תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

מעי רגיז תזונה והמלצות

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא הפרעה שכיחה, ומעיקה בעלת סימפטומים מטרידים כדוגמת תחושת נפיחות, יציאות בלתי סדירות וכאבי בטן. החדשות הטובות הן שיש קשר הדוק בין מעי רגיז תזונה, כאשר התאמות תזונתיות מסוימות עשויות להקל משמעותית על היקף הבעיה ותסמיניה. הנה כל מה שחשוב לדעת על תזונה נכונה למעי רגיז.

מעי רגיז תזונה – הנחיות חשובות

מעי רגיז היא תסמונת שמקורה בהפרעה במערכת העיכול, ועל כן אימוץ הנחיות והמלצות תזונה מביא לשיפור ניכר בתסמינים, ומסייע בהפחתתם. חשוב לציין כי התסמונת מתבטאת אצל כל אדם באופן אחר. על כן, על מנת להקל ולטפל בהפרעה מומלץ לפנות לקבלת אבחון מקיף, ייעוץ וטיפול פרטני.

תפריט תזונה למעי רגיז יכלול בתוכו לרוב מאכלים המרגיעים את מערכת העיכול

ישנן מספר המלצות תזונה למעי רגיז שניתן לאמץ על מנת להקל על התסמונת.

  • אם ידועה רגישות למזון כלשהו או שישנם מזונות שגורמים לגירוי ומכבידים על העיכול, מומלץ להימנע מהם
  • אם לא ידועה רגישות, ייתכן שישנה רגישות לגלוטן, ללקטוז או למרכיב אחר בתזונה. בהמשך לאבחון, ניתן להימנע מהם לתקופה ולבחון האם ההימנעות הביאה להטבה
  • המלצות נוספות קשורות במצבי עצירות או שלשול הקשורים לתסמונת – למי שסובלים בעיקר ממצבי שלשול חוזרים מומלץ לאכול ארוחות קטנות שבהן מעט סיבים תזונתיים. למי שסובלים בעיקר מעצירות מומלץ לאכול מזונות עתירי סיבים תזונתיים – אלו תורמים לתנועתיות המעי ומשפיעים לטובה על עצירות.

וחשוב לא פחות – ממה חשוב להימנע?

חלק מרכזי מאוד בהתמודדות עם תסמונת המעי הרגיז הוא לדעת מה גם חשוב לא לאכול, ובאילו תנאים. בין המאכלים שרצוי מאוד לצמצם, ולרוב גם להפחית לחלוטין, ניתן למנות:

  • מאכלים המעוררים את מערכת העיכול או יוצרים תפיחות, דוגמת משקאות ומזונות בעלי קפאין, מיצי פירות והדר, ירקות כגון ברוקולי או כרובית ועוד
  • מזון מתובל יתר על המידה
  • מזון מטוגן, חריף או שומני
  • מאכלים בעלי סיבים תזונתיים רבים, לרבות קטניות, דגנים, שיבולת שועל, אפונה, אורז מלא, חיטה, כוסמת ואחרים. אם יש מצב בו ההמלצה היא להמשיך לצרוך סיבים תזונתיים או אפילו להגביר אותם – וזה אפשרי בחלק מהמקרים, כמו במקרה של עצירות – חשוב להקפיד הקפדה יתרה על שתיית מים בכמות מספקת, על מנת למנוע נזקים וסכנת התיישבות
  • ממתיקים מלאכותיים המשתייכים למשפחת האלכוהולים
  • לסובלים ממעי רגיז מומלץ להימנע משתיית משקאות תוססים, אלכוהול וקפאין
  • מוצרי חלב בעלי כמויות גבוהות של לקטוז, דוגמת חלב, מעדנים וגבינה לבדה. מכיוון שמאכלים אלו עמוסים גם בסידן ההכרחי לבריאות תקינה ומאוזנת, יש לבחור במוצרי חלב בעלי כמויות קטנות באופן יחסי של לקטוז: החל מגבינות קשות, דרך סוגי חלב שונים ועז למעדנים ולמשקאות על בסיס סויה

במאמר הבא (באנגלית) תמצאו המלצות תזונתיות נוספות

תזונה למעי רגיז ואורח חיים בריא

התזונה תזונה נכונה למעי רגיז קשורה לא רק במה שאנו מכניסים לפינו, אלא גם באופן שבו אנו עושים זאת. בקרב הסובלים ממעי רגיז, יש חשיבות לאופן האכילה, משך הארוחה, גודלה ואלמנטים נוספים שנובעים מאורח החיים. אם אתם סובלים ממעי רגיז, מומלץ לאכול בנחת ובישיבה (ולא “לחטוף משהו” על הדרך) ולהקדיש לארוחה זמן פנוי מעיסוקים נוספים כדוגמת שיחה, קריאה או צפייה במסכי טלוויזיה ומחשב.

את הארוחה מומלץ לעשות בשעות קבועות ביממה, ולהימנע מארוחות בשעת לילה מאוחרת ובסמוך לשינה. חשוב להקפיד על כמה שיותר ארוחות קטנות, אחת לשתיים או שלוש שעות, במועדים קבועים במידת האפשר בשגרת היום יום. גם לשלבי העיכול הראשוניים בדקות שלאחר הארוחה כדאי להקדיש תשומת לב, ולפנות מעט זמן נינוח ושליו. גורמים נוספים שמשפיעים לטובה על סימפטומים של מעי רגיז הם לעיסה מתונה וממושכת, אכילה אטית ועוד.

טיפול במעי רגיז באמצעות רפואה סינית מסורתית

טיפול במעי רגיז מתחיל באבחון מעמיק ומקיף, המבוסס על בחינת התסמינים ומשך הופעתם (סימפטומים במשך שלושה חודשים ומעלה עלולים להגדיר את המחלה (דוגמת בדיקת דם או בדיקת צואה) ושלילת מחלות ומצבים רפואיים אחרים. הטיפול על פי הרפואה הקונבצניונלית נחשב למוגבל באופן יחסי, מכיוון שאינו יכול לפתור באופן מוחלט הסימפטומים וגם לא למנוע הישנות שלהם. לרוב מדובר בטיפול נקודתי לכל תסמין, שהארסנל עשוי לכלול תרופות הנוגדות את כיוון המעי (שבמצב ה”רגיז” הוא ער במיוחד), תרופות להקלה על כאבי בטן, מניעת שלשולים, נוגדי דיכאון ועוד.

הטיפול על פי רזי הרפואה הסינית מתבצע באמצעות דיקור סיני, צמחי מרפא מותאמים אישית והמלצות תזונה פרטניות. השילוב של דיקור סיני, נטילת צמחי מרפא ותזונה מתאימה יוצר שלם הגדול מסך החלקים שלו: הוא מסייע באיזון פעולת מערכת העיכול, שיפור הספיגה של המזון, חיזוק המערכת החיסונית והפחתה משמעותית של הסימפטומים המטרידים. המלצות התזונה מותאמות באופן אישי ומספקות מענה מפורט ותחליפים משביעים והולמים, התואמים גם את אורח החיים. הטיפול במעי רגיז ברפואה סינית תורם לרגיעה, לשיפור בעיכול ולנינוחות, ומביא להטבה משמעותית באורח החיים של הסובלים מההפרעה.

סובלים מכאבי בטן, בעיות בעיכול או סימפטומים מעיקים אחרים? זו איננה גזירת גורל, וניתן לטפל בכך ביעילות בכלים מן הרפואה הסינית המסורתית. פנו אלי בהקדם לאבחון אישי ומקיף ולהתאמת טיפול מיטיב!

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב וחיפה.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש

לכל המאמרים >