תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

תרופות סבתא לצינון – הדברים שרק סבתות יודעות

החורף הגיע במלוא עוזו. מעבר לריחות המשגעים של אדמה רטובה וירוקה, רבים מאיתנו חווים את חילופי העונות בנוהל הקבוע של החורף- צינון. אז מה עושים ואילו תרופות סבתא באמת יעזרו לנו להקל על הגודש באף?

סבתא בישלה דייסה

תרופות סבתא הן פתרונות ביתיים יעילים שעושים שימוש במצרכים הקיימים בכל בית. לפני ההמלצות והרעיונות להקלה על הצינון, חשוב לציין שעם תזונה נכונה ומאוזנת, ריבוי שתיית מים, כן דווקא בחורף, והקשבה כללית לגוף, רוב הסיכויים שלא נחטוף צינון, ואם כן, הוא יעבור בקלות יחסית.

אז מה כדאי לנו לעשות כשהאף גדוש, הגרון כואב והתחושה הכללית אינה במיטבה?

המחממים והמרגיעים

  • ג'ינג'ר וקינמון: שילוב של שניהם הוא מנצח בטיפול בהתקררות. לג'ינג'ר יש תכונות אנטי דלקתיות והקינמון ידוע בתכונותיו המחממות. ערבבו כרבע כפית קינמון עם רבע כפית ג'ינג'ר מגורד בכוס מים רותחים ושתו את החליטה. בונוס- זה גם טעים.
  • עלי זית: התכונה המוכרת ביותר שלהם היא היכולת שלהם לסייע בהורדת לחץ דם. אולם הם מעולים גם כאלמנט טבעי לחיטוי הגרון ולהקלה על שיעול. הרתיחו בסיר עם מים כעשרה עלי זית במשך כעשר דקות. סננו ושתו. החליטה תסייע בחיטוי הגרון והקלה על כאבים בגרון. טובה גם כטיפול מונע.

מרק חורף בריא עם שורש ג'ינג'ר

לפרטים ויצירת קשר: 072-3360888

פותחי סתימות

הסימפטום העיקרי של צינון הוא גודש באף ונזלת. להוצאת הליחה יש תפקיד חשוב בתהליך ההחלמה מאחר והיא זו שלוכדת את החיידקים הנוצרים בגוף ולכן חשוב להוציא אותה ולא להשתמש בתרופות שמדכאות ומייבשות אותה. כדי שתצא בקלות ולא תגדוש את האף יש תרופות סבתא שיסייעו רבות:

  • שטיפת מי מלח: השטיפה הזו מסייעת לליחה לצאת בקלות רבה יותר ושומרת על דרכי הנשימה שיהיו פנויים לנשימה קלה יותר. כל שאתם צריכים הם חצי כפית מלח, שתי כוסות מים פושרים וטפטפת. אם אין טפטפת גם מזרק יעשה את העבודה. ערבבו את המלח במים הפושרים ושאבו את התמיסה בטפטפת. החדירו אותה ישירות לנחיריים. לאחר מכן קנחו בעדינות את האף כדי להוציא את מי המלח יחד עם הליחה שהשתחררה. ניתן לחזור על הפעולה מספר פעמים ביום או בכל פעם שתרגישו שהאף נסתם.
  • סיר אדים: האדים מסייעים בשחרור הליחה שגורמת לנזלת ולהתעטשויות. אדים ממים רותחים מספיקים לשחרור סתימות אולם כדי להפיק את המיטב מהם מומלץ להרתיח סיר עם שמן אקליפטוס, כך שהאפקט יהיה מהיר יותר ויישמר לאורך זמן. מלאו קערה במים רותחים וטפטפו פנימה מספר טיפות שמן אקליפטוס. הטו את הראש מעל הקערה וכסו את הראש במגבת שתכסה גם את צדי הקערה, כך שהאדים לא "יברחו". עצמו את העיניים וקחו נשימה עמוקה שתמלא באוויר את הריאות. נשמו במשך כעשר דקות את האדים, כשמדי פעם עצרו לקנח את האף מהליחה שהתרככה ומבקשת לצאת החוצה.

קומקום או סיר עם מים רוטחים

הטעימים, והטעימים פחות

בצל הוא בעל תכונות טובות רבות. במצבים מסוימים הוא מפיץ ניחוח לא אטרקטיבי במיוחד, אבל כשהמצב דורש, מומלץ לעשות בו שימוש:

  • בצל לצינון: חצו בצל לשניים והניחו בחדר שינה למהלך הלילה. יש לו נטייה סופחת, כך שכל החיידקים ייספחו אליו והוא יקל על הנשימה במהלך הלילה. אם תרצו להעצים את האפקט, חרצו מספר חריצים בבצל החצוי וזרו עליהם מלח. הוא יסייע למיצים שלו לצאת ולעשות עבודה אפילו אפקטיבית יותר. מסריח אך שווה, ובכלל, מי חושב על רומנטיקה כשמצוננים כל כך?
  • סירופ ביתי: השרו בתוך צנצנת מספר חתיכות בצל, שתי שיני שום כתושות ומספר כפות דבש. השרו בטמפרטורת החדר כמה שיותר זמן. החומרים הפעילים של הבצל והשום ייספגו בדבש שהוא עצמו בעל תכונות אנטי בקטריאליות וייווצר לכם סירופ טבעי ומחטא. סננו את התערובת ושתו בערך כף, מספר פעמים ביום. אם יש לכם ילדים אמיצים ומצוננים, הגישו להם כפית בכל פעם.
  • מי אגסים לבעיות בנשימה: זוהי גרסה טעימה יותר של סירופ הבצל הדבש. באגסים יש תכונה שמסייעת לדרכי הנשימה. הרתיחו כמה אגסים חתוכים לחתיכות, הוסיפו מקל קינמון ושתו את החליטה. מצוין לשיעול ולקשיים בנשימה, ואף טעים. האגסים המבושלים ניתן לאכול גם כן.

בצל כתרופת סבתא בזמן צינוןו=

עוד דברים שעוזרים

הטבע מזמן לנו הרבה מאד דברים טובים וחשוב שיהיו בבית וזמינים תמיד:

ג'ינג'ר- אחד מנוגדי הדלקת החשובים ביותר בטבע. הוא מסייע בשחרור ליחה ומקל על כאבים בדרכי הנשימה. מצוין לאף מנוזל ומקל גם במקרים של שפעת ושל דלקות בגרון. את הג'ינג'ר ניתן להוסיף למאכלים ומרקים, לחליטות תה ואף ניתן וכדאי ללעוס חתיכה ממנו, עליה מפוזר מעט מלח מספר פעמים ביום. לעסו מספר פעמים את חתיכת הג'ינג'ר ואם אתם מתקשים בבליעתה, ניתן לירוק אותה ולשטוף את הפה.

לימון- מומלץ שתמיד יהיה בבית לימון טרי, ובמיוחד בחורף שמביא איתו גם את הצינון. לימון מלא בסגולות טובות, הוא עשיר בויטמין C שידוע כנוגד חמצון יעיל בחיזוק מערכת החיסון, הוא מחטא דלקות ומכיל אנטיהיסטמיניים שמסייעים בריפוי צינון ואלרגיות.

תה- טעים, מחמם ומרגיע ובעיקר, חליטות מסוימות מסייעות בזירוז הריפוי וההקלה על הצינון. למשל, חליטת תה המכילה קינמון, דבש, מיץ לימון, קינמון ועלי זית יכולה לחולל פלאים, בנוסף לטעמה הנעים.

תה עם לימון, דבק וכורכום

שיטות נוספות להקלה הן שינה בהגבהת הראש במהלך הלילה לשיפור הנשימה – מה שגם עשוי לסייע בבעיות אחרות, דוגמת התגברות צרבת בלילה – ושימוש בקומפרסים חמים באמצעות מגבת קטנה אותה תניחו על הפנים. הם יעזרו בפתיחת דרכי הנשימה והפחתת הלחץ בסינוסים.

כמו כן חשוב מאד להרבות בשתיית נוזלים, בעיקר מים או תה ללא קפאין. בכלל, משקאות המכילים קפאין מעודדים נזלת ואינם מומלצים בתקופת הצינון.

המנעו ממוצרי חלב, בעיקר חלב ניגר. יש בו חומרים טבעיים כמו קזאין שהוא חלבון החלב ולקטוז שהוא סוכר החלב, שגורמים לייצור מוגבר של ליחה, כך שאת כוס החלב החליפו בתחליפים מחזקים ומקלים.

תוספת של פורמולות המורכבות מצמחי מרפא היא חיונית ומשמעותית בזמן הצינון. הפורמולות מורכבות מצמחי מרפא טבעיים בלבד, מסייעות בחיזוק המערכת החיסונית ומקלות על כאבים שנגרמים עקב קשיים בנשימה, אף גדוש ותחושה כלית ירודה.

סובלים משפעת מציקה ומטרידה? הסינוסים לא נותנים לכם לישון בלילה והצינון הפך לכרוני? פנו אלי לקבלת טיפול מקל, מיטיב ומחזק את המערכת החיסונית, בהתאמה אישית של פורמולות ייעודיות למצבכם.

מאיה נאור

מטפלת מוסמכת ברפואה סינית, דיקור וצמחי מרפא סיניים.

מטפלת ברפואה סינית, במכון הגסטרואנטרולוגי שבמרכז הרפואי שיבא, בתל השומר.

מטפלת במבוגרים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת המעי הרגיז
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיז

לכל המאמרים >