תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

עצירות בתינוקות

בכי של תינוקות רכים הוא בכי חזק וחודר, שמפעיל אותנו, המבוגרים, ומניע אותנו לחפש דרכים להקל, לתמוך ולהבין את הסיבה למצוקה. כאשר מתלווים לבכי חוסר מנוחה, בטן תפוחה, רגישות כללית, גזים ואדמומיות באזור פי הטבעת – יתכן ומדובר בהפרעה כלשהי של מערכת העיכול. מהם הסימנים לעצירות בתינוקות? ומהן אפשרויות הטיפול הטבעיות באמצעות רפואה סינית קלאסית?

עצירות אצל תינוקות היא הפרעה שכיחה ונפוצה ועם זאת לא קיימת הגדרה חד משמעית לבעיה. מערכת העיכול של תינוקות רכים הינה מערכת צעירה ומתפתחת. זוהי מערכת רגישה ביותר ומושפעת במהרה ובקלות משינויים בתזונה, במצב הרוח ובמערכות הגוף המתפתחות. תדירות היציאות משתנה בין תינוק אחד לאחר, ויש שוני בין תינוקות יונקים לתינוקות שניזונים מתרכובות מזון מוכנות. התדירות נעה בין 2-5 יציאות ביום, ואפילו אחרי כל ארוחה, לבין יציאה כל יומיים עד שלושה ימים. תדירויות בטווח הזה נחשבות תקינות. חשוב לזכור שתינוקות שונים אחד מהשני ואין סיבה להלחץ ממספר היציאות, אך כאשר הצואה קשה וכואבת עבור התינוק, זה הזמן הנכון ללכת לבדוק את העניין.

התסמינים האפשריים:

  • קושי במתן יציאה או עיכוב ביציאות, שעלולים להימשך מספר ימים
  • מיעוט ביציאות, כשייתכן מצב של עד שבועיים ללא יציאה ויותר
  • כאבים בעת עשיית צרכים
  • חוסר שקט
  • בטן נפוחה ורגישה למגע
  • רגישות כללית ונטייה לבכי
  • אדמומיות בפי הטבעת
  • כאבי בטן 
  • ועוד

האם יש הבדל בין תינוקות יונקים לתינוקות שאינם יונקים?

התופעה בתינוקות, כמו גם במבוגרים, קשורה באופן הדוק לתזונה. על כן קיים הבדל בשכיחות התופעה בין תינוקות יונקים לתינוקות שאינם יונקים וניזונים מתחליפי חלב. שכיחות הבעיה אצל תינוקות יונקים נמוכה יותר, מאחר וחלב אם הינו מיטבי ומותאם למערכת העיכול של התינוק. תינוקות שניזונים מתחליפי חלב אם נוטים יותר לסבול מעצירויות. הסיבות לכך שונות, אך בין היתר קשורות בהתאמת הפורמולה למערכת העיכול של התינוק.

מה עוד עלול לגרום להפרעות בעיכול אצל תינוקות?

בסביבות גילאי ארבעה עד ששה חודשים, מרבית התינוקות מתחילים לטעום אוכל מוצק, ועוברים ממזון נוזלי בלבד או בעיקר לאכילת מזונות מוצקים – מה שעלול לגרום לבעיה. סיבה נפוצה נוספת בגילים אלו היא נטילה של תוספת ברזל.

מתי כדאי לפנות לטיפול?

במקרים שבהם התינוק אינו נותן צואה כלל במשך חמישה ימים; כאשר הבחנתם שהצואה בעלת מרקם קשה ויבש או מלווה בהפרשה דמית; ובמקרים שבהם אתם מבחינים שהתינוק סובל ומתקשה במתן הצואה.

מה מציעה הרפואה הסינית בנושא?

בין אם המדובר בתופעה חד פעמית וחולפת, ובין אם בבעיה כרונית שחוזרת על עצמה, יש בהחלט מה לעשות. בשני המקרים, טיפול ברפואה סינית מוכח כיעיל, מקל ומיטיב את המצב. טיפול בעצירות נעשה לאחר תהליך של אבחון מקיף הכולל התבוננות, בדיקת דופק, אבחנת הלשון של התינוק ותשאול של ההורים. הטיפול בתינוקות נעשה בדיקור, בעזרת מחט עדינה וסטרילית. משך הדיקור הינו קצר מאוד, ואורך לכל היותר מספר שניות עד דקות קצרות. הדיקור בדרך כלל כמעט ואינו מורגש, והתינוק עשוי לחוש דקירה עדינה או תחושות של דגדוג ונימול. במקרים מסוימים, יינתנו המלצות תזונה לאם המניקה, המלצה לשינוי בתחליף החלב או באופן הכנתו, או המלצות והתאמות עבור תינוק הטועם וניזון מאוכל מוצק.

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקה ברמת אביב.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת המעי הרגיז

לכל המאמרים >