תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

גזים בבטן

סובלים מתחושת כבדות בבטן? יש מאכלים שגורמים לכם לגזים? ישנן סיבות שונות להיווצרות גזים בבטן ובמערכת העיכול, ודרכים טבעיות לטפל בבעיה המטרידה. רפואה סינית מעניקה טיפול משולב, שמקל ועוזר להיפטר מן הגזים והתופעות הנלוות.

ניווט מהיר:

 

גזים כלואים בבטן – גזים בבטן אצל מבוגרים

פיחות מלווה בגזים וכאבי בטן, רעשים בבטן, חוסר נוחות וכבדות במערכת העיכול – כל אלו מאפיינים הפרעה בפעולה הסדירה של מערכת העיכול בגופנו. גזים בבטן אצל מבוגרים הם תופעה טבעית, שקיימת אצל רוב בני האדם. אצל רובנו יש כליטר אחד של גזים במערכת העיכול, וזה נחשב נפח סביר, תקין ושאינו יוצר אי נוחות.

לגזים ישנן מספר דרכי התפוגגות:

  • חלק מהגזים נספגים בדופן המעי, אל מערכת הדם, ומופרשים מהגוף דרך מערכת הנשימה.
  • ישנם גזים שיוצאים מן הגוף דרך חלקה העליון של מערכת העיכול, ואלו קרויים שיהוקים, גיהוקים או בלשון העם – גרעפסים. גזים שמשתחררים דרך החלק העליון של מערכת העיכול יכולים לגרום לפני השתחררותם ללחץ בבית החזה ולתחושת אי נוחות בוושט או במעלה הגרון. לאחר שהם נפלטים, ישנה הקלה.
  • חלק מהגזים בבטן יוצאים בקצה התחתון של מערכת העיכול, דרך פי הטבעת, בשקט או ברעש, עם שליטה או באופן מפתיע וללא שליטה.

כאשר נפח הגזים במערכת העיכול עולה, הם לוחצים על אזורים שונים – בקיבה, במעי, בוושט ובמקומות נוספים לאורך המערכת, ויוצרים כאב, לחץ ותחושת צורך לשחררם. גזים כלואים בבטן או במעי מכאיבים וגורמים לרעשים בבטן, לאי נוחות רבה ולתופעות נוספות.

מה גורם לגזים?

הגזים הם במקרים רבים חלק מתוצרי הפירוק של המזון במערכת העיכול, בידי חיידקים שונים ואנזימים, ובהם כאלו שמצויים ברוק, בקיבה ובמעיים. כאשר האנזימים וחומצות הקיבה מופרשים כמו שצריך, וכמות החיידקים במעי מאוזנת ותקינה, מתבצע תהליך העיכול באופן טוב ומלא. כאשר אחת החוליות במערכת נפגעת – פעילות הבלוטות, הפרשת האנזימים, או פלורת המעי, מתבצע העיכול בעזרתם של חיידקים מסוימים, שפעילותם מגדילה את נפח הגזים במעי.

הפרעות עיכול שונות – גזים הם בין המאפיינים של הפרעות עיכול שונות, בהן הפרעות כרוניות כדוגמת עצירות או תסמונת המעי הרגיז. אנשים שסובלים מהפרעות אלו חווים תסמינים שונים ובהם בטן נפוחה, כאבי בטן, עצירות ושלשול לסירוגין… וכמובן שגם גזים.

תזונה עשירה בסיבים – ישנם אנשים שאינם מעכלים טוב סיבים תזונתיים, או שצריכת הסיבים שלהם גבוהה מיכולת מערכת העיכול לעבדם. מזונות מלאים הם למשל חיטה מלאה ואורז מלא.

הגיל – גזים שמעוררים אי נוחות במערכת העיכול נוצרים, באורח טבעי על פי הרפואה הסינית, גם אצל תינוקות, ילדים רכים ומבוגרים בטווח גילים 60-55. אצל תינוקות ופעוטות, מערכת העיכול עדיין בשלבי הבשלה והתחממות. אצל מבוגרים, מערכת העיכול כבר בשלה ומתפקדת, אך יש היחלשות זוחלת בתפקודים שונים לאורך המערכת. אצל נשים בסביבות הגילים הללו, חלים שינויים הורמונליים שמחלישים את תפקודי העיכול לעתים ועלולים להוביל להופעת גזים.

הרגלי אכילה – לעיסה חפוזה או בלתי מספקת, ובליעת המזון במהירות – כל אלו עלולות להקשות על העיכול, ולגרום לגזים. גם ארוחות כבדות ובלתי מאוזנות, ארוחות בשעת לילה מאוחרת ושילובי מזון מסוימים עלולים לגרום לגזים אצל חלק מהאנשים.

הרגלים נוספים – שתיית משקאות אלכוהוליים, משקאות מוגזים, עישון, לעיסת מסטיק מרובה ואכילת ממתקים עתירי סוכר לבן או מוצרי קמח לבן – כל אלו מעודדים היווצרות של גזים כלואים בבטן, ואיתם אי נוחות, בעיות עיכול וכאבי בטן.

מזון לא מבושל – הרפואה הסינית רואה במזון לא מבושל, כדוגמת ירקות קרים, פירות טריים שלא עברו בישול או מזון קפוא וקר – גורם מחליש, שמקרר את מערכת העיכול ופוגע בעבודת החיידקים הטובים שנועדו לפרק את המזון. במערכת עיכול חלשה, המזון אינו מתפרק עד תומו, ונוצרים גזים.

מאכלים שגורמים לגזים

פרט למזון לא מבושל, ישנם מזונות שנחשבים כמעודדים היווצרות של גזים במעי. ביניהם:

  • מוצרי חלב – מוצרי חלב מן החי מכילים לקטוז, שאינו מתעכל טוב במעיים, ועלול לשמש כמצע לפעילות חיידקי מעי, שמעלים את נפח הגזים במערכת העיכול. ישנם אנשים שמעכלים מוצרי חלב טוב מאחרים, וישנם כאלו שרגישותם למוצרי חלב גבוהה יותר, עד כדי אלרגיה וחוסר יכולת לעכל כלל. במקרים של רגישות מסוימת למוצרי חלב, יופיעו גם גזים ותופעת לוואי של נפיחות בבטן וחוסר נוחות.
  • חיטה – לחם, מאפים ותבשילים שכוללים חיטה, במיוחד בצורתה המעובדת כקמח לבן, עשויים לגרום להופעת גזים במערכת העיכול. ישנם אנשים שרגישים לגלוטן שבחיטה, או לוקים בצליאק – גזים והתנפחות של הבטן הם מן התסמינים הבולטים למחלה.
  • ארטישוק ירושלמי – ירק שורש טעים ועשיר בוויטמינים, שעלול לגרום לגזים אצל בעלי מערכת עיכול חלשה או רגישה.
  • מאפים ולחמים משמרים – שמרים עלולים לגרום לגזים ולהפרעות נוספות. מצויים במני לחם ומאפים, וכן בבירה, יין, מוצרי סויה ומיסו.
  • קטניות שונות: שעועית, חומוס, עדשים, פול – מבושלות הן מזון בריא מאד, אך הפירוק שלהן במערכת העיכול תורם להיווצרות גזים. על מנת למנוע קשיים לאחר אכילתן, מומלץ להשרות את הקטניות למשך שעות במים, או להנביט אותן. ההשריה, ההנבטה ובישול ארוך מפחיתים את היווצרות הגזים.
  • ירקות ועלים ממשפחת המצליבים: כרוב, כרובית, ברוקולי, צנונית וצנון, לפת – תורמים ליצירת גזים במערכת העיכול, במיוחד בצורתם הטבעית. כדי לצמצם את התופעה, ניתן לאדות או לבשל אותם מעט לפני האכילה.
  • בצל ושום – אכילת בצל ושום חיים גורמת להיווצרות גזים אצל חלק מהאנשים.
  • פירות יבשים שאינם אורגניים, כדוגמת משמש, תמר או דבלה – בתהליך הייבוש נעשה שימוש בחומרי שימור שמעוררים היווצרות גזים במערכת העיכול.

תרופות נגד גזים

ישנן תרופות מרשם או ללא מרשם, שאותן ניתן לקחת על מנת לטפל בתופעת הגזים בבטן. התרופות השונות פועלות באופנים שונים, חלקן נועדו להפחית את פעילות החיידקים שיוצרים את הגזים במערכת. חלק מהתרופות האלו מקטינות את בועיות הגז במערכת העיכול ומביאות לשחרור הגז הלכוד במערכת העיכול.

תרופות לגזים מטפלות בגזים שכבר נוצרו, אך אינן מטפלות בבעיה משורשה. מסיבה זו, הן בדרך כלל אינן פותרות את בעיית הגזים לצמיתות, אלא מפחיתות זמנית את אי הנוחות. כאשר הגזים חוזרים שוב ושוב, והופכים לחלק מטריד בחיי היומיום, כדאי לשקול טיפול טבעי בגזים. הטיפול הטבעי יעיל ויסודי.

גזים בבטן טיפול טבעי

גזים הם תופעה מוכרת לרבים ונפוצה ביותר, וישנן שיטות שונות שעשויות להפחית את היווצרותם או לטפל בבעיה. טיפול טבעי בגזים מקל ומסייע להיפטר מהמטרד ופעמים רבות יכול גם לחסוך את הצורך בטיפול תרופתי.

הטיפול בגזים ברפואה סינית משלב טיפול בדיקור סיני, המלצות תזונה וכן נטילה של פורמולת צמחי מרפא מותאמות אישית. השילוב של שלושת מרכיבי הטיפול הללו מסייע להפחית את נפח הגזים במערכת העיכול, לשקם את פעולתה ולשפר את התפקוד שלה. מחקרים רבים מצביעים על יעילות הטיפול, למשל המחקר הבא שבוחן את ההשפעה החיובית של דיקור סיני כאמצעי התמודדות עם הבעיה.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מה עושים נגד גזים בבטן? בשלב הראשון אוכלים נכון

ישנם מזונות שמסייעים לעיכול טוב, מזרזים את פעולת מערכת העיכול ומונעים היווצרות גזים. הנה כמה מהמאכלים הללו:

  • ג’ינג’ר – שורש של ג’ינג’ר, הידוע גם בשם זנגביל, מועיל בהפגת גזים במערכת העיכול, ומשמש כתרופה טבעית למגוון בעיות עיכול נוספות – שלשול, בחילה, כאב בטן ועוד. על כן, מומלץ להתייעץ לפני צריכתו עם בעל מקצוע. את הג’ינג’ר ניתן לגרד, או לחתוך, לאכול כמות שהוא או להוסיף למאכלים שונים, סלט, או חליטת צמחים. חשוב לציין כי לג’ינג’ר יש השפעה מחממת, והוא אינו מתאים בכל מצב בריאותי או לכל אדם.
  • דבש גולמי טהור וטבעי – דבש טבעי הוא בעל תכונות אנטיבקטריאליות, שמסייעות למערכת העיכול לשמור על איזון, ומפחיתות את היווצרות הגזים במעי. ניתן לאכול כפית דבש במהלך או בסוף הארוחה, לשם חיזוק העיכול. את הדבש ניתן לצרוך לאחר התייעצות עם בעל מקצוע, על מנת שלא להגיע לרמות סוכר גבוהות, וכדי להימנע מעודפי סוכרים במעי, שיכולים לגרום להחמרה במחלות מעיים שונות.
  • שומר – פקעת השומר והזרעים שלו עשירים בחומרים בריאים ומזינים, שמקלים על פעולת העיכול ויעילים במצבים שבהם מערכת העיכול מאותתת על ליקוי כלשהו. את השומר ניתן לאכול טרי בעונתו, למשל בסלט, להכין משקה פושר או חליטה חמימה מן הזרעים, או ליטול קפסולות של שומר.
  • נענע – לצמח הנענע ישנה השפעה מרגיעה ומאזנת והוא מסייע להפחתת נפח הגזים שמופרשים במערכת העיכול בעת האכילה ולאחריה. ניתן לאכול טרי בסלט, מפוזר על אוכל חם ומבושל או בחליטה.

איך למנוע גזים במערכת העיכול באמצעים נוספים?

  • מומלץ לאכול ארוחות קטנות וקלות, ולהעדיף מספר ארוחות קטנות על פני ארוחה כבדה אחת
  • אוכל מבושל, במיוחד תבשילי ירקות, יכול להקל על מערכת העיכול ולסייע לה להפחית את ייצור הגזים
  • אכלו היטב ולעסו טוב טוב את המזון. ברוק ישנם חומרים שמקלים על פירוק ועיכול המזון, ולעיסה מספקת יכולה למנוע גזים בשלב מתקדם יותר של העיכול.
  • ותרו על שיחה בעת הארוחה – התרכזו באכילה. כך “תאכלו” פחות אוויר, ותכניסו פחות גזים מבחוץ לתוך מערכת העיכול
  • שתו חליטת חמימה של תה שומר, תה נענע/מנטה או קמומיל. כל החליטות האלו מקלות על גזים בבטן

איך לשחרר גזים בבטן?

הגזים כבר שם? לא נעים ולא נוח. כדי לשחרר גזים מהבטן, ניתן לעסות את הבטן בידיים חמימות, עם כיוון השעון. כשהבטן נפוחה וכואבת, ונדמה לכם שיש אוויר או גזים כלואים בבטן, ניתן לשכב על הבטן ולהניח כרית רכה תחת האזור הכואב. הלחץ של הכרית על האזור הנפוח יכול לעודד את שחרור הגזים.

וכמובן, האפשרות המוכרת לרבים – גשו להתפנות בשירותים. מומלץ שלא לדחות את מועד ההתפנות, ולגשת לשירותים כשמרגישים שיש גזים.

אם אתם מוצאים את עצמכם רצים לשירותים פעמים רבות ביום, ללא הועיל, או שהגזים לא מפסיקים, הבטן והתופעה מחריפה – פנו אלי. אוכל לבחון יחד אתכם את המצב, ולהציע טיפול יעיל. הטיפול בגזים אצל מבוגרים באמצעות רפואה סינית מביא להקלה, מפחית משמעותית את התופעה ומחזיר את הנינוחות ואיכות החיים.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מאיה נאור רפואה סינית

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

המלצות על טיפול בקליניקה

המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיז
תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת המעי הרגיז
המלצה על מאיה נאור, מטפלת במעי רגיש

לכל המאמרים >