תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

כאבי בטן – תרופות סבתא

סובלים מכאבי בטן? חשים לעתים אי נוחות בבטן או תחושת נפיחות?  לפניכם כמה “תרופות סבתא” – שיטות ורעיונות להקלה מהירה על כאבי בטן ונפיחות, באמצעים ביתיים ופשוטים. בכל מקרה של כאבי בטן שאינם חולפים, מומלץ לפנות לאבחון רפואי וברור מקיף של מקור הכאב!

  • ג’ינג’ר – ידוע גם בכינוי זנגביל – שורש המכיל נוגדי חמצון ובעל איכות מרפאת ואנטי דלקתית. אכילת ג’ינג’ר ממתנת את חומציות הקיבה ומסייעת בהסדרת תהליכי עיכול. איך משתמשים? חותכים שורש טרי של ג’ינג’ר למספר פרוסות דקות, ומוסיפים לכוס מים רותחים. מחכים מספר דקות, ושותים. ניתן להוסיף מעט דבש להמתקה. את הג’ינג’ר הטרי ניתן גם לגרר מעט במגררת דקה, ולהוסיף כמות קטנה (כפית או כף) לדברי מאכל כדוגמת סלט או מרק. – זהירות! לא מתאים לכל אחד!
  • חליטת קמומיל – נקרא גם בבונג – פרחי קמומיל הם בעלי תכונות מרגיעות ואנטי דלקתיות. מתאים במיוחד במקרה של כאבי בטן או דקירות בבטן כתוצאה מקלקול קיבה, עוויתות בבטן וגזים. את הקמומיל ניתן לקנות מיובש, להכין חליטה, ולשתות מספר פעמים ביום.
  • זרעי שומר – לזרעי שומר ישנה השפעה של ספיחת גזים, ועל כן הם עשויים להפחית נפיחות בטנית, גזים וכאב. חליטת זרעי שומר בכוס מים חמים מתאימה מאד לשתייה במקרה של כאב בטן מלווה בנפיחות או גזים. ניתן גם ללעוס את זרעי השומר ניתן בתום ארוחה.
  • אספטידה – קרוי גם הינג – צמח שממנו מפיקים שרף בעל ריח חריף, שמשמש כתבלין וכצמח מרפא. אספטידה מקלה על תהליכי עיכול, מפחיתה נפיחות, אנטי דלקתית, ממריצה את פעילות המעיים, מונעת עצירות ומרגיעה. השימוש באספטידה מתאים להקלה במקרים של קלקול קיבה, גזים, תולעים, מעי רגיז, עצירות ובעיות עיכול נוספות. ניתן לקנות הינג בבתי טבע, להמיס במים ולשתות כחליטה. אינו מתאים לשימוש של מי שסובלים מיתר לחץ דם.
  • חומץ תפוחים – חומץ תפוחים טבעי ואורגני תורם להרגעת הקיבה וכאבי הבטן ושיפור העיכול. מערבבים כף אחת של חומץ תפוחים בכוס מים חמימים, ושותים מספר פעמים ביום.
  • מי אורז – שתיית מי אורז, לאחר שהאורז בושל בהם, עשויה להרגיע את הקיבה ולהפחית כאבי בטן. מי אורז מסייעים במקרים של דלקות ושלשולים. מרתיחים חמש כוסות מים בסיר, ומוסיפים חצי כוס אורז לבן. מבשלים את האורז עד ריכוך, ללא מכסה, מסננים, ומניחים למי האורז להתקרר. ניתן לשתות את מי האורז החמימים עם מעט דבש להמתקה, מספר פעמים ביום.
  • חימום של האזור הכואב – קומפרסים או רטיות בד חמות מסייעות להקלה על כאבי בטן. החום מזרים את הדם לאברים, מעורר וממריץ את תהליך העיכול. מניחים על הבטן כרית חמה, בקבוק מים חמים מכוסה בבד או רצועת בד טבולה במים חמימים. מומלץ להניח את אביזר החימום על הבטן בשכיבה, ולנוח כעשר דקות. גם אמבטיה חמימה או מקלחת חמה עשויות להקל על כאבים ואי נוחות בבטן.

כאבי בטן שאינם חולפים או בעיות עיכול חוזרות עלולות להעיד על בעיה משמעותית או כרונית. אם אתם סובלים מכאבי בטן חוזרים או ממושכים, או שאובחנתם כסובלים מבעיות עיכול כרוניות – פנו עוד היום לאבחון ולהתאמת טיפול טבעי מקל ומיטיב. הטיפול הטבעי בכאבי בטן כולל המלצות תזונה, צמחי מרפא ודיקור – שילוב שמקל על התסמינים הנלווים השונים, ומסייע להפחית את הכאב ולחזור לשגרה נינוחה ובריאה.

מאיה נאור רפואה סינית

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקה ברמת אביב.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש

לכל המאמרים >