תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

כאבי בטן – כל מה שכדאי לדעת על הסיבות לכאבים ועל הטיפול הטבעי בכאבי בטן

כאב בטן הוא תופעה שכיחה ומעיקה, שרבים סובלים ממנה. כל אדם עלול לחוות כאבי בטן מפעם לפעם, אך יש מי שסובלים מכאבים כרוניים בתדירות גבוהה או באופן קבוע. ישנם סוגים שונים של כאבי בטן – ממוקדים או מפושטים, חזקים או עמומים וגם כאבים שממוקמים באזורים שונים – כאב בבטן העליונה או התחתונה למשל. כאבים אלו יכולים לנבוע ממספר גורמים, ולהצביע על הפרעות שונות – ביניהן תזונה לקויה, אלרגיה למזון, עצירות או שלשול, לחץ ומתח נפשי או הפרעות עיכול כרוניות כדוגמת ריפלוקס, קרוהן, מעי רגיז ועוד.

כאבי בטן חזקים – מאיפה זה בא?

כאבי בטן חזקים והקאות

כאבי בטן עזים עלולים לנבוע מבעיות חולפות כדוגמת קלקול קיבה. קלקול קיבה מלווה לרוב בשלשולים והקאות, אך חולף כעבור מספר ימים. טפילי מעיים או חיידקי הליקובקטר פילורי עשויים גם הם לעורר כאבים ותחושת אי נוחות. במקרים שבהם כאבי בטן חזקים מאוד וממושכים ומלווים בתסמינים נוספים, כדוגמת אי סדירות ביציאות ותחושת נפיחות וגזים, מתעורר חשד להפרעת עיכול, כדוגמת קרוהן, קוליטיס, ריפלוקס או מעי רגיז.

  • תסמונת המעי הרגיז (IBS) – תסמונת נפוצה שכוללת תסמינים רבים ומשתנים בין אדם לאדם ובהם עוויתות וכאבי בטן, נפיחות וגזים, בחילות, הקאות וצרבות, סטרס והפרעות נפשיות מסוג חרדה או דכאון, יציאות בלתי סדירות שכוללות שלשול ועצירות.
  • מחלות מעי דלקתיות – קבוצת מחלות שבהן נכללות קרוהן ומחלת קוליטיס. אלו הן מחלות שהסובלים מהן חווים התקפים ומצבי רמיסיה (נסיגה) והטבה. התסמינים של מחלות אלו משתנים, אך כוללים כאבי בטן חוזרים ונשנים, יציאות מרובות המלוות בריר או בדם ועוד.
  • ריפלוקס – מצב שבו יש רפיון של שריר הסוגר בין הוושט לקיבה, ומתרחשת עלייה של תוכן חומצי מן הקיבה אל הוושט. ריפלוקס מלווה לרוב עם צרבת ועלול לגרום לפגיעה בריריות העדינות של הוושט, כאב ושלל תסמינים נלווים.
  • גזיםגזים אינם מהווים מחלה בפני עצמם, אלא תסמין, שיכול להעיד על הפרעות עיכול שונות. גזים יכולים לנבוע גם מתזונה לקויה ומרובת סוכרים או ממתיקים מלאכותיים, אכילת קטניות מסוימות, התרבות חריגה של חיידקים במעי ועוד.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

על מה יכולים להצביע כאבי בטן עליונה?

כאבי בטן חוזרים שמופיעים בבטן העליונה ומורגשים באזור הטבור ומעליו עשויים להצביע על הפרעות בקיבה, כדוגמת כיב קיבה או צרבת וריפלוקס. כאבים מסוג זה מחריפים לאחר ארוחות גדולות וכבדות, ומופיעים לאחר צריכת מזונות חריפים, או חומציים – עגבניות ומוצריהן, חומץ, אלכוהול וקפה. גם עישון מעורר את הכאב. במקרים מסוימים, הכאבים גוברים דווקא כשהקיבה ריקה, מאחר ומיצי הקיבה החומציים עלולים ליצור צריבה וכאב בכיב קיים.
כאבי בטן עליונה יכולים להיות קשורים במצב של בקע בסרעפת, שמלווה בריפלוקס (לא תמיד) – כאבים אלו הם חזקים, פתאומיים ומקרינים לעתים שלוחות של כאב אל בית החזה, שמדמות כאבים של התקף לב. במקרה של ריפלוקס מופיעות צרבות, טעם חומצי בפה, ותופעות נלוות כדוגמת תחושת מחנק, גוש בגרון, שיעול ובעיות נשימה.
כאבי בטן מתמשכים שמופיעים בצידה השמאלי העליון של הבטן יכולים לנבוע מהפרעות בפעילות הלבלב והטחול. בין הגורמים לכאבים בצד השמאלי של הבטן העליונה ניתן למנות צריכה מרובה של משקאות אלכוהוליים וכן סכרת או רמות גבוהות של סוכרים ושומנים בדם. כאבים אלו מלווים בדרך כלל גם בחולשה כללית, נפיחות וגזים.

כאבי בטן תחתונה

כאב בטן תחתונה, שמורגש באזור הטבור ומתחת לו עד אזור המפשעה, יכול לנבוע ממספר גורמים, ובהם בעיות במערכת המין הנשית או כאבים בעת פעילות סדירה ותקינה, שמעידים על הופעת מחזור ווסת או ביוץ. גורם אחר, שמוכר הן אצל גברים והן אצל נשים הוא דלקת בדרכי השתן, שמלווה בדרך כלל בצריבה ובתחושת דחף בעת מתן שתן. דלקות באיברי המין יכולות לגרום גם הן לכאבים אלו – נרתיק, רחם ושחלות אצל נשים ובלוטת הערמונית אצל גברים. כאשר הכאב מופיע בבטן התחתונה באזור המותניים והגב התחתון, ייתכן שהמקור הוא אבנים בכליות.

מקורות וגורמים נוספים לכאבי בטן חוזרים, נוסף על אלו שהוזכרו לעיל הינם:

  • דלקת בלבלב – אינה שכיחה, אך מלווה בכאבים חזקים שמקרינים לעתים לכיוון הגב
  • אבנים בכיס המרה או צהבת
  • כבד מוגדל
  • סיבוכים ותוצאות לוואי של מחלות או ניתוחים קודמים (כדוגמת ניתוח קיסרי, שיוצר הידבקויות)
  • בעיות גב מסוימות עלולות להקרין אל הבטן ולגרום לכאבים

טיפול טבעי בכאבי בטן – אז מה עושים?

כאבי בטן חזקים וחוזרים מהווים הפרעה מעיקה ומשבשים את איכות החיים והשלווה של אנשים רבים. קשה להתעלם מכאבים אלו, ואי הנוחות שנלווית להם מטרידה ומקשה על ניהול אורח חיים סדיר. הרפואה הסינית מתאימה לטיפול במגוון רחב של הפרעות עיכול ועוזרת במצבים של כאב. הטיפול מתחיל באבחון מעמיק לבירור מיקום הכאב ואופיו, הסימפטומים הנוספים, אורחות החיים, הרגלי התזונה ועוד. האבחון מסייע במציאת מקור ההפרעה.

הרפואה הסינית משלבת דיקור, נטילת צמחי מרפא והמלצות תזונה מותאמות אישית לכל מטופל. כל אלו יחד נועדו לסייע בטיפול בהפרעה – והתוצאה ניכרת הן בהפחתת הסימפטומים או היעלמות שלהם, והן בטיפול בשורש הבעיה. במקרה של כאבי בטן, יינתן טיפול שמפחית את הכאב, מאזן את המערכות המעורבות בו, מחזק את מערכת העיכול והחיסון, ומחזיר את איכות החיים.
סובלים מכאבי בטן חוזרים? אל תהססו – פנו אלי להתאמת טיפול מיטיב ויעיל. ראוי לציין, כי הרפואה הסינית מסייעת במגוון מצבים כדוגמת טיפול בצרבת.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

רפואה סינית מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ובעמק החולה, גליל עליון.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת המעי הרגיז
טיפול טבעי בקרוהן המלצה חמה
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיז
בעיות עיכול ודיקור סיני מאיה נאור

לכל המאמרים >