תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

דקירות בבטן – על מה הן מעידות וכיצד נוכל למנוע אותן?

כאבים חדים ופתאומיים, עוויתות ותחושת לחץ טורדנית באיזורים שונים בבטן העליונה או התחתונה עלולים להעיד על תפקוד לא תקין של מערכת העיכול ועל מתח נפשי או חרדה. תסמינים אלו מופיעים בדרך כלל במקביל ומתוארים על ידי רבים כמעין דקירות בבטן, חוזרות ונשנות המופיעות בעצימות משתנה. תחושת הדקירות היא לרוב אינדיבידואלית ועלולה לנבוע ממספר גורמים שונים, אבל יש לה כמה פתרונות יעילים במיוחד ובטוחים לחלוטין.

אבחון מקצועי ומתן טיפול טבעי יעיל יכולים לעזור בהקלת הסימפטומים והורדת המתח והלחץ הנפשיים

מה הם הגורמים האפשריים לדקירות בבטן התחתונה והעליונה?

 

מחלות מעיים דלקתיות, לא רק דקירות

המוכרות ביותר במשפחת מחלות המעי הדלקתיות הן קרוהן ומחלת קוליטיס כיבית. לא ניתן להצביע על גורם דומיננטי יחיד שאחראי להתפרצות המחלות, והיא קשורה בין היתר בתפקוד לקוי של המערכת החיסונית ופגיעה במנגנוני הבקרה של מערכת העיכול.
לצד תסמיני שלשולים חריפים וחולשה מתמשכת, החולים עלולים לחוות כאבי בטן עזים ודקירות בבטן המופיעים לסירוגין בעוצמות משתנות.
במקרים בהם התסמינים מופיעים באופן תכוף או לפרקי זמן ארוכים, מומלץ לשלב טיפול תרופתי אנטי דלקתי יחד עם טיפול טבעי בצמחי מרפא , חליטות או דיקור סיני.

תסמונת המעי הרגיז ודקירות בבטן התחתונה

תסמונת המעי הרגיז כוללת בתוכה אוסף סימפטומים הקשורים בפעילות מוגברת או איטית מדי של שרירי המעי ותחושת אי נוחות המתגברת במקרים של לחץ נפשי. מדובר בתופעה כרונית נפוצה מאוד המלווה בהתכווצויות, כולל דקירות בבטן התחתונה. מעי רגיז אינו מסכן חיים, אך תסמיניו מצביעים על הפרעה מתמשכת בפעילות המעיים הפוגעת בתפקוד היום-יומי.
קיימות מגוון דרכי טיפול במעי רגיז. לצד טיפול קונבנציונלי ממוקד של מתן תרופות להאטת קצב פעילות המעי והקלת עוצמת הדקירות והעוויתות, קיימות גישות טבעיות ברפואה הסינית ששמות דגש גם על הטיפול הנפשי.

דקירות בבטן כתוצאה משלשולים חוזרים

יציאות מימיות תכופות, בין אם כרוניות או חולפות, מצביעות על הפרעה בתפקוד התקין של מערכת העיכול. תופעה רפואית זו מופיעה בדרגות חומרה שונות כאשר הרקע מאחוריה יהיה קשור בדרך כלל לזיהום חיידקי או וירוס במערכת העיכול, תגובה אלרגית או דלקתית של הגוף ולעיתים גם מצב נפשי ירוד, מתח וטראומה. במאמר מוסגר, נציין שפעמים רבות בעיות הצצות במישור הגופני – כולל כמובן במערכת העיכול – קשורות למצב הנפשי של הגוף. דוגמה לכך היא שכיום כאשר מחפשים מה גורם לצרבת, למשל, בוחנים את המטופל גם מבחינה נפשית.

אותם שלשולים מלווים כמעט תמיד בתחושות כאב ודקירות בעוצמות משתנות, עליהם ניתן להתגבר בעזרת שינויים בהרגלי התזונה וחליטות טבעיות להרגעת הבטן.

חידק אחד, תסמינים רבים – הליקובקטר פילורי

שכיחותם של חיידקי הליקובטר פילורי במערכת העיכול גבוהה מאוד, בעיקר אצל אנשים מבוגרים, הודות ליתרון ההישרדותי שלהם בסביבה החומצית של הקיבה. חיידקים אלו יכולים לגרום להתפתחותם של תהליכים דלקתיים בקיבה ולהיווצרות אולקוס (כיב קיבה), דלקת בקיבה ועוד. תסמינים אלו מלווים בכאבים חזקים וצריבות שמקורם בבטן העליונה בדרך כלל. למרות שטיפול אנטיביוטי משולב עם מתן תרופות נגד חומציות יעזרו לטיפול בחיידק, במקרים רבים הוא עלול לחזור בשנית ולהפריע לתפקוד היומיומי.
אז מה עושים? טיפול מקיף בבעיה הכולל שינוי תזונתי מותאם אישית ולעיתים גם דיקור סיני יסייעו בהקלת התסמינים ובהתמודדות יעילה של הגוף עם הדלקת.

איך לטפל ולמנוע דקירות בבטן?

מקרים בהם הכאבים והדקירות בבטן נמשכים תקופה ארוכה או מפריעים לתפקוד באופן קיצוני מחייבים התייחסות מיוחדת. הטיפול המערבי אמנם יעזור בהקלה של הכאבים בעזרת תרופות, אך לרוב לא יעלים אותם לגמרי ו לא ימנע את חזרתם בעתיד.
כחלק מתהליך הריפוי הטבעי של הגוף, מציעה הרפואה הסינית המסורתית התבוננות רחבה יותר על מקור הכאבים ודרכי הטיפול בהם. הקפדה על החזרת האיזון בין גוף ונפש דרך אבחון קפדני של התסמינים, יצירת הרגלי אכילה מותאמים אישית, הוספת צמחי מרפא לתפריט היומי ודיקור סיני הם הבסיס להתמודדות עם תחושת הדקירות הטורדנית.

אם גם לכם תחושת הדקירות וכאבי הבטן הפתאומיים מוכרת – אני מזמינה אתכם לפנות אליי להתייעצות ואשמח להתאים לכם טיפול מועיל ומיטיב.

 


לכל המאמרים >