תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

כאבי בטן אצל ילדים

אצלנו בקליניקה תוכלו לקבל טיפול טבעי, עדין ומותאם במיוחד לגיל הילד. טיפול ברפואה סינית בילדים יעיל, בעל השפעה מהירה ובעל תוצאות שנשמרות לאורך זמן. אל תהססו לפנות, ונשמח לעזור. נסיון רב בטיפול טבעי בבעיות עיכול מגוונות במכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי שיבא, בתל השומר ובקליניקה פרטית בתל אביב.

“אמא, כואב לי!” – לפעמים זה נשמע כך, ולפעמים זה יתבטא בבכי עז, התפתלויות, קושי להירגע ומצוקה. מרבית ההורים מכירים זאת, וזוהי ככל הנראה אחת התלונות הבריאותיות השכיחות ביותר בקרב ילדים – כאב בטן.

מתי כדאי לפנות לגורם מקצועי ולטפל? מהן הסיבות להופעת כאב הבטן? ומה מציעה הרפואה הסינית המסורתית?

מתי כדאי לפנות לטיפול?

כאבי בטן בקרב ילדים ומתבגרים הם תלונה שכיחה ביותר, ובמרבית המקרים, הכאבים יחלפו מעצמם תוך מספר שעות או ימים. מתי בכל זאת כדאי לפנות לבירור ולטיפול רפואי? כאשר הכאבים הם בלתי נסבלים, ומלווים בחום גבוה, שלשולים ו/הקאות, ירידה במשקל, חיוורון או אפטיות. כמו כן, מומלץ לפנות כאשר הבטן תפוחה או נוקשה, כאשר יש חוסר תאבון, הקאות חוזרות וחשש מהתייבשות. כאשר מופיעים כאבי בטן, מומלץ לשים לב האם הם קשורים בסיבה כלשהי שעולה על דעתכם, האם יש דבר מה שמקל על הכאב (למשל מקלחת או אמבטיה חמה, ואולי אפילו תשומת לב ושינה טובה), האם יש קשר למזון כלשהו, כדוגמת מוצרי חלב או צריכה של קמח לבן?
כמו כן, כדאי לשים לב לסוג הכאב, לתדירות ולמשך הכאבים. כאב בטן פתאומי וחריף מאוד, שאינו פוסק אלא מתגבר, יכול להתבטא בקושי ניכר לתפקד, ועלול לנבוע מבעיה או הפרעה חמורה במערכת העיכול. בעיה כזו יכולה להיות קשורה באלרגיה או רגישות למזון, עצירות ממושכת, צליאק, דלקת במעי או כיבים, דלקת בתוספתן, אבנים בכליות, זיהום בדרכי השתן ועוד.
סוג אחר של כאבי בטן קרוי כאבי בטן חוזרים, או כרוניים. העוצמה של הכאבים הללו והמשך שלהם משתנים, הם יכולים להופיע ולהיעלם והם בדרך כלל אינם ממוקדים, אלא עמומים ומפושטים.

סיבות לכאבי בטן על פי גיל הילד

משפט עממי קובע ש”לכל גיל יש את השמחה שלו”. הדבר נכון גם בכל הנוגע לכאב בטן, רק שכאן מתחלפת ה”שמחה” בכאב וסבל:

  • בגיל הינקות – אצל תינוקות רכים בני ימים ספורים ועד גילאי 3-4 חודשים, מופיעים כאבי בטן שמקורם בתופעה הקרויה “גזים”. הסיבה אינה ברורה עד הסוף, אך מדובר כנראה בשילוב של מערכת עיכול שטרם הבשילה עם אוויר שנבלע והצטבר במעי. הגזים מופיעים כמעט אצל כל התינוקות, ואינם מצריכים בדיקה מיוחדת, אלא אם הם מלווים בחוסר שגשוג, אי עלייה במשקל, קושי לינוק, פליטות והקאות או כל תופעה חריגה אחרת.
  • בקרב פעוטות ובגילאי הגן – יכולות להיות סיבות רבות ושונות לכאבי בטן. תלונה שכיחה קשורה בעצירות – לעתים כחלק מתהליך הגמילה מחיתולים, ולעתים עוד לפני כן. ילדי גן נוטים להידבק זה מזה גם במחלות זיהומיות, על רקע ויראלי או חיידקי, ואלו עלולות לגרום לכאבי בטן, שלשולים והקאות. כאב בטן על רקע זה חולף בדרך כלל בתוך מספר ימים, עם התגברות הגוף על גורם המחלה. סיבה נפוצה אחרת (ומידבקת גם היא) היא טפילי מעיים או תולעים במערכת העיכול. התסמינים של אלו כוללים כאבי בטן וסדרת קשיים נוספים, בהם קשיי שינה ואפילו התקפי זעם אצל חלק מהילדים. סיבות אחרות לכאבי בטן בגילאי הגן קשורות לרגישות למזון מסוים, אלרגיה כלשהי או צליאק.
  • בגילאי בית ספר – בין גילאי 6-12 שכיחות כאבי הבטן גבוהה יותר אצל בנות מאשר בנים. כאבי בטן בגיל הזה יכולים לנבוע מכל הסיבות שהוזכרו לעיל, וגם מחרדה, רגישות יתרה ומתח נפשי, אי שקט, התרוקנות לא מלאה ותזונה לקויה או בלתי מאוזנת.
  • כאבי בטן בגיל ההתבגרות –  עלולים להעיד על התפתחותן של מחלות מעי דלקתיות כדוגמת קרוהן וקוליטיס כיבית. בגילאים אלו מופיעים גם דלקות בדרכי השתן (גם בגילאים הצעירים יותר). אצל נערות בגילאי ההתבגרות עשויים הכאבים לנבוע מתסמונת קדם-וסתית. כאבים חריפים אצל נערות מתבגרות יכולים להיות קשורים לסיבוכים גיניקולוגיים שונים, ומחייבים בירור רפואי מעמיק.

טיפול טבעי בכאב בטן של ילדים

הטיפול ברפואה הסינית המסורתית מתחיל בבירור ובאבחון מקיפים, על מנת לזהות ולאתר את שורשי הבעיה. לאחר האבחון, מותאם טיפול אישי, שכולל שילוב של דיקור, התאמת תזונה וצמחי מרפא. כל אלו נועדו להשיב את מערכות הגוף לאיזון, להפחית את כאבי הבטן ואת הסימפטומים הנלווים להם, ולמנוע את הישנותם. הטיפול בכאבי בטן חוזרים מסייע גם להפחתת המתח הרגשי ולהרגעת מצבי חרדה, שעשויים להיות בין הגורמים לכאבי בטן בקרב ילדים. ילדים מגיבים היטב לטיפול טבעי, והטיפול ברפואה סינית יעיל, בטוח ובעל תוצאות שנשמרות לאורך זמן.

אל תהססו לפנות, ונשמח לעזור.

מאיה נאור רפואה סינית

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקה ברמת אביב

רפואה סינית מאיה נאור
כאבי בטן חזקים

לכל המאמרים >