תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

אפטות – מה גורם לפצעים בפה? איך לטפל באפטות ולמנוע את הופעתן?

אפטות, כיבים ופצעים בפה הם בעיה נפוצה, מוכרת וכואבת. איתור הסימפטומים הגורמים לבעיה, וטיפול בהם באמצעות רפואה סינית, יכול להביא להקלה משמעותית ולמנוע הישנות הבעיה בטווח הארוך.

מה זה אפטות בפה?

קשה להאמין עד כמה פצע קטנטן יכול להציק ולהכאיב. אפטה היא כיב (כלומר – פצע פתוח) קטן בחלל הפה, שמטריד וגורם לכאב ולסבל. הפצעים מופיעים על פני פנים הלחי וריריות הפה כפצעים קטנים, בדרך כלל בגודל של כמה מילימטרים, עם מעין “ראש” לבנבן.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

היכן מופיעות אפטות בדרך כלל?

פצעי אפטה יכולות להופיע במיקומים שונים בחלל הפה וניתן לחלק אותן למספר סוגים נפוצים:

  • אפטות בלשון – פצעים שמופיעים על פני הלשון או בחלק התחתון שלה. מאחר והלשון היא שריר שנע כל הזמן, ויש לה תפקיד חשוב בעת שתייה, אכילה ובליעת רוק, אפטה בלשון עשויה להיות כואבת מאוד. בנוסף, המיקום על פני הלשון יוצר גירוי ולעתים גם צורך לחכך את הפצעים בשיניים, על מנת להקל על הכאב.
  • אפטות בגרון – מכיוון שאפטות נוטות להופיע על פני הרקמות הרכות של הפה, ישנם כאלה החווים אפטות בגרון, על פני השקדים. כשהן ממוקמות שם, הן מקשות על בליעת רוק ומזון.
  • אפטות בשפתיים – נוצרות בדרך כלל בצד הפנימי של השפה העליונה או התחתונה, ולעתים על הקרום הדק המחבר את פנים השפה אל החניכיים.
  • אפטות בפה – אפטות עשויות להיווצר גם בחלק הפנימי של הלחיים, על פני רצפת הפה, החניכיים או החך העליון.

אפטות ופצעים בפה

עד כמה נפוצה התופעה וכמה אנשים סובלים מכיבים ופצעים בפה?

אם אתם סובלים מפצעים בחלל הפה, אתם כנראה ב”חברה טובה”. זה ודאי לא מנחם, אבל ההערכה היא כי למעלה ממחצית מן האוכלוסייה סבלו מאפטות לפחות פעם אחת לאורך החיים. אצל מרבית האנשים, זוהי תופעה חד פעמית וחולפת, אך בערך 1 מכל 10 אנשים אחווה את הבעיה באופן כרוני. כאשר הופעת הכיבים ממושכת וחוזרת, זוהי הפרעה הקרויה תסמונת אפטוטית חוזרת (ובאנגלית – RAS).

אפטות בהריון – יש נשים שסובלות מהופעת אפטות בעת ההריון. הרקע יכול להיות קשור בשינויים הורמונליים, מתח נפשי ומחסור בוויטמינים, חומצות אמינו ומינרלים חיוניים, מצבים שעלולים לגרום לבעיות אחרות במערכת העיכול: צרבת בהריון לדוגמה. יחד עם זאת, יש נשים שמדווחות שדווקא בתקופת ההריון, מופיעים אצלן פחות כיבים מאשר בדרך כלל.

תוך כמה זמן זה עובר?

אפטות מתפתחות לאורך מספר ימים, ולפני הופעתן חשים לפעמים מעין דגדוג או עקצוץ. בדרך כלל הן נעלמות מעצמן תוך כשבוע, ואינן משאירות סימן או צלקת. במקרים מסוימים, ייקח לאפטה שבועיים עד חודש להחלים.

אפטות כואבות ומציקות

מאחר והאפטות מופיעות באזור רגיש מאד, על פני ריריות חלל הפה, הופעתן מלווה בכאב רב, שנוצר במגע עם הרוק, השיניים, הלשון, משקה ומזון. הכיבים עלולים להקשות על שתייה, אכילה ואפילו דיבור, ולעתים גורמים לנפיחות קלה שמגבירה את התחושה המטרידה. הכאב מתגבר כשצורכים מזונות ומשקאות מלוחים או חומציים כדוגמת פירות הדר ומיצי פרי.

פרט לכאב שגורמות אפטות, הן עשויות לגרום למטרד נוסף – ריח רע מהפה. ריח רע מהפה עלול ללוות הופעת פצעים בפה, וכשהם מופיעים יחד, הם עשויים להוות סימן לליקוי תזונתי או לחוסר איזון במערכת העיכול.

האם אפטות מדבקות?

אפטות, בניגוד לפצעים של הרפס, אינן מדבקות ואינן מועברות מאדם לאדם.

מהם הגורמים לאפטות ומהו הקשר למערכת העיכול?

ישנם גורמים שונים לאפטות בחלל הפה, וכן השערות באשר לסיבות להיווצרותן. אחת ההשערות גורסת כי מדובר בגורם אוטואימוני – מצב שבו הפרעה חיסונית גורמת למערכת החיסון של האדם לתקוף את תאי הגוף עצמו, וליצור פצעים על גביו.

אחת הסיבות להיווצרות אפטה היא נשיכה של פנים הלחי או השפה במהלך לעיסה, בשנת הלילה (אצל אנשים שחורקים שיניים, למשל) או בקרב מי שמרכיבים טבעות שניים וגשרים אורתודונטיים. הפצעים קשורים אצל חלק מן האנשים גם בגורמים נפשיים – מתח מצטבר, לחץ ועייפות רבה.

סיבות נוספות לאפטות נעוצות בהפרעות שונות במערכת העיכול – צרבת, מחסור בוויטמינים ומינרלים חיוניים, אלרגיה למיני מזונות וחומרים שבאים במגע עם חלל הפה, וכן סימפטום ותופעת לוואי של מחלות עיכול ומעי דלקתיות כדוגמת קרוהן או קוליטיס כיבית. הבעיה מקושרת גם עם צליאק (כרסת), קנדידה ובעיות עיכול נוספות.

תרופות סבתא לאפטה בפה וטיפולים ביתיים להקלה מיידית

כאיה לבעיה כה נפוצה, ישנו מגוון רחב של שיטות סבתא לטיפול באפטות. בדרך כלל אלו טיפולים שמקלים או מפחיתים את הכאב שנגרם על ידי האפטה, אך אינם מביאים לריפוי ולמניעת הישנות של הבעיה. אלו אינם פתרונות מוחלטים, ומה שטוב לאדם אחד, עלול להכאיב ולהציק לאדם אחר.

עם זאת, כאשר האפטה מטרידה ומעיקה, שווה להכיר ולנסות תרופות סבתא לאפטה:

  • קוביית קרח – פתרון שיעיל לזמן קצר הוא מציצת קוביית קרח, והצמדת הקרח לאזור הכואב.
  • הימנעות מגלוטן – אפטות חוזרות הן אחד התסמינים למחלת הצליאק. ההמלצה כאן היא פשוט להימנע מגלוטן או לצמצם צריכה של מזונות עם קמח לבן למשך מספר ימים ועד החלמת הכיבים. בהמשך מומלץ לגשת לבירור ולאבחון מקצועי ומעמיק לגבי אלרגיות ורגישות למזונות מסוימים.
  • דבש  – גם דבש דבורים ידוע כבעל סגולות מקלות. ניתן למרוח בעדינות מעט דבש על האפטה – הדבש מקל על הכאב ועוזר לאפטה להחלים.
  • דבש חרובים  – אכילה של כף דבש חרובים טבעי בבוקר, על בטן ריקה מומלצת ועשויה לסייע בהעלמת אפטות. מומלץ להניח מעט מדבש החרובים על גבי האפטה עצמה.
  • השלמת ויטמינים – הסיבות המלאות להופעת אפטות אינן ידועות, אך הופעתן קשורה ככל הנראה לבעיות עיכול וחוסרים תזונתיים, ומחסור בויטמינים מקבוצת B וחומצה פולית, אבץ וכן פרוביוטיקה.
  • טיפול באפטה בעזרת חלב עיזים – תרופת סבתא ידועה לטיפול באפטות בחלל הפה. יש מי שממליצים על שתיית חלב עזים טרי (סמוך ככל האפשר לחליבה או “שפריץ” ישירות מן העטין). עם זאת, חלב עזים שלא עבר פסטור ושהות בדיר עזים מובילה לחשיפה לחיידקים מסוכנים ולזיהומים נוספים, ועל כן מומלץ להימנע משיטה זו.
  • חלב אם – חלב אם הוא בעל סגולות אנטיספטיות ומרפאות. הוא מסייע בטיפול באפטות אצל תינוקות יונקים, ויכול לסייע גם כחלב שאוב – לשתיה בכוס, עבור ילדים ובוגרים.
  • אפטות וחומציות – קיים קשר בין הופעת אפטות לבין רמת חומציות גבוהה וחוסר איזון במערכת העיכול. על כן, לסובלים מהבעיה מומלץ להימנע משתייה ואכילה של מזונות חומציים במיוחד, וכן לפנות לטיפול שיסייע בהשבת המערכת לאיזון ולפעולה תקינה.
  • האם טחינה יכולה לעזור? – ניתן למרוח על גבי אפטה טחינה גולמית. הטחינה מרגיעה את האזור ויש הטוענים שמסייעת בהחלמה.
  • מלח וגרגור מי מלח – כפי שצוין לעיל, ניתן להמיס מעט מלח, כחצי כפית, בכוס מים חמימים, ולגרגר במשך כדקה. לאחר מכן יש לירוק את המים. ניתן לחזור על הפעולה מספר פעמים ביום. ניתן גם לזרות מעט גרגרי מלח על פצעי האפטה. השימוש במלח על גבי אפטה עלול לצרוב – זהירות!
  • אפטות וסודה לשתיה – ניתן למרוח סודה לשתיה או מעט אבקת אפייה על גבי האפטה. זהירות! זה שורף בהתחלה, אך מרגיע את הכאב בהמשך.
  • סוכר – ההמלצה כאן היא פשוטה – להימנע מסוכר ומוצרים המכילים סוכר לבן בזמן שסובלים מאפטות.
  • האם פרופוליס עשוי לסייע? – פרופוליס הוא אחד מתוצרי כוורת הדבורים. ניתן לקנות כטיפות, תרסיס, לכסניות או טבעי. מצוין לטיפול בזיהומים ובפצעים, ומרגיע כאב. מומלץ להניח כמה טיפות על הפצע ולחזור על הפעולה מספר פעמים ביום.
  • שתיה וגרגור חליטת קמומיל פושרת – שתו חליטת קמומיל חזקה, מתיון או פרחי בבונג שהושרו ארוכות. כדאי לגרגר את התה בפה במשך מספר שניות לפני שבולעים. לקמומיל איכות מרגיעה ומרפאת.
  • שום – ניתן להניח פרוסת שום על גבי האפטה, וכן להוסיף שום טרי למזון. לשום יש איכות מחטאת ומרפאת. זהירות! עשוי לשרוף. חשוב לשים לב ולהיזהר – שום במינונים גבוהים על גבי פצעים עלול לגרום לכוויות ולנזק, יותר מאשר תועלת. אם אינכם מנוסים – מומלץ להימנע ממגע ישיר של שום באפטה.
  • שמן עץ התה – ניתן למרוח 3-2 טיפות של שמן עץ התה בעזרת קיסם, ישירות על גבי הפצע
  • טיפול תזונתי – אפטות קשורות קשר הדוק בתזונה. טיפול משולב, שכולל אבחון ותזונה מותאמת אישית, עשוי לסייע בפתרון הבעיה. מומלץ להימנע ממזונות מתובלים במיוחד, חריפים, מטוגנים וחומציים בעת שמופיעות אפטות. פרט להמלצה הכללית הזו, כדאי ומומלץ לפנות לבעל מקצוע על מנת להתאים טיפול תזונתי אישי ומקיף
  • צמחי מרפא – טיפול טבעי ומקצועי בבעיה יכלול התאמה אישית של תזונה וצמחי מרפא, שמטרתם לסייע בסילוק עודפי חום ואיזון מערכות העיכול והחיסון
  • אפטות ודיקור – דיקור סיני ונטילת צמחי מרפא יוצרים שילוב מרפא, מטפלים בשורשי הבעיה ומונעים את חזרתה

אפטות בפה טיפול טבעי על פי הרפואה הסינית

טיפול טבעי באפטות ברפואה סינית מביא להקלה וריפוי של התופעה. הטיפול מתחיל באבחון מעמיק ומקיף, שנועד לזהות את הגורמים לבעיה. במקרים רבים יהיו אלו מחלות מעי דלקתיות, צרבת או הפרעות עיכול, ולעתים גם תזונה לקויה או חוסרים תזונתיים שקשורים בבעיות אלו. הטיפול יכלול צמחי מרפא, שמותאמים לסילוק חום מהקיבה והלב וצמחים שנועדו לחזק את האנרגיה והדם תוך הזנה של ריריות הפה. לכל מטופל יותאם טיפול באופן אישי, שכולל גם דיקור, התאמת תפריט והמלצות תזונה פרטניות. כל אלו נועדו להקל ולהביא מזור לבעיה – הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך – לפתור הפרעות עיכול, לחזק את מערכות העיכול והחיסון ולהביא לפתרון יעיל ויציב, על מנת שהבעיה לא תחזור.

סובלים מאפטות חוזרות ופצעים בפה? פנו אלי עוד היום לשם אבחון והתאמת טיפול שמסייע להיפטר מהפצעים ולמנוע את הישנות התופעה.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מאיה נאור רפואה סינית

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

מאיה נאור לצד מומחה רפואה סינית

לכל המאמרים >