תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

דלקת מעיים • טיפול טבעי במחלות מעי דלקתיות • איך לזהות, להקל, ולעודד הפוגה

סובלים מבחילות או הקאות? פוקדת אתכם חולשה, עייפות או אנמיה? חשים שינוי ביציאות, אי סדירות, שלשול או עצירות? אובחנתם עם מחלת מעי דלקתית? יכול להיות שמדובר על דלקת מעיים. טיפול ברפואה סינית יכול לשפר את המצב, להקל על הסימפטומים, ולסייע לגוף לשקם עצמו ולעבור למצב של הפוגה (רמיסיה) במקרה של מחלת מעי דלקתית.

ניווט מהיר:

 

סוגי דלקת מעיים

דלקת מעיים היא מצב בריאותי שעשוי להיות קצר טווח או בגדר מחלה והפרעה ממושכת וכרונית. וירוסים וחיידקים, בין היתר, עלולים לגרום להופעת מחלת מעי חולפת, למשך תקופה קצרה. מחלות מעי דלקתיות כרוניות הן הפרעות מורכבות במערכת העיכול. ישנם גם מקרים שבהם מופיעה דלקת מעיים שנלווית או נספחת למצב רפואי באזור אחר בגוף. מהן בעיות מעיים ומהם סוגי המחלות הדלקתיות במעיים?

מהי דלקת במעי הדק (קרוהן)?

קרוהן היא מחלת מעי דלקתית לא רציפה, שפוגעת במקטעים בדופן המעי. מחלת הקרוהן יכולה לפגוע במערכת העיכול לכל אורכה, מחלל הפה ועד לפי הטבעת. מתפתחת בדרך כלל במעי הדק, ואצל 30-40% מהחולים בה מעורב רק המעי הדק. אצל 40%-50% נוספים מהלוקים בקרוהן מופיעה דלקת מעיים הן במעי הדק והן במעי הגס. בקרב חולים שלוקים בקרוהן גם במעי הגס, מופיעות גם בעיות בסמוך לפי הטבעת, כמו פיסטולות (חיבורים לא תקינים בין לולאות מעיים), היצרות של המעיים, אבצס או פיסורה.

קיימת שונות במופעי המחלה בין חולי קרוהן שונים, דרגות שונות של חומרה ומיקומים שונים של פגיעה ברקמות מערכת העיכול. התסמינים משתנים על פי חומרת המחלה ומיקום הפגיעה. ישנם חולים שמחלתם מתאפיינת בהיצרויות וחסימות של המעי. אצל אחרים, עלולים להיווצר חיבורים לא תקינים בין רקמת מעי פגועה לרקמת גוף אחרת.

תוכלו לקרוא על התסמינים השונים בעמוד הבא ועל המלצות התזונה לטיפול בקרוהן בכתבה הבאה.

מהי דלקת במעי הגס (קוליטיס)?

דלקת במעי הגס קרויה גם קוליטיס כיבית או אולצרוזה. מחלת מעי דלקתית שמופיעה בדרך כלל באזור פי הטבעת ועולה מעלה לאורכו של כל המעי הגס. קוליטיס כיבית מתאפיינת בפתולוגיות שונות, ביניהן כיבים, פוליפים, היצרות של המעי, חור במעי, בצקת ודימומים, בין היתר.

לקוליטיס כיבית עלולים להיות סיבוכים כדוגמת דימום נרחב, חור במעי, גידול וסיכון גבוה מהרגיל להתפתחות של סרטן המעי הגס. כמו כן, החולים בדלקת המעי הגס הכרונית עלולים לסבול גם ממחלה נלווית נוספת, כדוגמת הפרעת עור, מחלת עיניים, מחלת מפרקים, אבנים בכיס המרה, מחלת כבד, ריאות או לב, או ירידה בצפיפות העצם.

מהו דיברטיקוליטיס (דלקת סעיפים במעי הגס)?

דיברטיקוליטיס הוא בעיה מבנית במעיים, שעלולה להביא להיווצרות של דלקת מעיים חריפה. זוהי מחלה שבמהלכה נוצרים סעיפים במעי הגס, כסיבוך של דיברטיקולוזיס (מחלת סעיפים במעי הגס). בדיברטיקוליטיס נסתם כיס או סעיף שנוצר במעי, בשל חסימה או כניסת צואה, למשל, ואז חלה במקום התרבות של חיידקים וכך נוצרת דלקת מעיים.

דלקת המעי העיוור

דלקת בתוספתן, ידועה גם בשם אפנדיציטיס. זוהי מחלה נפוצה יחסית, שמסתיימת בדרך כלל במצב חירום רפואי ומחייבת התערבות ניתוחית. התוספתן מצוי בחלקו הימני התחתון של המעי הגס, צמוד ל”מעי העיוור”. אחד התסמינים הבולטים של אפנדיציטיס הוא כאב חד וחזק בבטן הימנית התחתונה. סימן נוסף לדלקת בתוספתן הוא כאב חריף שהולך ומחמיר כאשר לוחצים בבטן הימנית התחתונה ועוזבים את מקום הלחיצה במהירות. דלקת המעי העיוור מלווה פעמים רבות גם בחום, בחילות, הקאות ו/או סימנים אחרים שקשורים בהפרעות עיכול. במרבית המקרים, כאשר ישנה דלקת בתוספתן, מסירים אותה בדחיפות בניתוח, על מנת למנוע סיבוך ופגיעה קשה באברי חלל הבטן.

דלקת המעי העיוור (אפנדציטיס) אינה נחשבת למחלת מעי דלקתית כרונית, והטיפול הנכון והמדויק בה הוא פינוי מהיר לבית החולים לצורך אבחון וטיפול אקוטי.

דלקת מעיים זיהומית

מחלת מעי חולפת, שמופיעה בשל זיהום חיידקי או ויראלי, כדוגמת רוטה, שיגלה וסלמונלה, “קלקול קיבה” (דלקת על רקע חיידקי כתוצאה מהרעלת מזון) או זיהום של טפילים כדוגמת אמבות. דלקת מעיים זיהומית עלולה להתייצג בסימפטומים דומים לשל מחלות מעיים דלקתיות כרוניות – שלשול ו/או עצירות, עוויתות בטן, חום, חולשה וכאבים. לעתים מתלוות אל דלקת מעיים זיהומית גם בחילה והקאות. דלקת מעיים זיהומית מטופלת בדרך כלל בטיפול אנטיביוטי ואמורה לחלוף בתוך מספר ימים עד שבוע, ובמקרים מסוימים גם עד שלושה שבועות. כאשר התלונות והסימפטומים נמשכים מעל שבועיים או שלושה, עולה החשד להתפתחות של מחלת מעי דלקתית כרונית, כדוגמת קוליטיס.

בסקירה שלפניכם נתמקד במחלות מעי דלקתיות כרוניות, כדוגמת קרוהן וקוליטיס כיבית.

 

תסמינים של מחלות מעי דלקתיות

התסמינים של מחלות מעיים דלקתיות הם בעלי מופעים שונים בחומרתם בקרב חולים שונים, על פי מצב המחלה. התסמינים המוכרים ביותר כוללים שלשול, התכווצויות ועוויתות בבטן. פרט לשלשולים, התסמינים יכולים לכול גם עצירות או שלשול ועצירות לסירוגין, הופעת ריר או דם בצואה, תחושת נפיחות בטנית, כאבי בטן שונים, דחף להתרוקן ותחושה של התרוקנות חלקית בלבד לאחר יציאה. סימפטומים נוספים של דלקת מעיים הם בחילות, הקאות, חום גבוה, חולשה, אנמיה, עייפות ותשישות, פריחה על העור, בעיות פרקים ועוד.

ההתפרצות הראשונית של מחלת מעיים דלקתית מקושרת לעתים לרקע של סטרס, לחץ נפשי, מצב נפשי קשה וירוד או טראומה נפשית חריפה. החיים עם מחלת מעי דלקתית כרונית מורכבים ורצופי התקפים בלתי צפויים ומשתנים בחומרה, בתדירות ובעצמה שלהם. אי הוודאות והסימפטומים הגופניים המעיקים מביאים לעתים את החולים במחלת מעי דלקתית להתמודדות עם קושי ניכר, מגבלות גופניות ותפקודיות, חששות וחרדות. הפחד והחרדה עשויים להיות בעלי מופעים שונים – פחד לאכול, חשש מהלא ידוע, מהופעת תסמינים מסוימים ומהתפרצות של התקף, חרדה מפני יציאה מן הבית או מעבר לסביבה חדשה ולא מוכרת. הלחץ, המתח והעומס הנפשי של הלוקים במחלות מעי דלקתיות מלווה לעתים בבלבול רגשי, תחושת מותשות ואף עצב, תסכול ודכאון בשלבי התקף. המתח הרב תורם בתורו להחמרת המחלה, בקרב חלק מהחולים.

לרשות הרפואה הסינית עומדים כלים יעילים וישימים לטיפול בסימפטומים שכרוכים במחלת מעי דלקתית כרונית, ואלו יכולים להקל משמעותית, הן על התסמינים הגופניים, והן על התסמינים הנפשיים והרגשיים.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

 

דלקת מעיים: האם זה מדבק?

דלקת מעיים זיהומית היא מחלות מדבקות, ברוב המקרים.
מחלות מעיים דלקתיות כרוניות, כדוגמת קרוהן וקוליטיס כיבית אינן מדבקות ואינן מסכנות את הסובבים.

 

דלקת מעיים: חשיבות תזונה נכונה במחלות מעי דלקתיות

התזונה היא מרכיב חשוב בבריאות הגוף, בפרט כשמדובר במחלות מעיים, שמופיעות במערכת העיכול – אז השפעת המזון היא ישירה ומיידית. תזונה למחלת מעיים דלקתית כרונית ניתנת על ידי גורם טיפולי מקצועי, ומותאמת לכל חולה באופן אישי, על פי מצבו. לחולי קרוהן ולחולים בקוליטיס ישנן המלצות תזונה שונות, על פי המחלה והמצב הבריאותי האישי. תוכלו לקרוא את המלצות התזונה כאן:

המלצות תזונה לחולי קרוהן

המלצות תזונה לחולי קוליטיס

כאשר מצב מערכת העיכול מאפשר אכילה, ניתן תפריט תואם, לעתים דל סיבים ובהמשך עם סיבים מלאים יותר. כמו כן, מומלץ להימנע ממזונות שמעוררים את מצב הדלקת, דוגמת סוכר לבן, קמח לבן, שומן רווי מן החי, בשר אדום, שומן מעובד, אוכל תעשייתי, משקאות מוגזים, קפאין, צבעי מאכל, חומרים משמרים ומאכלים מטוגנים ומתובלים מאוד.

 

טיפול טבעי בדלקת מעיים

מאיה נאור מטפלת במחלות מעיים דלקתיות באמצעות רפואה סינית מסורתית, בצמוד לטיפול קונבנציונלי ובהתאמה אישית לכל מטופל. הרפואה הסינית המשולבת מטפלת הן בסימפטומים והן במקור הבעיה. הטיפול משלב דיקור סיני, טיפול בצמחי מרפא והמלצות תזונה ואורחות חיים, שמותאמות אישית לכל מטופל. רפואת עיכול סינית אינטגרטיבית אינה מחליפה את הטיפול הרפואי הקנבנציונלי, אך היא משלימה ומלווה אותו, ותומכת בתהליכי השיקום וההבראה של הגוף, ומסייעת להגיע למצב של רמיסיה והתחזקות בריאותית.

  • הדיקור הסיני נועד לתמוך במערכת העיכול, לחזק את מערכת החיסון, להפחית את רמת הדלקתיות במעי, לעודד את החלמת הרקמות הפגועות ולשפר את תנועתיות המעי.
  • צמחי המרפא נרקחים כפורמולה ומסייעים בתהליכי הריפוי, הפחתת הדלקת, הטבת הסימפטומים ועוד.
  • המלצות התזונה ואורחות החיים מלוות את המטופל על מנת לאפשר לו חזרה לאורח חיים שכולל תזונה מתאימה ונכונה, פעילות גופנית מתונה ומחזקת, שנת לילה עמוקה וטובה, הפחתת מתחים, הימנעות מעישון וצריכה מתונה או אפסית של אלכוהול ומזונות שמחריפים את המחלה.

השילוב של כל מרכיבי הטיפול במקרים של דלקת מעיים מקל על תסמיני הדלקת, מחזק, משקם ותומך בהחלמה ובחזרה לשגרת חיים נינוחה במהלך ההפוגה מן המחלה. אני מזמינה אתכם להגיע לקליניקה, לתאם אבחון וטיפול מקיף ומעמיק, ולהשיב לעצמכם את החיוניות ואיכות החיים.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

 

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז
טיפול טבעי בקרוהן המלצה חמה
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש

לכל המאמרים >