תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

מה לאכול כשיש צרבת? מה לא? ואיך בכלל מתמודדים עם צרבת?

סובלים מתחושת צריבה חזקה במהלך או לאחר ארוחה? נוטים לשהק, חווים צרידות, כאבים בחזה ובגרון או כאבי בטן? אימוץ של הרגלי תזונה מתאימים יכול להפחית את התסמינים ולשפר את המצב פלאים. טיפול בבעיה על פי הרפואה סינית משלב בין המלצות תזונה לבין דיקור סיני וצמחי מרפא, ומביא להקלה בצורה משמעותית. רוצים לדעת מה לאכול בצרבת, איך להעביר את התחושה במהירות וממה כדאי להימנע? פתרונות והמלצות תזונתיות על איך לטפל בתחושה במאמר הבא.

ניווט מהיר:

מהי וממה היא נובעת?

“צרבת” היא הכינוי העממי להפרעה שבמהלכה עולים נוזלים חומציים מן הקיבה במעלה מערכת העיכול, אל הוושט, וגורמים לתחושת צריבה חריפה בחזה ו/או בגרון. השאלה מה גורם לצרבות עשיה לכלול מספר תשובות ותהליכים, המתרחשים לעיתים לסירוגין. הדבר נגרם לרוב בשל ריפלוקס קיבתי-וושטי – ליקוי בפעילות השסתום שבין הקיבה לוושט, שגורם לעליית תוכן הקיבה במעלה הוושט.

מאכלים נגד צרבת – מה כדאי לאכול?

במקרים שונים, התשובה לשאלה מה עושים קשורה לגורמים שלה. ישנן סיבות שונות להופעה של צרבת, ועל כן כל מטופל הפונה לטיפול סיני בהפרעה עובר אבחון אישי מעמיק ומקבל המלצות תזונה שמותאמות עבורו. במקרים שהבעיה שנגרמת בעקבות חומציות יתר בקיבה, יכללו המלצות התזונה הפחתה של צריכת מזונות חומציים והעדפת מזונות בסיסיים על פניהם. בכל מקרה, לדיאטה ולהתאמות תזונתיות תפקיד חשוב מאוד בהתמודדות.

איך להעביר צרבת במהירות?

מה עוזר לצרבת?
לפניכם כמה מהמאכלים המומלצים:
  • מזונות בסיסיים, קלים לעיכול ועשירים בסיבים תזונתיים, הם יופי של אוכל נגד צרבת. ביניהם ניתן למנות בננות, תפוחים ואגסים, ירקות עלים (כדוגמת חסה) וירקות ירוקים וכתומים, אגוזים ושקדים.
  • מומלץ לשתות מים קרירים. אלו מפחיתים את תחושת הצריבה ותורמים להפחתת החומציות בקיבה.

חלב

אפשר בהחלט לצרוך חלב נגד צרבת. הסידן שבחלב סותר את מיצי הקיבה החומציים שעולים במעלה הושט, ועשוי להקל על תסמיני צרבת גם לטווח הקצר. עם זאת, לאחר זמן קצר, הקיבה תגיב בהפרשה מוגברת של חומציות ותידרש כוס חלב נוספת על מנת להרגיעה. כך שבשאלה האם חלב עוזר לצרבת, התשובה חלקית.  החלב הוא פתרון זמני למצב אקוטי, אינו פותר את הבעיה ואינו מסייע לסתירת החומציות שבקיבה לטווח ארוך.

לפרטים ויצירת קשר עם מאיה נאור: 074-7690918

שקדים

שקדים מקבלים מקום של כבוד בכל סקירת מאכלים הידידותיים למערכת העיכול, ולא בכדי. שקדים טבעיים לא קלויים, ועדיף קלופים, בהחלט מקלים. שקדים לצרבת ניתן להשרות ולקלוף. דרך אחרת לצרוך שקדים היא בצורה של משקה משקדים טריים (חלב שקדים ביתי).

סודה לשתייה

בהחלט כן. סודה לשתייה היא אמצעי ביתי וזמין, המשמש כחומר סותר חומצה מידי ויעיל. ניתן לערבב חצי כפית של סודה לשתייה ומעט לימון ברבע כוס מים ולשתות. סודה לשתייה אינה פתרון לטווח הארוך, אך יכולה לעזור במצבים אקוטיים.

מלפפון

מלפפון הוא בעל איכות קרה ומתוקה. המלפפון מסייע להפחית את החום בקיבה, ולכן עוזר מאד במצבים אקוטיים ומסייע להרגעת תחושת הצריבה. נוסף על אכילת מלפפון, ניתן להכין ולשתות מיץ ממלפפונים טריים.

לעיסת מסטיק

מסטיק עשוי לעודד או להחמיר את המצב. בזמן לעיסת מסטיק אנו בולעים אוויר. לאחר לעיסה עשוי האוויר להשתחרר ולעלות מהקיבה אל הוושט בלוויית חומצה ולגרום לתסמינים לא נעימים. ישנו סוג אחד של מסטיק לעיסה, שמוכר ומומלץ כמסייע במצבים אלו הוא מסטיק תימני. המסטיק התימני (קרוי גם מסטיקא) מופק משיח אלת המסטיק.

ג’ינג’ר

ג’ינג’ר נחשב לצמח שמחזק ותומך במערכת העיכול. הטמפרטורה שלו חמימה עד חמה. לכן הוא יתאים לאנשים במצבים מאד ספציפיים ומדויקים, ולא בכל מקרה. ג’ינג’ר איננו מומלץ כפתרון ראשון ומיידי, ומתאים יותר למצבים בהם מופיעה בחילה.

אלוורה

צמח האלוורה נמצא יעיל מאד בטיפול ותמיכה בפעילות התקינה של מערכת העיכול, ובפרט במצבים של צרבת. לא מומלץ לשתות משקה אלוורה בזמן התקף, אך האלוורה נחשבת לצמח מחטא ומשקם ריריות, שיכול לתמוך במערכת העיכול ולהקטין את תכיפות ההתקפים החוזרים.

חליטות תה

חליטות תה וצמחים בהחלט מומלצות. שאלה שעולה היא האם מומלץ לשתות תה נגד צרבת, או שמא תה מעודד את התחושה. התשובה היא שכל אדם מגיב שונה לשתיית חליטות, ועל כן המלצה מדויקת ניתנת ברפואה הסינית לאחר אבחון והיכרות עם המטופל, אך בהחלט מומלץ לנסות לשתות חליטות קרות/חמות של גרניום לימוני עם כמה פרוסות של לימון טרי.

טחינה

אם תשאלו אנשים רבים, עבור אנשים החווים צרבת טחינה עשויה להיות יופי של פתרון. כפית אחת של טחינה גולמית עשויה להקל מאוד על המצב, ואולי אפילו להעלים את הבעיה.

תפוח עץ

רסק תפוחים טבעי או מיץ סחוט וטרי מתפוחי עץ חמוצים יכול לעזור ולהקל.

תפוח אדמה

אכילת תפוח אדמה יכולה גם כן לעזור – עדיף מאודה או מבושל קלות, ללא שמן, טיגון או תבלינים.

נענע

צמח הנענע הוא בעל טמפרטורה מקררת, ועל כן יכול לעזור בקירור ובהרגעה, אך אינה ידועה כיעילה באופן מיוחד בכל מה שקשור להרגעת בעיה אקוטית. ניתן להוסיף נענע לחליטת צמחים עם כפית או שתיים של מיץ לימון, ולשתות בלגימות מדודות ואיטיות.

לימון

אצל מרבית האנשים לימון נקשר בתודעה לטעם חמוץ, ועל כן נתפס הלימון כפרי שעלול להחריף את המצב. עם זאת, אפשר בהחלט לאכול לימון נגד צרבת. מיץ הלימון פועל פעולה הפוכה, שמסבירה למה אפשר להקל באמצעות לימון על בעיה קיימת: לאחר כניסתו לגוף הוא הופך בסיסי, הוא איננו חומצי יותר, ועל כן עשוי לעזור. שתיית מיץ לימון מהול במים או כחליטה חמה בשילוב כמה פרוסות מן הפרי מומלצת במיוחד בליווי בחילות.

האם דיאטה מספקת מסייעת?

הקשר בין צרבת לתזונה לא כולל רק את השאלה מה לאכול, אלא גם אילו הרגלי תזונה הם הנכונים. למי שסובלים חשוב ומומלץ להקפיד על ארוחות קטנות כל מספר שעות על בסיס קבוע. מזון טרי, מבושל או מאודה מרגיע מאד את הקיבה ועשוי לעזור.

למי שפותחים בדיאטה יש לעתים קרובות נטייה לחשוב ש”אם רק לא נאכל” ו-”נסתום את הפה” נצליח לרדת במשקל. לכן כדאי לדעת שמחשבות אלו הן: א. אינן נכונות. ב. אינן מובילות לבריאות. ג. לא תצליחו לרדת במשקל כל זמן שתרעיבו את עצמכם ותמעיטו בהכנסת דברי מזון לפה. התנהגויות שכאלו עלולות “להרגיז את הקיבה” ולעורר הפרשה מוגברת של מיצי קיבה ועלייה ברמת החומציות, שתוביל לצרבת.

לפרטים ויצירת קשר עם מאיה נאור: 074-7690918

ממה כדאי להימנע ומה להפחית במצב של חומציות יתר:

לא פחות חשוב מאשר לדעת מה לאכול, להכיר את המאכלים והמשקאות שעלולים לגרום לבעיה או להחמיר מצב קיים. בין השאר, מדובר כאן במאכלים הבאים:

  • מזונות שגורמים לחומציות ובהם בשר לסוגיו, פירות הדר, ירקות סולניים (חצילים, תפוחי אדמה, עגבניות) ומוצרי חלב. בעבר סברו כי שתיית חלב מקלה, אך חלב ומוצריו גורמים לעליית רמת החומציות בקיבה ועל כן אינם מועילים למניעה
  • מזונות מטוגנים, שמנים וחריפים
  • משקאות מוגזים
  • מזונות ומשקאות המכילים קפאין ואלכוהול
  • עישון

גבינה צהובה

מוצרי חלב שונים, ביניהם גבינה צהובה, עשויים בדרך כלל להחמיר את המצב. לעתים הם מקלים בטווח המיידי, אך גורמים להגברת החומציות בקיבה ולהחמרת המצב בטווח הארוך.

אלכוהול

אלכוהול אינו גורם לבעיה, אבל רבים מדווחים על צרבת אחרי אלכוהול. זה לא מקרי. אלכוהול עם זאת הוא בעל טמפרטורה מחממת, ועל כן הוא עלול לגרום לרפיון של הסוגר הוושטי ולעלייה של חומציות מן הקיבה אל הוושט. על כן מומלץ לסובלים מהבעיה להימנע משתיית משקאות אלכוהוליים.

יין

יין עלול להחריף את המצב בגלל החומציות. על כן למי שסובלים מומלץ להימנע משתיית יין ומשקאות אלכוהוליים בכלל, ואם בכל זאת שותים מעט – להימנע מלשתות על בטן ריקה.

עגבניות

עגבניות הן פרי חומצי, ועשויות בהחלט לגרום להופעת אותה תחושת בעירה לא נעימה או החמרה של מצב קיים. לסובלים מומלץ להימנע מאכילת עגבניות ומוצריהן (רסק, קטשופ וכדומה).

קולה ומשקאות מוגזים

מזונות / משקאות ממותקים ומוגזים לרוב מחלישים את פעילותו ותפקודו התקין של הסוגר (ספינקטר) ועלולים לגרום להחמרה. מומלץ להמעיט מאד בצריכת מזונות או משקאות ממותקים ומוגזים.

אוכל מטוגן

אוכל מטוגן ושומני כדוגמת פלאפל ושווארמה עלולים להזיק גם כן בהקשר הנוכחי. הסיבה לכך הקיבה עובדת הרבה יותר קשה מהרגיל על מנת לפרק ולעכל מזונות מטוגנים, שמנים וחריפים. העומס שיוצרים מזונות שכאלה על מערכת העיכול, עלול להחליש את הקיבה, לגרום לה להפריש יותר מיצי קיבה חומציים ולהחמיר את הקושי.

האם קפה גורם לצרבת?

למרות שיש אנשים שמרגישים שהם קיבלו אחרי ששתו קפה צרבת, המשקה הנפוץ בעולם אינו גורם לבעיה. הסיבה שהוא נתפס ככזה, היא שבדרך כלל שותים קפה חם או מעורב בחלב. מזונות ומשקאות מחממים עלולים לגרום לרפיון של שריר הסוגר הוושטי, ועל כן להופעה של צרבת. שתיית חלב עשויה להועיל להרגעה מסוימת בטווח הקצר, אך אינה מומלצת כמענה לבעיה בטווח הארוך מכיוון שהיא מובילה להפרשת מיצי קיבה חומציים נוספים.

האם אכילת לחם ומוצרים שמכילים גלוטן מחמירה את המצב?

בניגוד למה שחלק מהאנשים חושבים, אכילת גלוטן אינה מחמירה צרבת.

במקרים בהם הבעיה נגרמת על רקע של חוסר חומציות, יינתנו המלצות שונות, ובהן העדפה של מזונות מותססים (כרוב כבוש, מלפפון חמוץ), ירקות סולניים, לימון ופירות הדר ומזון עשיר באבץ (גרעיני דלעת וחמנייה, למשל).
בכל מקרה, בין אם אתם מאובחנים כסובלים ובין אם עדיין לא אובחנתם, מומלץ להיעזר באיש מקצוע.

רוצים לדעת איך לטפל בהתאמה אישית מלאה? הכירו את הרפואה הסינית המסורתית

הרפואה הסינית המסורתית מעניקה טיפול בצרבת בצורה יעילה ובטוחה לחלוטין. באמצעות דיקור, נטילת פורמולה של צמחי מרפא והמלצות תזונה מותאמות אישית. המלצות התזונה ניתנות לאחר אבחון פרטני מעמיק, ומסייעות לבחור בשפע מזונות ומאכלים שמפחיתים את התופעה. כמו כן ניתנות המלצות שקשורות להרגלי אכילה נכונים, שעשויים אף הם להגשים את המלאכה החשובה לקלה על התחושה.

רוצים לדעת מה לאכול? ההמלצות שניתנו כאן אינן מחליפות אבחון מקצועי ויסודי שמותאם אישית לבעיה ממנה אתם סובלים. אם אתם סובלים ומעוניינים בתהליך שמקל על התופעה, פנו אלי לטיפול ולהתאמת תפריט מאוזן, משביע ובריא! רפואה סינית יעילה, מיטיבה ומסייעת לסובלים להפחית את התופעה ולהשיב את איכות החיים לקדמותה.

לפרטים ויצירת קשר עם מאיה נאור: 074-7690918

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש

לכל המאמרים >