תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

טיפול בריפלוקס

כל דרכי הטיפול ברפלוקס – והיתרונות של הפתרונות הטבעיים

מרגישים תחושת צריבה באזור הגרון או כאבים בחזה לאחר ארוחה או במצבי שכיבה? מופיעים אצלכם צרבת או אוסף של תסמינים מציקים כדוגמת צרידות, תחושה של “גוש בגרון”, שיהוקים ועוד? יתכן שאתם סובלים מריפלוקס, אבל חשוב שתדעו שלא מדובר בגזירת גורל. יש מגוון רחב של דרכי טיפול בריפלוקס, חלקן טבעיות ובטוחות לחלוטין. גילוי ואיתור ההפרעה מאפשר להתחיל טיפול שיקל מאוד על התסמינים ויחזיר לכם הבריאות ואיכות החיים גם יחד.

הרפואה הסינית המסורתית מציעה לסובלים מהבעיה טיפול טבעי ויעיל, המשלב דיקור, המלצות תזונה והרגלי חיים וכן טיפול בצמחי מרפא.

למה בכלל חשוב טיפול בריפלוקס?

ריפלוקס, או “החזר קיבתי ושטי”, הוא הפרעה מעיקה ומטרידה, שבה עולים נוזלים חומציים מן הקיבה במעלה הוושט, יוצרים תחושת צריבה בחזה ובגרון ועלולים לגרום למצב של קושי בבליעה (דיספגיה), דלקת גרון, אי נוחות ופגיעה משמעותית באיכות החיים. אנשים הסובלים מההפרעה חווים לסירוגין תסמינים שהם הכול חוץ מנעימים, מה שגם עלול לגרום לתסכול מצטבר. תסמינים אפשריים נוספים הם כאבי בטן או חזה, כאבי גרון, דלקות ריאות ועוד.

אסור לשכוח שההפרעה עלולה להקשות עליכם גם בטווח הארוך. עם הזמן, גורמים מיצי הקיבה לעיתים לכוויות ועקב כך לנזק לקנה הוושט. עקב כך עלולים להיווצר כיבים, דלקת בוושט והיצרות של הוושט.

סכנה אחרת היא להיווצרות של תסמונת בארט, במסגרתה חלים שינויים ברקמת הוושט שעלולים בתרחישים מסוימים להפוך לכדי גידולים סרטניים.

המפתח של טיפול בריפלוקס: זיהוי נכון ומדויק של הבעיה

במספר לא מבוטל של מקרים, מתברר כי טיפול בריפלוקס דורש אבחון של הנסיבות הספציפיות המביאות להתפתחות שלו. ההנחה היא שדרך פתרון הבעיות השורשיות, ניתן יהיה למנוע היווצרות של אולקוס ותסמינים נוספים. בעוד שמבחינה פיזיולוגית המצב ייגרם לרוב עקב בעיות בתפקוד הסוגר האחראי על יצירת ההפרדה הנדרשת בין הקיבה לבין הוושט, ייתכנו גם גורמים נוספים המסבירים את הבעיה.

בין השאר, הבעיה היא פעמים רבות חלק מ”תופעת הלוואי” של בקע סרעפתי, כלומר, מצב בו פתח בסרעפת גורם לדחיקה של חלקים מהקיבה לתוך בית החזה. ייתכן שהסיבה לכך תהיה לחץ תוך בטני גבוה, שעלול להופיע בקרב אוכלוסיות שונות: החל מאנשים הסובלים ממשקל עודף ומהשמנת יתר, ועד לנשים בחודשי ההריון. במצבים אלה ייתכן מאוד כי חזרה למשקל תקין בתום תקופה מסוימת, תקל משמעותית על המצב.

פעמים רבות, רפלוקס נגרם עקב עיכובים הנגרמים בתהליך הפינוי של תוכן הוושט. סיבה מרכזית לכך עלולה להיות מחלת הסוכרת, שהפכה למרבה הצער למגפה של ממש בעולם המערבי כיום. כאן תמצאו מידע נוסף על הקשר בין שתי התופעות.

ירידה בכמות הריר המופרש על ידי הוושט, כמו גם ירידה ברמת התנועתיות של הוושט, מהווים גורמי סיכון נוספים להפרעה. יש לציין שבחלק גדול מהמקרים לא יודעים בדיוק מהם הגורמים הפיזיולוגיים המביאים לאותם שינויים, אולם השורה התחתונה ברורה: הם מתרחשים ומקשים מאוד על האדם החווה אותם.

איך מאבחנים?

עוד לפני שמדברים על האפשרויות של ריפלוקס טיפול, חשוב כמובן לתהות על קנקנה של הבעיה. אבחון הבעיה מתבצע פעמים רבות באמצעות בחירה קלינית של התסמינים עליהם מדווח המטופל, לצד בדיקה גופנית. בחלק מהמקרים האבחון ייעשה על בסיס ניסוי וטעייה, כלומר, מתן תרופות מסוגים שונים באופן ניסיוני במטרה לראות אם הן משפיעות לטובה על מצב המטופל – שיפור בתסמינים יצביע ככל הנראה על כך שמדובר ברפלוקס (יש לציין ששיטת אבחון זו מעוררת ביקורת מסוימת בקהילה הרפואית בשנים האחרונות).

הכלי העיקרי המשמש לאבחון ההפרעה הוא בדיקת אנדוסקופיה, המתמקדת במערכת העיכול העליונה. הבדיקה נעשית באמצעות החדרת סיב אופטי, דרכו מתבונן הגורם הרפואי במצב הרירית במערכת העיכול. זוהי בדיקה מהירה, הנמשכת כעשר דקות ונעשית בהרדמה חלקית, אולם רבים יטענו שהיא הכול חוץ מנעימה. בחלק מהמקרים נהוג לבצע בדיקות ניטור, למשל של רמת החומציות בוושט (PH Monitoring) או בליעת בריות.

טיפול בריפלוקס לפי הגישה המערבית

הטיפול הרפואי כולל מתן טבליות נגד צרבת או תכשירים סותרי חומציות. אלו נמכרים ללא מרשם רופא ויכולים לסייע מיידית, אך נדרשת נטילה קבועה של טבליות רבות על מנת שתופיע הקלה ממושכת. תכשירים אלו מטפלים בתסמיני הבעיה, אך אינם פותרים אותה מן השורש.

תרופות אחרות בשימוש רפואי מורידות את רמת החומציות בקיבה ומטפלות ברפיון השריר הסוגר את הקיבה, בעוד אחרות מיועדות להגביר את התנועתיות ובכך להאיץ את התנועה של החומצה לוושט. במקרים מסוימים ניתן טיפול אנטיביוטי, בהתאם לגורמי המחלה והתסמינים שלה.

למרות שחלק מהתרופות נחשבות ליעילות בכל קנה מידה, אי אפשר להתעלם מתופעות הלוואי האפשריות של רוב התרופות המוצעות כיום, כמו גם הסיכונים הקיימים לעיתים בעת נטילה ממושכת או בלתי מבוקרת (דוגמת נזקים לטווח ארוך, סכנת התמכרות וכן הלאה). לכן חשוב להיות עם האצבע על הדופק ולבצע את ההתאמה, כמו גם הבקרה, באמצעות רוקח או רופא מוסמך.

במקרים חמורים, וכאשר הקו הראשון של טיפול ברפלוקס לא מוכיח את עצמם כיעילים מספיק, ייתכנו פתרונות נוספים. כך למשל עשוי להידרש ניתוח לשיקום השסתום שבין הוושט לקיבה, לו אחוזי הצלחה גבוהים. מנגד התהליך כרוך בסיכונים, בדומה לכל ניתוח, ודורש תקופת התאוששות מסוימת.

היתרונות של טיפול טבעי ברפלוקס

במקרה של ריפלוקס טיפול טבעי יכול לעשות פלאים. הוא מתאים הן למי שמעוניינים לטפל באופן טבעי בהפרעה, הן כטיפול משלים למי שנוטלים טיפול תרופתי, והן למי שהטיפול התרופתי הקונבנציונלי אינו מקל ומשפר את מצבם. הרפואה הסינית משלבת בין טיפול בדיקור סיני, צמחי מרפא בהתאמה אישית ושינויים בהרגלי חיים ובתזונה. העיקרון המרכזי הוא שהיא מיועדת להתמודד עם שורש הבעיה, ולא רק עם התסמינים שלה, בשאיפה ליצור פתרון הוליסטי עבור הגוף (ופעמים רבות גם הנפש).

כל אחת מהאפשרויות של טיפול ברפלוקס באופן טבעי מסייע להתמודד עם הבעיה בצורה שונה. הדיקור הסיני יכול להפחית את רמת החומציות בקיבה, לחזק את השריר שבין הקיבה לוושט ולהסדיר את התנועתיות במערכת העיכול. צמחי המרפא פועלים כסותרי חומציות, נוגדי דלקת ומסייעים לרקמות הפגועות והדלוקות להשתקם ולהתחדש. הם עשויים להקל על בעיות של צרידות, ליחה, קשיי בליעה ועוד.

הסובלים מההפרעה מקבלים גם המלצות תזונה המותאמות באופן אישי. למרות שאין בקהילה הרפואית תמימות דעים מלאה לגבי ההשפעה האפשרית של כל מזון על מצבם, מומלץ לרוב לסובלים מההפרעה לצמצם את צריכתם של מאכלים ומשקאות עמוסי קפאין (דוגמת קפא ושוקולד), מזון שהוא בבסיסו מתובל או שומני, מיצים המבוססים על פירות הדר, שום ועוד. המלצות תזונתיות מפורטות, כולל שינויים נדרשים בהרגלי האכילה ובשגרת החיים, תמצאו במאמר על תזונה מומלצת לריפלוקס.

בנוסף לכך, הרפואה הסינית תבחן את האפשרות לשינויים כלליים באורח החיים, למשל שילוב נכון של פעילות גופנית. מדובר כאן פעמים רבות בדגשים שגם הרפואה המערבית רואה כחיוניים עבור האדם, דוגמת שמירה על משקל גוף תקין ככל האפשר או לבישת בגדים שאינם הדוקים מדי על הגוף.

לסיכומו של עניין, נראה שטיפול בבעיה בהתאם לעקרונות הרפואה הסינית הוא יעיל מאוד ועשוי לשפר במהרה את המצב. הוא פונה למכנה משותף רחב מאוד של מטופלים, בין השאר מכיוון שהוא טבעי, אינו פולשני ולא כרוך בתופעות לוואי או בסיכונים.

מי שמעוניין לעבור טיפול ברפלוקס באופן טבעי ימצא הטבה והקלה של ממש בטיפול ברפואה סינית מסורתית. פנו אלי ואשמח לייעץ ולהתאים לכם טיפול פרטני יעיל ומיטיב בבעיה.

שאלות חשובות

למה בכלל חשוב לבצע טיפול בריפלוקס?

ריפלוקס היא אמנם מחלה כרונית, וככזו אין אפשרות להעלים אותה לחלוטין. עם זאת, הטיפולים הקיימים המוצעים כיום יכולים להקל משמעותית על איכות החיים של האדם הסובל מהבעיה. בכוחם להקל מאוד על תסמיני המחלה, הן מבחינת דרגת החומרה שלהם והן בכל הנוגע לתדירות ההופעה שלהם. בנוסף לכך הם עשויים להפחית משמעותית את הסיכון לסיבוכים השונים של המחלה.

מהם הטיפולים המוצעים לריפלוקס ברפואה הקונבנציונלית?

ניתן למצוא תרופות שונות להתמודדות עם ההפרעה, דוגמת תכשירים ייעודיים או תרופות נוגדות צרבת. הבעיה היא שלא כל התרופות יעילות בצורה מספקת. בנוסף, שימוש בתרופות כרוך פעמים רבות בתופעות לוואי לא נעימות או בסיבוכים, בעיקר כאשר משתמשים בהן באופן מופרז או בצורה החורגת מהנחיות השימוש.

למה כדאי להעדיף טיפול טבעי בריפלוקס?

הרפואה הסינית מציעה מכלול כלים שיכולים להקל משמעותית על הסובלים מההפרעה. טיפול טבעי בריפלוקס על פי רזי הרפואה הסינית יכולה לכלול בתוכו דיקור סיני (שלא חייב להיעשות עם מחטים), התאמת צמחי מרפא, הנחיות תזונתיות ולעיתים קרובות גם המלצות לשינויים כלליים באורח החיים.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מאיה נאור
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש

לכל המאמרים >