תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

צרבת בהריון – מה עושים?

נשים בהריון מצמיחות בתוכן חיים, ומסתגלות לאט לאט לשינויים גופניים ותופעות חדשות. אחת התופעות הנפוצות והמעיקות שמופיעות אצל נשים היא צרבת בהריון. צרבת מתבטאת בתחושת צריבה חריפה בוושט ובגרון. התחושה הלא נעימה עלולה להימשך מספר דקות ויותר, ומלווה לעתים גם בשיהוקים, ובכאב באזור בית החזה. יש המתארות את התחושה כמעין גוש בגרון או כאילו אוכל עולה חזרה אל הגרון. האישה עלולה בהמשך לכך לחוש טעם חמצמץ או לחלופין יובש בפה.

נשים בהריון סובלות מהתופעה יותר מהרגיל, בשל השינויים בגופן, כאשר על פי המידע המחקרי הבעיה תופיע אצל כמעט מחצית מהנשים. בכל אחד מהמקרים הופעת הצרבת מקשה מאוד על האישה בתקופה שגם כך אינה פשוטה עבורה. אז מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם צרבת בהיריון ולהפחית את הכאב ואת הופעתה?

למה בהריון סובלים יותר מצרבת ?

צרבות עלולות להופיע לכל אורך ההריון, כשבדרך כלל האישה עלולה לחוש אותן החל מהחודש השני להריון. למעשה, בלא מעט מקרים צרבת היא אחד התסמינים הראשונים שעשויים להצביע על ההריון ההולך והמתפתח.

כשבוחנים את השינויים שעובר גוף האישה במהלך ההריון, אפשר להבין מדוע יש סיכוי גדול משמעותית להופעה של צרבת. הסיבה הראשונה היא פיזיולוגית במהותה: במהלך ההריון גדל הרחם ויוצר לחץ מסוים על הקיבה. הבעיה עלולה להחמיר ככל שההריון מתקדם, כאשר הרחם ממשיך לגדול ומקבל יותר מקום. הקיבה נדחקת כלפי מעלה, הפתח האחראי על חיבור בין הקיבה לבין הוושט נמצא תחת עומס גדול והוא עלול להיפתח.

צרבת בהריון עלולה להיגרם גם על רקע הורמונלי. במהלך ההריון משתחרר הורמון בשם רילקסין, הגורם לרפיון של חלק משרירי הגוף, כהכנה ללידה. בין השרירים שמתרפים מצוי השריר שבין הוושט לקיבה. כאשר השריר הזה רפוי, גובר הסיכוי לעלייה של חלק מתוכן הקיבה במעלה הוושט. התוכן החומצי גורם לגירוי של רירית הוושט, לצריבה ולכאב בבית החזה.

אז מה ניתן לעשות כדי להימנע מצרבת?

ככל שההריון מתקדם, הגוף מסגל לעצמו תנוחות ותנועות חדשות, שמתאימות למצב ולממדים החדשים של הבטן.

ההנחיות הבאות מסייעות למנוע הופעת צרבת, ומומלץ לאמץ אותן כדבר שבשגרה לאורך ההריון:

  • לישון או לשכב למנוחה כאשר הראש מעט מוגבה, על גבי כרית. שכיבה במאוזן תורמת למעבר של תוכן הקיבה לכיוון הוושט, ומכך ניתן להימנע באמצעות הגבהת בית החזה.
  • מומלץ ללכת עם בגדים נוחים ורפויים, ולהימנע מבגדים שלוחצים על הבטן ועל בית החזה, ובכלל זה חזיות.
  • אם יש צורך להתכופף, מומלץ לעשות זאת באמצעות כפיפת ברכיים, ולא בכפיפת הגב כולו. כפיפת הגב יוצרת לחץ על הבטן ועל הקיבה, והיא פחות מומלצת. כפיפת הברכיים טובה ועדיפה גם לשרירי הגב.

ההשפעה של תזונה בהריון על צרבת

צרבת קשורה קשר הדוק לתזונה. תשומת לב להרגלי האכילה ולמזון עצמו עשויה להקל או להפחית את הופעת הצרבת:

הרגלים תזונתיים וסדר יום:

  • כאשר מופיעה צרבת, מומלץ לשתות מים, בלגימות קטנות.
  • רצוי להפריד בין האוכל לבין השתייה, ולו מכיוון ששתייה במהלך האוכל עלולה “לתרום” לניפוח הקיבה. כדאי בדרך כלל להתמקד באכילה בלבד, ואת השתייה להשאיר לזמנים שבין הארוחות.
  • מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות לאורך היום, ולהעדיף ארוחות קטנות וקלות על פני מעט ארוחות גדולות וכבדות.
  • חשוב ללעוס היטב את האוכל, מכיוון שלעיסה יעילה צפויה להביא לכך שהמזון יעזוב את הקיבה מהר יותר. לכן קטנים הסיכויים שמיצי הקיבה יגיעו עד לאזור הוושט ויגרמו לתסמינים המזוהים עם צרבות בהריון.
  • כדאי להימנע מארוחות גדולות לפני מועד השינה או לפני שכיבה. אם ניתן, מומלץ לאכול ארוחה אחרונה עד שעתיים לפני שנת הלילה.
  • פעילות גופנית מומלצת מאוד ברמה הכללית במהלך חודשי ההריון, אם כי כדאי שלא לבצע פעילות גופנית אינטנסיבית בשעות שלפני השינה.
  • לא חסרות סיבות להימנע לחלוטין מעישון או משתיית אלכוהול בהריון. בהקשר הנוכחי, הם עלולים לגרום להפרשה מואצת של מיצי הקיבה ועקב כך לצרבת על תסמיניה הלא נעימים.
  • הקפידי ללבוש בגדים נוחים שאינם צמודים מדי.

תרופות סבתא לצרבת:

  • מומלץ לאכול שקדים טבעיים – לא מומלחים ולא קלויים, שמקלים על צרבת.
  • שתיית תה שומר, קמומיל (בבונג) או ג’ינג’ר (זנגוויל) מקלה על צרבת. ניתן להוסיף לתה מעט לימון טרי סחוט. הלימון אמנם חמוץ, אך אינו חומצי בקיבה, והוא יעיל במניעת צרבת.
  • נשים רבות טוענות כי מלפפונים ירוקים סייעו להן להפחית את תסמיני הצרבת.
  • כורכום – ניתן לשילוב בקלות בתה או במאכלים שונים המרכיבים את התפריט במהלך חודשי ההריון.

מזונות שכדאי להוציא מהתפריט:

  • מומלץ להימנע ממזונות מטוגנים, שומניים, מתובלים מאוד, חריפים וחומציים. בין המזונות שכדאי להפחית בצריכתם: מלאווח, ג’חנון ובורקס, עגבניות וקטשופ, פלאפל, פירות הדר וצ’יפס.
  • כדאי להימנע או להפחית מאד צריכה של משקאות שמכילים קפאין – קולה, קפה, תה שחור ושוקו, ולהימנע משתיית אלכוהול.

חשוב לציין כי מזונות שונים הם בעלי השפעה משתנה על נשים שונות. כך למשל, יש מי שמוצרי חלב מקלים עליהן ומרגיעים צרבת ויש מי שצריכת חלב ומוצריו גורמת להן לצרבת. במהלך ההריון כדאי לשים לב אילו מאכלים תורמים להופעת צרבת, לנסות להסירם מן התפריט, ולבדוק האם יש שיפור. בכל מקרה, מומלץ לפנות גם לטיפול טבעי מקצועי, שבו תוכלו לקבל תפריט מאוזן ובריא שמותאם באופן אישי.

מתי יש צורך לגשת לרופא?

ברוב המקרים, צרבת בהריון כרוכה בעיקר בחוסר נוחות הנובעת מהתסמינים שתוארו מעלה. אלא שיש מצבים בהם הצרבת עלולה להעיד על בעיה רפואית הדורשת פתרון, או לכל הפחות גיחה לרופא.

התסמינים העיקריים העונים להגדרה זו הם:

  • ריבוי הקאות, כאשר ההקאות עצמן הן בעלות גוון אדום או חום
  • קשיי בליעה בעקבות תסמיני הצרבת
  • הופעת דם בצואה, או לחלופין צואה בגוון שחור
  • ירידה במשקל במהלך ההריון, כמו גם מצב בו האישה אינה עולה במשקל ככל שההריון מתקדם

טיפול טבעי להקלה על צרבת בהריון

כיום מוצעים טיפולים שונים לצרבות, אולם השאלה העיקרית שיש לשאול היא עד כמה הם מתאימים לנשים בהריון או מומלצים עבורן. חלק מהתרופות המשמשות כיום להתמודדות עם צרבת עלולות להיות מסוכנות עבור נשים הנמצאות בשלב רגיש זה של חייהן: דוגמה לכך היא תרופות לצרבת המכילות בתוכן אספירין.

הרפואה הסינית מציעה טיפול טבעי תומך ומקל למי שסובלות מצרבת בהריון. צרבת בהריון היא בדרך כלל זמנית, וחולפת עם הלידה. עם זאת, זוהי תקופה משמעותית, שבה לכל מיחוש, כאב ואי נוחות יש השפעה עצומה על הרווחה הנפשית ומצב הרוח. על כן, כדאי ומומלץ לטפל בצרבת, להקל על תסמינים של צרבת ולמנוע הופעה חוזרת שלה.

הטיפול הסיני משלב דיקור סיני, שמותאם להריון ועובד נפלא, והתאמות תזונתיות אישיות. אלו ביחד מציעים הקלה על צרבת בהריון, מספקים הטבה משמעותית ומסייעים לעבור את התקופה החשובה הזו בשלום, בבריאות טובה וברווחה. יתרון מרכזי הוא שטיפולים מקשת הרפואה הסינית אינם כרוכים בסיכונים או בתופעות לוואי, מה שהופך אותם לאופטימליים במהלך ההריון.

סובלות מצרבת? אל תהססו – פנו אלי בהקדם לייעוץ ולהתאמת טיפול אישי עבורכן!

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב וחיפה.

המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש
תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז

לכל המאמרים >