תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

מה לאכול כשיש צרבת? מה לא? ואיך בכלל מתמודדים עם צרבת?

סובלים מתחושת צריבה חזקה במהלך או לאחר ארוחה? נוטים לשהק, חווים צרידות, כאבים בחזה ובגרון או כאבי בטן? אימוץ של הרגלי תזונה מתאימים יכול להפחית את מצבי הצרבת ולשפר את המצב פלאים. טיפול בבעיה על פי הרפואה סינית משלב בין המלצות תזונה לבין דיקור סיני וצמחי מרפא, ומביא הקלה על צרבת בצורה משמעותית. רוצים לדעת מה לאכול כשיש צרבת, איך להעביר צרבת במהירות וממה כדאי להימנע? מגוון פתרונות לצרבת והמלצות תזונתיות על איך לטפל בצרבת במאמר הבא.

ניווט מהיר:

מהי צרבת וממה היא נובעת?

"צרבת" היא הכינוי העממי להפרעה שבמהלכה עולים נוזלים חומציים מן הקיבה במעלה מערכת העיכול, אל הוושט, וגורמים לתחושת צריבה חריפה בחזה ו/או בגרון. השאלה מה גורם לצרבת עשיה לכלול מספר תשובות ותהליכים, המתרחשים לעיתים לסירוגין. הצרבת נגרמת לרוב בשל ריפלוקס קיבתי-וושטי – ליקוי בפעילות השסתום שבין הקיבה לוושט, שגורם לעליית תוכן הקיבה במעלה הוושט.

מאכלים נגד צרבת – מה כדאי לאכול כשיש צרבת?

במקרים שונים, התשובה לשאלה מה עושים כשיש צרבת קשורה לגורמים שלה. ישנן סיבות שונות להופעה של צרבת, ועל כן כל מטופל הפונה לטיפול סיני בהפרעה עובר אבחון אישי מעמיק ומקבל המלצות תזונה שמותאמות עבורו. במקרים של צרבת שנגרמת בעקבות חומציות יתר בקיבה, יכללו המלצות התזונה הפחתה של צריכת מזונות חומציים והעדפת מזונות בסיסיים על פניהם. בכל מקרה, לדיאטה ולהתאמות תזונתיות תפקיד חשוב מאוד בהתמודדות עם צרבת.

איך להעביר צרבת במהירות?

המאכלים המומלצים:

  • מזונות בסיסיים, קלים לעיכול ועשירים בסיבים תזונתיים, הם יופי של אוכל נגד צרבת. ביניהם ניתן למנות בננות, תפוחים ואגסים, ירקות עלים (כדוגמת חסה) וירקות ירוקים וכתומים, אגוזים ושקדים.
  • בעת צרבת מומלץ לשתות מים קרירים. אלו מפחיתים את תחושת הצריבה ותורמים להפחתת החומציות בקיבה.

חלב

אפשר בהחלט לצרוך חלב נגד צרבת. הסידן שבחלב סותר את מיצי הקיבה החומציים שעולים במעלה הושט, ועשוי להקל על תסמיני צרבת גם לטווח הקצר. עם זאת, לאחר זמן קצר, הקיבה תגיב בהפרשה מוגברת של חומציות ותידרש כוס חלב נוספת על מנת להרגיעה. כך שבשאלה האם חלב עוזר לצרבת, התשובה חלקית.  החלב הוא פתרון זמני למצב אקוטי, אינו פותר את הבעיה ואינו מסייע לסתירת החומציות שבקיבה לטווח ארוך.

לפרטים ויצירת קשר: 072-3360888

שקדים

שקדים מקבלים מקום של כבוד בכל סקירה של מאכלים של צרבת, ולא בכדי. שקדים טבעיים לא קלויים, ועדיף קלופים, בהחלט מקלים ומפחיתים את הצרבת. שקדים לצרבת ניתן להשרות ולקלוף. דרך אחרת לצרוך שקדים נגד צרבת היא בצורה של משקה משקדים טריים (חלב שקדים ביתי).

סודה לשתייה

בהחלט כן. סודה לשתייה היא אמצעי ביתי וזמין, המשמש כחומר סותר חומצה מיידי ויעיל. ניתן לערבב חצי כפית של סודה לשתייה ומעט לימון ברבע כוס מים ולשתות. סודה לשתייה נגד צרבת אינה פתרון לטווח הארוך, אך יכולה לעזור במצבים אקוטיים.

מלפפון נגד צרבת?

מלפפון הוא בעל איכות קרה ומתוקה. המלפפון מסייע להפחית את החום בקיבה, ולכן עוזר מאד במצבים של צרבת אקוטית ומסייע להרגעת תחושת הצריבה. נוסף על אכילת מלפפון לצרבת, ניתן להכין ולשתות מיץ ממלפפונים טריים.

לעיסת מסטיק

מסטיק עשוי לעודד או להחמיר צרבת. בזמן לעיסת מסטיק אנו בולעים אוויר. לאחר לעיסה עשוי האוויר להשתחרר ולעלות מהקיבה אל הוושט בלוויית חומצה, שעלולה לגרום לצרבת. ישנו סוג אחד של מסטיק לעיסה, שמוכר ומומלץ כמסייע במצבים של צרבת – מסטיק תימני. המסטיק התימני (קרוי גם מסטיקא) מופק משיח אלת המסטיק.

ג'ינג'ר

ג'ינג'ר נחשב לצמח שמחזק ותומך במערכת העיכול. הטמפרטורה שלו חמימה עד חמה. לכן הוא יתאים לאנשים במצבים מאד ספציפיים ומדויקים, ולא לכל סוג של צרבת. ג'ינג'ר איננו מומלץ כפתרון ראשון ומיידי לצרבת, ומתאים יותר למצבים בהם מופיעה בחילה.

אלוורה

צמח האלוורה נמצא יעיל מאד בטיפול ותמיכה בפעילות התקינה של מערכת העיכול, ובפרט במצבים של צרבת. לא מומלץ לשתות משקה אלוורה בזמן התקף צרבת, אך האלוורה נחשבת לצמח מחטא ומשקם ריריות, שיכול לתמוך במערכת העיכול ולהקטין את תכיפות ההתקפים החוזרים של הצרבת.

חליטות תה

חליטות תה וצמחים בהחלט מומלצות במצבים של צרבת. שאלה שעולה היא האם מומלץ לשתות תה נגד צרבת, או שמא תה עושה צרבת. התשובה היא שכל אדם מגיב שונה לשתיית חליטות, ועל כן המלצה מדויקת ניתנת ברפואה הסינית לאחר אבחון והיכרות עם המטופל, אך בהחלט מומלץ לנסות לשתות חליטות קרות/חמות של גרניום לימוני עם כמה פרוסות של לימון טרי.

טחינה

אם תשאלו אנשים רבים, עבור אנשים החווים צרבת טחינה עשויה להיות יופי של פתרון. כפית אחת של טחינה גולמית לצרבת עשויה להקל מאוד על המצב, ואולי אפילו להעלים את הבעיה.

תפוח עץ

רסק תפוחים טבעי או מיץ סחוט וטרי מתפוחי עץ חמוצים יכול לעזור ולהקל במצבי צרבת.

תפוח אדמה

אכילת תפוח אדמה יכולה לעזור לצרבת – עדיף מאודה או מבושל קלות, ללא שמן, טיגון או תבלינים.

נענע

צמח הנענע הוא בעל טמפרטורה מקררת, ועל כן יכול לעזור בקירור ובהרגעה, אך אינה ידועה כיעילה באופן מיוחד בכל מה שקשור להרגעת צרבת אקוטית. ניתן להוסיף נענע לחליטת צמחים עם כפית או שתיים של מיץ לימון, ולשתות בלגימות מדודות ואיטיות.

לימון

אצל מרבית האנשים לימון נקשר בתודעה לטעם חמוץ, ועל כן נתפס הלימון כפרי שעלול להחריף מצבים של צרבת. עם זאת, אפשר בהחלט לאכול לימון נגד צרבת. מיץ הלימון פועל פעולה הפוכה, שמסבירה למה אפשר להקל באמצעות לימון צרבת קיימת: לאחר כניסתו לגוף הוא הופך בסיסי, הוא איננו חומצי יותר, ועל כן עשוי לעזור. שתיית מיץ לימון מהול במים או כחליטה חמה בשילוב כמה פרוסות מן הפרי מומלצת במיוחד במצבים של צרבת שמלווה בבחילות.

האם דיאטה מספקת הקלה על צרבת?

הקשר בין צרבת לתזונה לא כולל רק את השאלה מה לאכול כשיש צרבת, אלא גם אילו הרגלי תזונה הם הנכונים. למי שסובלים מצרבת חשוב ומומלץ להקפיד על ארוחות קטנות כל מספר שעות על בסיס קבוע. מזון טרי, מבושל או מאודה מרגיע מאד את הקיבה ועשוי לעזור.

למי שפותחים בדיאטה יש לעתים קרובות נטייה לחשוב ש"אם רק לא נאכל" ו-"נסתום את הפה" נצליח לרדת במשקל. לכן כדאי לדעת שמחשבות אלו הן: א. אינן נכונות. ב. אינן מובילות לבריאות. ג. לא תצליחו לרדת במשקל כל זמן שתרעיבו את עצמכם ותמעיטו בהכנסת דברי מזון לפה. התנהגויות שכאלו עלולות "להרגיז את הקיבה" ולעורר הפרשה מוגברת של מיצי קיבה ועלייה ברמת החומציות, שתוביל לצרבת.

ממה כדאי להימנע ומה להפחית בעת צרבת על רקע חומציות יתר:

לא פחות חשוב מאשר לדעת מה לאכול כשיש צרבת, להכיר את המאכלים והמשקאות שעלולים לגרום לצרבת או להחמיר מצבי צרבת קיימים. בין השאר, מדובר כאן במאכלים הבאים:

  • מזונות שגורמים לחומציות ובהם בשר לסוגיו, פירות הדר, ירקות סולניים (חצילים, תפוחי אדמה, עגבניות) ומוצרי חלב. בעבר סברו כי שתיית חלב מקלה על צרבת, אך חלב ומוצריו גורמים לעליית רמת החומציות בקיבה ועל כן אינם מועילים למניעת צרבת
  • מזונות מטוגנים, שמנים וחריפים
  • משקאות מוגזים
  • מזונות ומשקאות המכילים קפאין ואלכוהול
  • בעת צרבת מומלץ להימנע גם מעישון

גבינה צהובה

מוצרי חלב שונים, ביניהם גבינה צהובה, עשויים בדרך כלל להחמיר מצבים של צרבת. לעתים הם מקלים בטווח המיידי, אך גורמים להגברת החומציות בקיבה ולהחמרת המצב בטווח הארוך.

אלכוהול

אלכוהול אינו גורם לבעיה, אבל רבים מדווחים על צרבת אחרי אלכוהול. זה לא מקרי. אלכוהול עם זאת הוא בעל טמפרטורה מחממת, ועל כן הוא עלול לגרום לרפיון של הסוגר הוושטי ולעלייה של חומציות מן הקיבה אל הוושט. על כן מומלץ לסובלים מצרבת להימנע משתיית משקאות אלכוהוליים.

יין

יין עלול להחריף מצבי צרבת בגלל החומציות. על כן למי שסובלים מצרבת מומלץ להימנע משתיית יין ומשקאות אלכוהוליים בכלל, ואם בכל זאת שותים מעט – להימנע מלשתות על בטן ריקה.

עגבניות

עגבניות הן פרי חומצי, ועשויות בהחלט לגרום להופעת צרבת או החמרה של מצב קיים. לסובלים מצרבת מומלץ להימנע מאכילת עגבניות ומוצריהן (רסק, קטשופ וכדומה).

קולה ומשקאות מוגזים

מזונות / משקאות ממותקים ומוגזים לרוב מחלישים את פעילותו ותפקודו התקין של הסוגר (ספינקטר) ועלולים לגרום להחמרה במצבי צרבת. מומלץ להמעיט מאד בצריכת מזונות או משקאות ממותקים ומוגזים.

אוכל מטוגן

אוכל מטוגן ושומני כדוגמת פלאפל ושווארמה עלול להחמיר מצבי צרבת או לחלופין לגרום להופעתה. הסיבה לכך הקיבה עובדת הרבה יותר קשה מהרגיל על מנת לפרק ולעכל מזונות מטוגנים, שמנים וחריפים. העומס שיוצרים מזונות שכאלה על מערכת העיכול, עלול להחליש את הקיבה, לגרום לה להפריש יותר מיצי קיבה חומציים ולגרום לצרבת.

האם קפה גורם לצרבת?

למרות שיש אנשים שמרגישים שהם קיבלו אחרי ששתו קפה צרבת, המשקה הנפוץ בעולם אינו גורם לבעיה.. הסיבה שהוא נתפס ככזה, היא שבדרך כלל שותים קפה חם או מעורב בחלב. מזונות ומשקאות מחממים עלולים לגרום לרפיון של שריר הסוגר הוושטי, ועל כן להופעה של צרבת. שתיית חלב עשויה להועיל להרגעה מסוימת בטווח הקצר, אך אינה מומלצת כמענה לצרבת בטווח הארוך מכיוון שהיא מובילה להפרשת מיצי קיבה חומציים נוספים.

האם אכילת לחם ומוצרים שמכילים גלוטן מחמירה צרבת?

בניגוד למה שחלק מהאנשים חושבים, אכילת גלוטן אינה מחמירה צרבת.

במקרים של צרבת שנגרמת על רקע של חוסר חומציות, יינתנו המלצות שונות, ובהן העדפה של מזונות מותססים (כרוב כבוש, מלפפון חמוץ), ירקות סולניים, לימון ופירות הדר ומזון עשיר באבץ (גרעיני דלעת וחמנייה, למשל).
בכל מקרה, בין אם אתם מאובחנים כסובלים מצרבת ובין אם עדיין לא אובחנתם, מומלץ לפנות לטיפול ולהיעזר באיש מקצוע.

רוצים לדעת איך לטפל בצרבת בהתאמה אישית מלאה? הכירו את הרפואה הסינית המסורתית

הרפואה הסינית המסורתית מעניקה טיפול בצרבת בצורה יעילה ובטוחה לחלוטין. באמצעות דיקור, נטילת פורמולה של צמחי מרפא והמלצות תזונה מותאמות אישית. המלצות התזונה ניתנות לאחר אבחון פרטני מעמיק, ומסייעות למי שסובל מצרבת לבחור בשפע מזונות ומאכלים שמפחיתים את התופעה. כמו כן ניתנות המלצות שקשורות להרגלי אכילה נכונים, שעשויים אף הם להגשים את המלאכה החשובה של הקלה על צרבות.

רוצים לדעת מה לאכול כשיש צרבת? ההמלצות שניתנו כאן אינן מחליפות אבחון מקצועי וטיפול יסודי שמותאם אישית לבעיה ממנה אתם סובלים. אם אתם סובלים מצרבת ומעוניינים בטיפול יעיל, שמקל על התופעה, פנו אלי לטיפול ולהתאמת תפריט מאוזן, משביע ובריא! הטיפול ברפואה סינית יעיל, מיטיב ומסייע לסובלים מצרבת להפחית את התופעה ולהשיב את איכות החיים לקדמותה.

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב וחיפה.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש

לכל המאמרים >