תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

מה עוזר לשלשולים? עצות וטיפים להתמודדות עם שלשול

כמעט כל אדם חווה לאורך חייו שלשול. במרבית המקרים זהו שלשול המוגדר אקוטי – אירוע חד פעמי או שלשול שנמשך מספר ימים וחולף. אך ישנם מקרים שבהם השלשולים אינם פוסקים. במקרים אלו מדובר בשלשול כרוני, והוא מעיד פעמים רבות על ליקוי בתפקוד מערכת העיכול, על הימצאות טפילים בגוף או על מחלת עיכול כלשהי. ישנם מספר דברים שניתן ומומלץ לעשות בעת שלשול, על מנת להקל, לטפל ואף לרפא. לפניכם מספר עצות והמלצות להתמודדות עם שלשולים. המלצות אלו אינן מחליפות אבחון וטיפול אצל גורם מקצועי.

המלצות למניעת שלשולים

מאחר ושלשולים מופיעים עקב מגוון רחב של גורמים, ישנם דברים שניתן לעשות על מנת להימנע מהופעתם. את ההמלצות הללו ניתן לאמץ גם אם אתם בעלי מערכת עיכול רגישה או צפויים לשהות ולאכול מחוץ לבית:

  • השתדלו לשמור על תזונה מאוזנת, בריאה ומשביעה. תזונה בלתי מאוזנת עלולה לגרום לבעיות והפרעות עיכול שונות, וביניהן שלשול.
  • הימנעו מאכילת מזון ששהה זמן ארוך בלא קירור, במיוחד בחודשי הקיץ.
  • המעיטו בצריכת משקאות אלכוהוליים או משקאות המכילים קפאין.
  • בעת שהייה בטיול או מחוץ לבית – שתו משקאות שאתם בטוחים לגבי טיבם, כדוגמת משקאות מבקבוקים. הימנעו משתיית מי ברז באזורים שבהם אין בטחון שאלו נקיים.
  • הימנעו מאכילה בדוכני רחוב ומזללות שרמת ההיגיינה שלהם נראית לכם נמוכה או מפוקפקת.
  • בעת אכילה מחוץ לבית, השתדלו לאכול מזון מבושל ממקור בטוח, והימנעו מאכילת מוצרי בשר נא.

לתת לשלשול לחלוף מעצמו

רבית השלשולים עוברים וחולפים כלא היו, כעבור מספר ימים. שלשולים מלווים לרוב בכאבי בטן ולעתים גם בחום. בתקופת השלשול מומלץ לנוח, לשתות הרבה מים ולשים לב לסימנים המעידים על החמרה במצב – צמא ויובש בפה, מיעוט שתן, כאבים חזקים בבטן או בפי הטבעת, חום גבוה או דם בצואה. במקרים כאלו, וכן במקרה של שלשול חמור שנמשך מעל שבוע ימים, מומלץ לפנות לבדיקה רפואית.

שמרו על רמה נאותה של רווחה נפשית

שלשולים מופיעים הן על רקע פיזי והן על רקע נפשי. אם אתם שרויים בסטרס ובעומס, חווים תקופה של שינויים משמעותיים במצב הרוח, חרדים או מדוכדכים – מצאו דרך להקל על המתח ולדאוג לרווחתכם הנפשית. במקרה הצורך, פנו לעזרה מקצועית. שלבו בחייכם פעילויות מרגיעות שתורמות לשלוות הנפש, כדוגמת הליכה או פעילות ספורט ופנאי.

המלצות תזונה בזמן שלשול

עת שלשול מומלץ להימנע מאכילה למשך מספר שעות, ולהקפיד על שתייה מרובה, למניעת התייבשות. כעבור מספר שעות, כדאי לאכול מזונות “יבשים”, כדוגמת צנימים (לחם קלוי), אורז לבן וגזר מאודה. ישנם צמחים שמרגיעים את כאבי הבטן ואת תנועתיות המעיים, כדוגמת בבונג (קמומיל) וקליפות רימונים. ניתן לחלוט פרחי בבונג או קליפות רימונים, לסנן ולשתות בתור חליטה – תה. עד שהשלשול יחלוף, מומלץ לאכול מעט ובמנות קטנות, על מנת שלא להכביד על מערכת העיכול.

אפשר לקרוא על כך בהרחבה בעמוד : מה לאכול כשיש שלשול

טיפול טבעי בשלשולים

הרפואה הסינית רואה בשלשול סימפטום לחוסר איזון במערכת העיכול ולעיתים לחולשה של מערכת החיסון. אבחון מעמיק מאפשר להבין את הגורמים לשלשול ולהתאים את הטיפול לכל מטופל באופן אישי. טיפול ברפואה סינית יכלול דיקור סיני, שמסייע בהרגעה ובאיזון מערכת העיכול. הדיקור מחזק את מערכת החיסון ותורם לרגיעה נפשית. נוסף על הדיקור, יינתן טיפול בצמחי מרפא סיניים והמלצות תזונה. הטיפול ברפואה סינית מסורתית מיטיב ויעיל במקרי שלשול, מסייע בהחלמה ובהחזרת איכות החיים לקדמותה.

אם אתם סובלים משלשולים – פנו אלי לשם ייעוץ, אבחון והתאמת טיפול טבעי ומדויק עבורכם.


לכל המאמרים >