תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

איך לחצים נפשיים משפיעים על מחלות מעי דלקתיות

עובדה ידועה היא, מזה שנים, שמצבנו הנפשי משפיע רבות  על בריאותנו. כשמדובר במקרים של חרדה או לחצים נפשיים, ההשפעה היא רבה מאד, ויכולה לבוא לידי ביטוי בהתפרצותן של מחלות שונות. סממן בולט דוגמת לחץ נפשי או סטרס רב נקשר הרבה פעמים במחלות מעיים.
מחלות מעי דלקתיות, כגון קרוהן או קוליטיס, מתפרצות לרוב באופן פתאומי, בין היתר על רקע  לחצים נפשיים ומצב נפשי ירוד. ככל שמדובר במצב נפשי חמור יותר, כך מופיעים תסמיני המחלות הללו בצורה קשה יותר.  קרוהן וקוליטיס לרוב מוזכרות בנשימה אחת, בשל אופיין הדומה, אך קיימים הבדלים רבים ומהותיים שמסייעים באבחנה ביניהן. לדוגמא, מחלת הקרוהן יכולה לפגוע בכל מקום לאורך מערכת העיכול, החל מחלל הפה ועד לפי הטבעת, בעוד שמחלת הקוליטיס תופיע אך ורק בתחום שבין פי הטבעת ועד סופו של המעי הגס. אבחנה נוספת, חשובה לא פחות, היא שבמחלת הקרוהן ישנם מקטעים לא רציפים של דלקת לעומת הקולטיס בה המקטעים המודלקים הם רציפים.

על הקשר שבין מצב נפשי למחלות מעי דלקתיות

מחלות מעי דלקתיות כרוניות – קרוהן וקוליטיס, הן מחלות המלוות בהתקפים בעוצמות שונות שלא ניתן לצפות מראש. אלו מחלות שכרוכות בהתמודדות עם מצבים רבים של חוסר וודאות, חרדה, קושי עד מוגבלות תפקודית בחיי היומיום, חשש גדול לצאת מסביבת הבית הנוחה והבטוחה ועוד.

מבחינת הרפואה המשלימה, המתמקדת בקשר שבין גוף לנפש, מוסכם שבשתי המחלות, הקרוהן והקוליטיס, מדובר בשילוב של מרכיבים גנטיים ומרכיבים סביבתיים כגון תזונה לא מאוזנת, לחצים נפשיים וחוסר איזון של הגוף. במחלת הקרוהן, בנוסף, ישנה סברה כי מדובר גם במרכיב תגובה אוטואימיוני, בו הגוף תוקף את התאים והרקמות של הגוף עצמו. מכאן, ועל אף שלא ניתן להניח את האצבע ולצפות מראש את הסיבות והגורמים להתפרצות ההתקפים, ישנה סבירות רבה שבמצבים נפשיים הכוללים לחץ גדול, מתח וסטרס, דיכאון, מועקה וחרדה, עלולים לגרום בין היתר להיחלשות של מערכת החיסון, שממילא נוטה לסבול מפעילות משובשת ומוחלשת אצל חולים אלו, וכתוצאה מכך, להחמרת התסמינים.

בנוסף, במקרים של לחץ נפשי, האינסטינקט הראשוני שלנו בהתמודדות עמו, קשור לעיתים בשבירה של אורח החיים המוכר לנו. ניתן יהיה לראות שהתזונה הופכת לא מאוזנת ופחות מסודרת, בנוסף לצריכת מזונות שאינם בריאים לגופנו אשר באים לפצות פעמים רבות על התחושה של עוגמת הנפש. לעיתים הסטרס הרב עלול להוביל לצריכת אלכוהול מרובה או עישון סיגריות מוגבר. כל אלו מצבים שעלולים להשפיע באופן ישיר על מערכת העיכול ועל האופן שבו הרכיבים התזונתיים השונים, שאותם אנו צורכים, נספגים בגוף ומסוגלים להביא להתפרצות דלקת של המעיים, לגרום בין השאר לתופעות של הקאות, עצירות, צרבות ואף לכיבים בקיבה.

כיצד מטפלים במקרים כאלו

לרוב כאשר אדם מתבשר כי הוא חולה במחלת מעי דלקתית, בדומה לכל מחלה כרונית אחרת, התגובה הראשונית כמעט תמיד תהיה קשה ומבלבלת כשבהמשך יגיע שלב ההתמודדות המלווה לעיתים בתחושות כעס רב וכאב. לאחר מכן שלב ההשלמה ומצב של קבלה ויישום התהליך הטיפולי שתומכים בכל תהליך ההסתגלות לאורח החיים החדש, בקצב אישי לכל חולה.

מלבד הטיפולים התרופתיים והתזונתיים באספקט הקונבנציונאלי, אותם החולים מקבלים, חשוב להתייחס למצבם הנפשי.

לרפואה הסינית כלים רבים, בטיחותיים ויעילים לטיפול במחלות מעי דלקתיות.

הטיפול כולל שימוש בצמחי מרפא סיניים, אשר עוזרים בהפחתת הדלקת, משקמים את ריריות המעיים ומחזקים את המערכת החיסונית. הדיקור הסיני מסייע גם הוא בחיזוק של מערכת החיסון, מטפל בפן הרגשי-נפשי על ידי הרגעת נפש, חיזוק והזנה. בנוסף עוזר בהפחתת כאב ומסייע בשיפור של תסמיני המחלה דוגמת השלשולים שלעיתים מלווים בדימום, כאבי הבטן, הגזים תוך שילוב של תוספי תזונה במידת הצורך, דוגמת הכורכומין עליו מדברים וחוקרים רבות וטיפול תזונתי שמתייחס לכל שלבי המחלה ומותאמים אישית לכל מטופל.

שילוב של שתי הרפואות הסינית והמערבית יחד, יכול ברוב המקרים לייצב את הסימפטומים, למנוע התדרדרות, החרפה ואף להביא לרמיסיה (הפוגה) חלקית או מלאה ואף לשמר אותה. למזער תופעות לוואי ולהביא לשיפור באיכות ואורח החיים של המטופל עם התייחסות אינדיבידואלית למצבו האישי של כל חולה.

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

המלצה על טיפול טבעי במחלת מעי דלקתית
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש

לכל המאמרים >