערכת העיכול. בין הירקות הללו מציים כרוב, ברוקולי, כרובית, צנונית, עלי רוקט וקולורבי
  • הימנעו מלעיסת מסטיקים, שמובילה לבליעת אוויר ומוסיפה לתחושת הנפיחות
  • המעיטו או הימנעו משתיית משקאות מוגזים כדוגמת סודה

מה כן כדאי לאכול או לשתות? תרופות סבתא והגיון בריא

  • סלרי ושומר הם בעלי איכות מרגיעה – ניתן ללעוס את העלים והגבעולים, ללעוס את הזרעים או להכין מהם חליטה ולשתות.
  • פרי הפפאיה וכן שקדים טבעיים (לא קלויים ולא מומלחים) מסייעים ומקל על מצבים של בטן נפוחה.
  • ג'ינג'ר – חליטה של מים חמים וכמה חתיכות של קנה שורש הג'ינג'ר (זנגביל) מקלה על גזים וכאבי בטן. הג'ינג'ר מסייע בספיחת גזים והוא בעל השפעה ממריצה על מערכת העיכול. זאת כמובן לצד השפעות בריאותיות מגוונות אחרות של הג'ינג'ר על מערכת העיכול.
  • עלי מנטה – עלי מנטה נחשבים גם הם למומלצים למען הבריאות הכוללת של הגוף (כאן תקראו כמה יתרונות). בהקשר הנוכחי ניתן לשתות כחליטה, שמקלה על נפיחות בבטן, במיוחד כאשר סובלים מתסמונת המעי הרגיש.
  • חליטות נוספות שמקלות על נפיחות בבטן – חליטת קמומיל, זרעי שומר, מרווה וזוטה לבנה. ניתן לשלב בין הצמחים.

תרופת סבתא לנפיחות בבטן

 

להתמודד עם נפיחות – שינויים קטנים שמביאים להקלה גדולה

  • שתו מים. העדיפו מים צלולים על פני משקאות אחרים, מוטב בטמפרטורת החדר או מים מעט חמימים. פזרו את השתייה לאורך היום, ואל תשתו כמות גדולה של מים בבת אחת – שתייה של כמה כוסות ברצף יכולה אף היא ליצור תחושת נפיחות בבטן.
  • העדיפו לאכול ארוחות קטנות ומדודות על פני ארוחות גדולות, עשירות וכבדות.
  • אכלו במתינות, עדיף בישיבה נינוחה. לעיסות קטנות עדיפות על פני "ביסים" גדולים. לעסו היטב את המזון, בלעיסה אטית. הרוק שבפינו מסייע בתהליכי העיכול והלעיסה המתונה והממושכת מסייעת לגוף להתמודד ביעילות עם עיכול ופירוק המזון.
  • עיסוי ביתי – ניתן לעסות את הבטן במעגלים הולכים ומתרחבים – מאזור הטבור כלפי המותניים, עם כיוון השעון. כדאי להיעזר בשמן שקדים או שמן זית, וניתן לטפטף גם כמה טיפות של שמן אתרי מנטה, שהוא בעל אפקט מרגיע.
  • הליכה מתונה או פעילות גופנית מדודה אחרת – יציאה להליכה למשך 20 דקות לפחות, מסייעת בהקלה על תופעות של בטן נפוחה. כדאי לצאת להליכה מתונה לפחות שלוש פעמים בשבוע, או לבחור בפעילות גופנית מתאימה עבורכם, ולהתמיד בה. הפעילות והתנועה ממריצות את מערכת העיכול, מפחיתות את המתח והעומס היומיומי ומקלות על תופעות של בטן נפוחה.

תרופות סבתא לבטן נפוחה לא מחליפות טיפול

כאשר הבטן נפוחה ואי הנוחות גוברת, כדאי לאמץ ולנסות תרופות סבתא ושיטות ביתיות ועממיות שיקלו על המצב. השיטות שהוזכרו אינן מחליפות בירור, אבחון וטיפול מעמיק בתופעה, שיכול לחסוך לכם את תחושת אי הנוחות ולמנוע את הישנות מקרי הנפיחות.

אם הבעיה קבועה, מתמשכת או מחמירה, מומלץ מאד לפנות לאבחון ולטיפול. יתכן שמדובר ברגישות למרכיב כלשהו במזון, חשיפה למזון חדש, הפרעה או מחלה במערכת העיכול. אבחון נכון ובזמן יכול למנוע החמרה והידרדרות ולאפשר טיפול טבעי מתאים ומיטיב ואיכות חיים טובה וגבוהה.

סובלים מבטן נפוחה? פנו אלי עוד היום להתאמת טיפול טבעי שמשלב דיקור, צמחי מרפא והמלצות תזונה בהתאם לעקרונות הרפואה הסינית.

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקה ברמת אביב.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז
המלצה על מאיה נאור, מטפלת במעי רגיז

[kkstarratings]


לכל המאמרים >