תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

דיקור סיני לתינוקות – מתי זה עוזר ומה זה כולל

כתבת אורח.

תינוק שבא לעולם עובר התמודדויות שונות בראשית חייו. חלק ממערכות הגוף של תינוק רך זקוקות לתקופת הסתגלות, על מנת שיוכל להתמודד עם השינויים שמגיעים מעצם לידתו והגעתו לעולם: שינוי בתזונה, שינוי בנשימה, שינוי בסדרי השינה ועוד. הרפואה הסינית מציעה מגוון פתרונות לבעיות שונות שמתעוררות בקרב תינוקות. הפתרונות יעילים מאד, מהירים בהשפעתם ואינם מסוכנים לרך הנולד.

תחומים שבהם ניתן לסייע לתינוקות באמצעות רפואה סינית

  • בעיות נשימה בתינוקות ובילדים, כולל: ליחה, נזלת כרונית, שיעול, קוצר נשימה, אסטמה, סטרידור, ברונכיטיס מסוגים שונים, שקד שלישי מוגדל.
  • בעיות במערכת העיכול, כולל: גזים וכאבי בטן בתינוקות, עצירות, שלשולים, אי סבילות למזון.
  • ריפלוקס
  • בעיות שינה של תינוקות: חוסר שקט, תינוקות שמתעוררים הרבה בלילה, תינוקות שזמני השינה והערות התהפכו אצלם.
  • בעיות אוזניים, כולל: נוזלים באוזניים, כאבי אוזניים, דלקות אוזניים, ירידה בשמיעה כתוצאה מנוזלים באוזניים ודלקות חוזרות.
  • אלרגיות ובעיות עור שונות: אטופיק דרמטיטיס, פריחות ויובש בעור.
  • קושי בהסתגלות ליניקה, קושי בהתאמה לסוגי מזון, קושי במעבר בין יניקה לתחליף מזון לתינוקות (פורמולה), חוסר תאבון.

דרכי טיפול ברפואה הסינית

ברפואה הסינית ישנן מספר דרכים שבאמצעותן ניתן לטפל בבעיות השונות של תינוקות רכים, ובהן: מוקסה, דיקור, צמחים סיניים ותזונה (דרך ובשיתוף האם).

סיגר מוקסה

סיגר מוקסה הינו גליל צמחים שמאפשר חימום והנעת צ'י בנקודה מסוימת. הסיגר מתאים במקרים של כאבי בטן ויראליים.

דיקור סיני לתינוקות

מחטים של דיקור סיני לתינוקות הינן מחטים עדינות ביותר וקטנות בגודלן, שאינן חודרות עמוק לעור התינוק. הדיקור מתאים כטיפול במגוון רחב של בעיות.

צמחים סיניים

פורמולות צמחים סיניים הינן פורמולות ייחודיות לתינוקות, שניתנות בצורת סירופ, על מנת להקל על נטילתן. הפורמולות יעילות מאד במצבים של בעיות נשימה, בעיות עיכול, דלקות אוזניים, הרטבת לילה, בעיות עור, הפרעות שינה ואי שקט.

אבחון תינוקות ברפואה הסינית

הטיפול מתחיל באבחון הבעיה על פי הרפואה הסינית. האבחון נעשה על ידי תחקור האם או האב על מהלך ההיריון (ברפואה הסינית מייחסים חשיבות גם למצבים רגשיים ובריאותיים של האם בהיריון), מהלך הלידה והתקופה הראשונית של הסתגלות התינוק לעולם. התשאול ברפואה הסינית מתייחס גם לתזונה של האם ולתהליך ההזנה של התינוק, בין אם ביניקה ובין אם בפורמולה. בנוסף, סדר היום של האם והתינוק, וכן זמני השינה שלהם, מאד רלוונטיים לעתים להבנת שורש הבעיה. בהמשך נערכת לתינוק בדיקה גופנית, על פי התלונה העיקרית, והיא כוללת בדרך כלל: מישוש הדופק לפי הרפואה הסינית, בחינת צבע הפנים ובדיקת הוריד באצבע המורה.

תהליך הדיקור לתינוקות

דיקור סיני לתינוקות הינו נטול כאב ונמשך מספר שניות בלבד. יש להדגיש שלפי הרפואה הסינית, כיוון שהצ'י של התינוקות מאד חזק, אין צורך בעומק של דיקור ובמשך זמן ארוך. המינון של טיפולי הדיקור במקרה אקוטי (חריף) יכול להיות פעמיים בשבוע. בהמשך, עם התקדמות הטיפול, ניתן לרווח את תדירות הטיפולים לפעם בשבוע.
השפעת הדיקור על תינוקות מהירה, וזהו טיפול יעיל מאד בדרך כלל. השינוי ותוצאות הטיפול נראים יחסית מהר, ובמקרים שבהם יש התקדמות מהירה מהצפוי, ניתן תמיד לרווח את הטיפולים ולדלל את מספרם.

מהו ההבדל בין דיקור סיני למבוגרים לבין דיקור סיני לתינוקות?

דיקור תינוקות שונה מדיקור מבוגרים, ובין ההבדלים ניתן לציין את:

  • סוג וגודל המחט – בתינוקות המחטים קטנות ועדינות יותר, והן מוחדרות פחות עמוק.
  • משך הטיפול – בתינוקות הדיקור נמשך מספר שניות והטיפול כולו קצר בהרבה מהתהליך עם מבוגרים.
  • השפעת הטיפול על תינוקות מהירה ויעילה יותר מאשר בקרב מבוגרים.

לסיכום, דיקור תינוקות הינה טכניקה יעילה בהחלט למגוון רחב של בעיות וקשיים. השיטה אינה מזיקה והשפעתה בדרך כלל יעילה ומיידית. עם זאת, הטיפול אינו מחליף חוות דעת מרופא קונבנציונלי. בהמשך, ניתן ללוות את האם והתינוק גם במהלך שנות הילדות הראשונות, על מנת לסייע לו להסתגל לעולם ולחזק את מערכת החיסון של התינוק, וכך למנוע הישנות של מחלות עם ההתבגרות.

הכתבה נכתבה על ידי טל גולדצימר, מדקרת סינית ומוסמכת לדיקור תינוקות וילדים. טל עובדת מזה שמונה שנים במרפאת מעגלים, קיבוץ תל יצחק.


לכל המאמרים >