מאכלים חורפיים לטיפול והקלה בצרבת

סובלים מתחושת חום וצריבה חריפה בזמן הארוחה או אחריה? סובלים משיהוקים, כאבים בחזה ובגרון וסובלים מצרידות? ככל הנראה יש לכם צרבת. שינויים בתזונה, בשילוב עם טיפולים מהרפואה הסינית יכולים לחולל שינוי ניכר בסבל הנגרם מהצרבת.

רבים מאיתנו חווים תחושת אי נוחות ועד כאבים עזים שלפעמים אפילו מדמים אירוע לבבי, בית החזה כואב ושורף, הבטן כואבת והלחץ בחזה מקרין אפילו לגב. אלו מאפיינים קלאסיים של צרבת, שנגרמת בשל עליית מיצי עיכול חומציים מהקיבה, לאורך מערכת העיכול ועד לוושט. לרוב הגורם העיקרי יהיה רפלוקס קיבתי וושטי. הוא נובע בגלל פעילות לא תקינה של הסוגר אשר מצוי בין הקיבה לוושט והוא זה שאחראי לעליית תוכן הקיבה במעלה הוושט וכתוצאה מכך לתחושות פיזיות מעיקות וכואבות, מאחר ומיצי הקיבה מורכבים מחומצות חזקות שנדרשות כדי לפרק את המזון. לעומתן, סביבת הוושט היא בסיסית, כך שהמגע בין חומצות העיכול לבין הוושט יוצרים כאב ותחושת צריבה, לפעמים ממש כמו אש בוערת.

צרבת שכיחה יותר בקרב אנשים בעלי עודף משקל, אצל נשים במהלך ההריון, במקרים של בקע בסרעפת וגם אחרי הקאות מרובות, אחרי שתייה מופרזת של קפה, אכילה של מזון עשיר בשומן. עישון אף הוא הוא גורם משמעותי להיווצרות צרבת.

לטיפול הטבעי יש מענה נרחב, מבוסס על הרפואה הסינית, בהקלה על תסמיני הצרבת ובטיפול מונע. לתזונה יש מקום חשוב מאד ועם שינוי בהרגלי האכילה ואימוץ מזונות מיטיבים, תהיה הקלה ורגיעה של הכאבים.

מאכלים חורפיים שיעזרו לכם להתמודד עם הצרבת

חורף. מתחשק לאכול מאכלים מחממים ומרגיעים. אולם לא כולם טובים לצרבת. אז מה בכל זאת כדאי לאכול, שיהיה גם טעים, גם משביע ובעיקר לא יגרום למיצי הקיבה לעלות ולמרר את חיינו?

לחם – כמה פשוט, ככה נפלא לצרבת. ללחם יש את היכולת לספוג את הנוזלים בוושט. הוא בעל רמת חומציות נמוכה ולכן מסייע לאזן את הקיבה ולהרגיע אותה. הכינו כריך טעים עם ממרח ירקות טבעי – דלעת/פפאיה/גזר ועוד והרי לכם ארוחה קלילה, טעימה ובעיקר ללא צרבות. את הכריך תוכלו ללוות בשתיית חליטה טעימה וחמימה, מושלמת לעונת החורף. תוכלו לשתות תה ירוק, או להכין לעצכם חליטה מבוססת על גרניום לימוני או עשב לימון, קמומיל, בזיליקום או שומר. מעבר להיותו בריא וטעים, ומחמם בעונת החורף, התה החלוט ירגיע את הקיבה וימנע את הצרבת.

כריך נוסף הוא לחם עם אבוקדו. פרי זה חיוני לגופנו גם ללא צרבת, בשל הערכים הטובים והחשובים שלו הוא קריר ומרגיע את הקיבה, מפחית תסמיני צרבת וגם מאד טעים.

שיבולת שועל – יש בה כל כך הרבה ערכים תזונתיים שקצרה היריעה למנות אותם. היא מעולה לסובלים מצרבות. הכינו דייסת שיבולת שועל חמימה, על בסיס מים, ופזרו מעל חתיכות פרי – תפוח אדום/פפאיה/1/2 בננה ושבבי שקדים טבעיים. זו ארוחה טעימה, משביעה ומנחמת מאד.

אורז –  הכינו לעצמכם אורז, גם לבן ופשוט, ומבלי לתבל אותו יותר מדי. אפשר להוסיף מעט עשבי תיבול כמו בזיליקום, אורגנו או כוסברה. צלחת אורז כזו היא משביעה, חורפית וטעימה ובעיקר לא תגרום לצרבת. אותו הדבר לגבי גריסי פנינה, אותם ניתן לבשל גם כמרק.

מרק ירקות – תמיד מומלץ לצרוך ירקות במצבם הטבעי אולם בזמן התקף צרבת, או אם אתם חוששים מהתפתחות שלה, אין כמו קערת מרק מירקות מבושלים טעים וחמים בימות החורף הקרירים. ירקות מבושלים הם קלים יותר לעיכול ולכן טובים במצבי צרבת. הכינו קדירת מרק עם ירקות כמו דלעת, גזר, בטטה, קישוא ועשבי תיבול. תבלו בעדינות, ללא אבקות מרק למיניהן, כך גם תיהנו מטעם הטבעי והעשיר של הירקות. תוכלו להוסיף למרק גם כף גריסים או אורז והרי לכם מנה מאוזנת, טעימה ומשביעה, כמובן שאף ידידותית לצרבת.

סלט ירוק – ירקות ירוקים בצורתם הטבעית טובים מאד לצרבת ומקלים על התסמינים. בראש הרשימה מצוי המלפפון הירוק. בעת התקף צרבת מומלץ לאכול אותו וגם כמה חתיכות ממנו בסוף הארוחה יקטינו משמעותית את הסיכון לצרבת. הכינו סלט ירוק מרענן שיכלול מלפפון, חסה, ועוד עלים ירוקים כמו פטרוזיליה, בזיליקום וכוסברה. ללא תיבול, טעים, בריא ומרענן. זו יכולה להיות תוספת נהדרת לארוחה.

סלט פירות –  לא כל הפירות טובים במקרים של צרבת. אולם סלט פירות קליל שמורכב מבננה, תפוח אדום, פפאיה ואגס, מקושטים במעט שקדים טבעיים גרוסים, יהוו תוספת נחמדה מאד לארוחה, או ארוחה בפני עצמה.

מה מומלץ לעשות אם הצרבת חוזרת?

לתזונה יש תפקיד משמעותי בכל הנוגע לצרבת. עם תזונה נכונה, שקולה, וכזו שלא מכבידה על הקיבה או קשה לפירוק כך שהעיכול יהיה קשה, ניתן להפחית את תסמיני הצרבת באופן ניכר ואף למנוע התקפים חוזרים שלה.

למרות היותה שחקנית ראשית בקשר לצרבות, תזונה נכונה אינה מספיקה ונדרש טיפול שיטפל בגורמים ולא רק בסימפטומים. לצורך כך נדרש אבחון מעמיק, מאחר ולא כל סוגי המזונות שמשפיעים לרעה על אחד, ישפיעו בהכרח גם על אחר, וגם הגורמים לצרבת יכולים להיות שונים בין מטופל אחד למשנהו. כמו כן לא מספיק לדעת מה יש לאכול, אלא להבין ממה רצוי להמנע.

טיפול טבעי בצרבת כולל יעוץ תזונתי והמלצות לסיגול אורח חיים בריא ומקל, פורמולות מצמחי מרפא להקלה וריפוי וחיזוק מערכת העיכול, וכן, דיקור סיני שמסייע בריפוי, החלמה והקלה בסימפטומים.

אני מזמינה אתכם לקליניקה שלי לביצוע אבחון מקיף ומעמיק והבנת הגורמים לצרבת ממנה אתם סובלים. לאחר האבחון ארכבי לכם תוכנית טיפול אישית, הכוללת המלצות וייעוץ תזונתי וסיגול אורח חיים בריא שישפר ללא הכר את איכות החיים שלכם.

 


לכל המאמרים >