אולקוס, כיב קיבה

מעי רגיזגורמים לתסמונת, תסמינים וטיפול 

בטן רגישה, כאבים, תחושת נפיחות, גזים, חוסר נוחות, הפרעות בתדירות היציאות והחמרה של כל אלו במצבי לחץ או סטרס – נשמע לכם מוכר? אם כן, יתכן ואתם לוקים בתסמונת מעי הרגיז.

הטיפול הטבעי בתסמונת מציע הטבה ושיפור מידיים שנשמרים לאורך זמן, ומקלים על חיי השגרה.

מה זה מעי רגיז?

תסמונת המעי הרגיז (ובאנגלית – IBS – ראשי תיבות של Irritable Bowel Syndrome), המכונה גם “תסמונת המעי הרגיש”, נגרמת כתוצאה מהפרעות בתנועת המעיים. הפרעות אלו גורמות לסדרת סימפטומים מטרידים, שגורמים לאי נוחות.

זוהי תסמונת נפוצה, וסובלים ממנה אחד מכל חמישה עד עשרה אנשים. התסמונת שכיחה יותר בקרב נשים, והיא מופיעה לראשונה במרבית המקרים בקרב מבוגרים צעירים, עד גיל 45. למרות שכיחותה, לרפואה המערבית אין תרופה ייעודית לתסמונת, והיא מציעה ללוקים בה טיפולים שנועדו להפחית את הסימפטומים.

מעי רגיז תסמיניםמה גורם להופעת התסמונת?

עדיין לא ידוע בוודאות מה גורם להופעת התסמונת, אך לרוב מדובר בבעיה של רגישות יתר במערכת העצבים ובשרירים של מערכת העיכול או רגישות יתר סיסטמית, שמתייחסת לפן הפיזיולוגי יחד עם הפן הנפשי.

בין הגורמים הספציפיים שעשויים לגרום לתסמונת המעי הרגיז:

  • קיים קשר ישיר בין מצבי מתח וסטרס בחיי היומיום והתגברות התסמינים
  • בעיה אחרת קשורה בתנועתיות מוגברת או מואטת של המעיים, דבר שעלול לגרום לאי סדירות ביציאות, עצירות, שלשולים וכיווציות לא תקינה שיכולה לגרום לכאבי בטן
  • שינויים הורמונליים קיצוניים, כך שהסיכויים של התסמונת להופיע בתקופות של חוסר איזון הורמונלי עולים
  • לעיתים ניתן יהיה לראות תהליך דלקתי מזערי ועדין של הרקמה, שגם הוא קשור ברגישות יתר של מערכת העצבים
  • לפעמים רואים מרכיב זיהומי דוגמת קלקול קיבה שגרם לטראומה והביא לפגיעה ברמת החיסוניות של רירית המעי

כל אלו ניתנים לטיפול בצורה הטובה ביותר ברפואה הסינית.

מעי רגיז תסמינים

ההשפעה הגופנית של המעי הרגיז משתנה מאדם לאדם ומופיעים בתדירות ובעוצמה משתנה, גם בין אנשים וגם בתקופות שונות אצל אותו אדם. יש מי שחווים סימפטומים בעלי השפעה קלה, ואלו אינם משפיעים על חיי השגרה, ויש מי שסובלים מתסמינים חמורים ותכופים, שפוגעים בחיי היומיום ובאיכות החיים. בכל מקרה הדפוס המקובל של התסמונת הוא הופעה של התסמינים לסירוגין, כלומר, בצורה של התקפים שקוטעים זמנים של רגיעה ושיכוך תסמיני המחלה. בדרך כלל, התסמינים יחלו לתת את אותותיהם בפעם הראשונה בסביבות גיל 30-20, אם כי ממש לא מובן מאליו שהאדם יוכל לייחס להם חשיבות או להבין שמדובר בבעיה פוטנציאלי של מעי רגיז.

התסמינים של מעי רגיז כוללים, בין היתר:

  • צרבת ותחושה לא נעימה
  • ריפלוקס
  • כאבי בטן או עוויתות בטן – מופיעים בדרך כלל כשעה לאחר ארוחה
  • מספר גדול של יציאות ביום, מלוות בתחושת דחף, וביניהן יציאות רכות בשעות הבוקר או לאחר אכילה. גם יציאות בתדירות בלתי תקינה עלולות להיות תסמין של המחלה, בין אם יותר משלוש יציאות ביום ובין אם עצירות המתבטאת בפחות משלוש יציאות שבועיות
  • יציאות שמסתיימות בתחושה של התרוקנות חלקית ו/או מלוות בתחושת מאמץ ותכיפות
  • אי נוחות בבטן, נפיחות בבטן או גזים
  • יציאות מלוות בריר
  • החמרה בתכיפות של חלק מהסימפטומים (כאבי בטן ושלשולים בעיקר) בזמני מתח ולחץ

סובלים מכאבי בטן מתמידים? שמתם לב לשינויים החורגים מהרגלי היציאות הקבועים שלכם? חווים תחושה של מלאות או נפיחות במערכת העיכול? חשים עייפות בלתי מוסברת ומתח רב? יתכן שאתם לוקים בתסמונת המעי הרגיז.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

הצדדים הנפשיים של המחלה

אנשים שלוקים בתסמונת המעי הרגיז מעידים כי הם מעדיפים שלא לצאת למקומות שאינם מכירים או שבהם יש חשש שאין שירותים זמינים וקרובים. מי שסובלים מגזים, נפיחות, שיהוקים, בטן מקרקרת וכדומה חשים אי נוחות ומבוכה רבה לצד אנשים אחרים.

אנשים שמאובחנים כבעלי מעי רגיז נוטים לחוות גם מתח ולחץ רב, דכאון או חרדה בדרגות שונות.

איך מאבחנים את המחלה?

תסמונת המעי הרגיז מאובחנת באמצעות שלילת מחלות וליקויים אחרים, וכאשר קיימים התסמינים המתוארים – כולם או חלקם – למעלה משלושה חודשים. כפי שאפשר להסיק מסקירת התסמינים החלקית שהובאה מעלה, חלק גדול מהתסמינים נחשבים לכלליים כך שאפשר לייחס אותם לשלל בעיות אחרות, הקשורות למערכת העיכול אך גם לאיברי ולמערכות הגוף האחרים. עקב כך האבחון השגוי או המאוחר נפוץ במקרה של תסמונת המעי הרגיז, וחשוב להיות עם האצבע על הדופק בכל הנוגע להופעה שלהם.

יש כמה בדיקות שעשויות להסיר חלק מסימני השאלה הכרוכים בתסמונת, ולהגדיל את הסיכויים לאבחון המדויק והיעיל שלה. חשוב לבצע בחינה מדויקת ככל שניתן של התסמינים, החל מתיאור כללי של סוג התסמינים, תדירות ההופעה שלהם ונסיבות ההופעה ועד לניהול של יומן מעקב אחר ההופעה שלהם, בהנחיית הרופא המאבחן או המטפל. לצד זה ניתן להשתמש באמצעי בדיקה מוכרים, דוגמת בדיקת דם או בדיקת צואה, אשר התפקיד העיקרי שלהן הוא לבצע אבחנה מבדלת בין התסמונת לבין מחלות אחרות שעלולות לגרום לתסמינים דומים.

מהו הטיפול המערבי בתסמונת המעי הרגיז?

הטיפול בתסמונת המעי הרגיז ברפואה המערבית אינו פותר או מעלים את התסמינים, ואינו מונע את חזרתם. זהו בדרך כלל טיפול המותאם לסימפטום מסוים .הטיפול יכלול תרופות נוגדות כיווציות מוגברת של המעי, כגון “קולוטל” או “נירווקסל”. תרופות נוגדות שלשול או כאלה המקלות על כאבי בטן.  נוגדי דכאון, שנמצאו כיעילים הן בהשפעה על מצב הרוח והן בהשפעה על פעילות המעיים, ולעתים גם טיפול באנטיביוטיקה ובפרוביוטיקה. במקרים קשים, מומלץ נוסף על התרופות השונות גם על טיפול פסיכולוגי.

טיפול טבעי בתסמונת המעי הרגיז

הרפואה הסינית שמה דגש על טיפול בכל מישורי המחלה, ונותנת מענה לתסמינים הגופניים ולתסמינים הנפשיים גם יחד. על פי הרפואה הסינית המסורתית, גופנו פועל כיחידה אחת שלמה ומתואמת. כאשר חל שינוי במצבנו הפיזי או הנפשי, אחת ממערכות הגוף עלולה לצאת מאיזון, ולהוביל להפרעה, חסימה או מחלה. תסמונת המעי הרגיז עשויה להיות ביטוי לחוסר איזון אנרגטי אצל המטופל, וכן להפרעות בתנועת הדם והאנרגיה בגוף.

ברפואה הסינית מתבוננים על הגוף כעל מכלול שלם. הטיפול מתמקד הן בצד הנפשי והן בצד הפיזיולוגי של הגוף. לאחר אבחון מקיף ומעמיק, נותנים טיפול מותאם אישית, בהתאם למצב ולחומרת התסמונת.

טיפול במעי רגיז ברפואה סינית כולל דיקור, שימוש בצמחי מרפא ושינוי תזונתי מותאם אישית. הדיקור וצמחי המרפא נועדו להרגיע את המתח והחרדה ולשפר את המצב הנפשי, וכן לסייע בחיזוק מערכת העיכול ובהחזרת התנועה וזרימת האנרגיה למערכות הגוף השונות. השינוי התזונתי תומך בתהליכים אלו, מפחית את הרגישות של מערכת העיכול ותורם לבריאות טובה ולאיכות חיים למשך שנים ארוכות.

הטיפול ברפואה סינית מתבסס על מתן פורמולה של צמחי מרפא,
דיקור סיני והמלצות תזונה ואורח חיים.
השילוב מביא לשיפור מהיר ולתוצאות ניכרות לאחר מספר טיפולים.

  • הדיקור, שאיננו כואב, נעשה עם מחטים בודדות באזורים שונים בגוף, ומתייחס לתסמינים המעידים על הפרעה בפעילות תקינה של המעיים – גזים, נפיחות, מלאות וכאבי הבטן. בנוסף מטפל הדיקור בהפחתת מתח ולחץ ובהרגעת הנפש.
  • בעזרת צמחי מרפא ניתן לטפל בבעיה של תנועתיות מערכת העיכול (נפיחות, עצירות, קושי בהתרוקנות ועוד), חיזוק מערכת החיסון ומערכת העיכול, ובמקרה וקיים מרכיב דלקתי או זיהומי – ניתן גם להיעזר בצמחים אנטי דלקתיים.
  • המלצות תזונה ואורח חיים מותאמות אישית לכל מטופל לאחר אבחון ותשאול מעמיק.

אם גם אתם סובלים ממעי רגיז או מתסמינים דומים לאלו שתוארו כאן – אני מזמינה אתכם לפנות אלי, ולהתאים עבורכם טיפול יעיל ומהיר. טיפול בתסמונת המעי הרגיז ברפואה סינית נותן תוצאות טובות, שנשמרות לאורך זמן, משפר את איכות החיים ומביא להקלה משמעותית.

שאלות חשובות ותשובות

מהי תסמונת המעי הרגיז?

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא מחלת מעיים כרונית, שבאה לידי ביטוי בשורה ארוכה של תסמינים אפשריים במישור הפיזי או הנפשי. תסמינים אלו מבוססים לרוב על תקופות החמרה ורגיעה, ונוטים להשתנות מאדם לאדם בתדירות ובדרגת החומרה שלהם.

איך מאבחנים את תסמונת המעי הרגיז?

לרוב, האבחון מבוסס על תשאול האדם המאובחן ובחינת התסמינים המופיעים אצלו, בהנחה שהם מופיעים שלושה חודשים ומעלה. ניתן לשלב בדיקות משלימות, דוגמת בדיקות דם או צואה, כדי לשלול מצבים רפואיים וגופניים אחרים שעלולים לגרום לאותם תסמינים.

כיצד מתבצע טיפול בתסמונת המעי הרגיז?

חשוב להדגיש שאין כיום כלים שיכולים להעלים את התסמונת לחלוטין, וככל הנראה גם לא יהיו. עם זאת, הטיפולים שכן מוצעים יכולים להפחית משמעותית את דרגת החומרה של התסמינים שחווים, ובכך להקל מאוד על האדם הסובל מהתסמונת.

מדוע מומלץ לשקול טיפול ברפואה סינית?

טיפולים על בסיס הרפואה הסינית (דיקור סיני, צמחי מרפא, התאמות תזונתיות ועוד) התגלו כמועילים עבור מגוון בעיות במערכת העיכול, כולל תסמונת המעי הרגיז. מדובר כאן בטיפולים הנחשבים לבטוחים ולנטולי תופעות לוואי, המבוססים במידה רבה על מציאת פתרון הוליסטי השואף לאיזון המיטבי בין הגוף לנפש ולשיפור המצב בחזיתות השונות.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

 

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ובעמק החולה, גליל עליון.