תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

טיפול טבעי בפיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא מחלה בה מורגשים כאב ורגישות יתר ברקמות החיבור והשרירים של הסובלים מן המחלה בצורה מפושטת ברוב חלקי הגוף. המחלה מלווה גם בעייפות כרונית מצד אחד והפרעות שינה מצד שני. לעיתים החולים מדווחים גם על כאבים ובעיות במערכת העיכול כדוגמת מעי רגיז וכאבי בטן. נפוצות גם פגיעות ביכולות הקוגניטיביות ובזיכרון.

סביר להניח כי לפיברומיאלגיה יש רקע גנטי מכיוון שאם מישהו במשפחה סובל ממנה, הסיכוי של בני משפחה אחרים מדרגה קרובה לסבול ממנה עולה. לעיתים היא מתפרצת רק לאחר אירועים טראומתיים פיזיים או אפילו לחץ נפשי, כמו גם זיהומים ויראליים.

הטיפול הטבעי לעומת הטיפול התרופתי

הטיפול התרופתי כולל גם שימוש בתרופות שאינן ספציפיות למחלה כגון תרופות לטיפול בחרדה ודיכאון שעוזרות לעמעמם את הכאב. גם תרופות מסוימות נוגדות אפילפסיה נמצאו כיעילות. אפשרות נוספת היא להשתמש במשככי כאבים, אך קיימת כמובן סכנת ההתמכרות. כמו כן, נכון להיום, משרד הבריאות לא מאשר שימוש בקנביס רפואי מכיוון שלא הוכח עדיין כי הוא יעיל בטיפול במחלה.

לעומת הטיפולים התרופתיים המוגבלים, קיים גם מגוון רחב של טיפולים טבעיים שרובם מוכרים מתחום הרפואה המשלימה ונועדו לטפל במגוון הסימפטומים השונים.

צמחי מרפא ותזונה

קיימים לא מעט צמחי מרפא ותבלינים המופקים מהם המיועדים לטיפול בכאבים ובתסמינים הנלווים. לדוגמה, הכורכומין שנמצא בכורכום ידוע כמשכך כאבים ומסוגל גם להקל על בעיות במערכת העיכול. צמחי תבלין מוכרים אחרים כגון מרווה, רוזמרין ואף ג'ינגר עשויים לשפר את יכולת הריכוז והזיכרון. כאשר מדובר בעייפות, ישנם צמחים רבים המאפשרים לחזק את יכולת הגוף להתמודד עם מצבי הסטרס והתשישות כגון הליקוריץ אשר ממריץ את הגוף ומחזק את מערכת החיסון או האלוורה המסוגלת לטפל במצבי חולשה הנובעים בין היתר מחוסרים תזונתיים.

מלבד שימוש קונקרטי בצמחי מרפא, רצוי מאוד להקפיד על תזונה בריאה אשר תחזק את הגוף ותכלול את כל אבות המזון וכמובן להימנע ממזונות משומרים ומתועשים. יש סברה שאומגה 3 מסוגלת להפחית את סף הכאב ולכן רצוי לצרוך כשתיים עד שלוש מנות דג בשבוע. שתייה מספקת של מים (לפחות כ-2 ליטר) גם היא חשובה על מנת לסלק את הרעלים מן הגוף.
טיפולי CBT

טיפול CBT (קוגניטיבי התנהגותי) רואה במחשבות שלנו גורם חשוב ביותר המשפיע הן על ההתנהגות שלנו והן על האופן בו אנחנו תופסים את העולם. בהתאם לנקודת המוצא הזו, ניתן להפחית את הכאבים באמצעות צמצום של דפוסי חשיבה שליליים או חרדות ודיכאונות המלווים חלק גדול מן החולים.

הקפדה על פעילות גופנית

למרות התשישות והחולשה במצב של פיברומיאלגיה, אין להזניח את הפעילות הגופנית, לפחות את זו המתונה כדוגמת הליכה, שחייה או נסיעה על אופניים. מלבד שחרור של אנדורפינים המשמשים כמשככי כאבים טבעיים, היא גם מסייעת לשמירה על נוקשות השרירים. קראו כאן מידע נוסף.

דיקור סיני

למרות שהכאבים במחלה מתפשטים אל רוב הגוף, הם נוטים להתמקד באזורים ספציפיים כגון הצוואר, הגב, הידיים והרגליים. באמצעות דיקור סיני ניתן להפחית את הכאבים באזורים ספציפיים בגוף (באמצעות נקודות דיקור), להזרים את הדם ולפוגג מתחים.

הידרותרפיה

הידרותרפיה הינה שיטת טיפול עתיקה המבוססת על התכונות השונות של המים. מלבד תחושת הרגיעה המוכרת כמעט לכל מי שאי פעם שחה בברכה או טבל בים, המים מהווים גם סביבה בטוחה יותר לפעילות גופנית (שעל היתרונות שלה כבר דיברנו) ללא החשש לפגוע במערכת השלד או השרירים. הטמפרטורה המשמשת בטיפול (לרוב כ-34 מעלות) עוזרת גם להפחתת את הקשיון של השרירים והמפרקים.

שיווי משקל ויציבה נכונה של הגוף

חולים רבים מדווחים על בעיות של שיווי משקל עקב הכאבים וחולשת השרירים העשויים לגרום לנפילות ונזקים "משניים". ישנן שיטות וטכניקות שונות לשיפור שיווי המשקל ויציבה נכונה של הגוף, החל מתרגילי כושר ועד לשיטת אלכסנדר או פלדנקרייז. שיטות אלו מתאימות הן לטיפולים פרטניים והן לטיפולים קבוצתיים, כך שהן נגישות למדי.


לכל המאמרים >