אולקוס, כיב קיבה

צרבת – מה עושים כשהגרון יורק אש?

אם אתם סובלים מתחושת בעירה קשה וכואבת בבטן ובגרון, בעיקר לאחר ארוחות, דעו כי אינכם לבד. ההערכה היא כי אחד מכל חמישה אנשים בעולם המערבי סובל מתופעות אלה. הן צצות, שבות וחוזרות, לעיתים מספר פעמים ביום, ועלולות לפגוע פגיעה משמעותית באורחות חייהם השגרתיים של הסובלים ממנה. הבעיה היא שרבים לא יודעים מה גורם לצרבת וכיצד ניתן להפחית את הסיכויים להופעת הבעיה.

ניווט מהיר:  סוגי צרבת  •  גורמי צרבת  •  תסמינים  • טיפול בצרבת

 

מה זה צרבת?

המונח האנגלי לצרבת הוא Heartburn – הלב בוער. המונח הסיני הוא “חום בקיבה”. והדרך בה שתי שפות כה שונות זו מזו מתארות את הצרבת, מספרת את הסיפור. כשהצרבת מכה, התחושה המרכזית היא של מדורה קטנה בבטן ובבית החזה. למה זה קורה ומה עושים?

המונח המקצועי לצרבת הוא רפלוקס, או אם תרצו גם החזר ושטי קיבתי. כלומר, תוכן הקיבה, שירד אליה דרך הוושט, עולה דרכו חזרה. זוהי תופעה ידועה ונפוצה, ושכיחה בקרב אנשים בוגרים מגיל 30 ומעלה, ללא הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים. אז מה זה צרבת?

בקיבה פועלים מיצי עיכול חריפים וחומציים, שתפקידם לפרק את המזון אותו אכלנו, כצעד ראשון בחילוף החומרים ובהפקת אנרגיה ומיצוי החומרים המזינים (ויטמינים, מינרלים וכו’) מן האוכל שאכלנו. התוצאה – הרפלוקס נושא חומר חומצי בעיקרו, והוא שגורם לתחושת השריפה, כאב וחומציות לאורך בית החזה ובגרון. חשוב לציין כי לא כל צרבת – סימפטום עיקרי של רפלוקס, מעידה בהכרח על רפלוקס.

סוגי צרבת

צרבת בגרון

עליית תוכן הקיבה מתרחשת למעשה אצל כל אחד בסיום ארוחה, ועל פי רוב איננו חשים בכך, כיוון שתוכן הקיבה חוזר עד מהרה למטה. אלא שכאשר משך החשיפה של הוושט לחומר שבקיבה עולה, כך גובר הסיכוי לחוות צרבת בגרון, עד כדי פגיעה ברירית שבדופן הוושט. זהו כמובן מצב המצריך בירור מקצועי.

צרבת חזקה

כאמור, התופעה נושאת בחובה כאב. לעיתים, אם מדובר בצרבת קשה, הכאב עז ומקרין לפה, ללסת ולגרון. לעתים עלולה צרבת חזקה לגרום לשיעול עז, בשל תחושת המכאוב והגירוי הבלתי נפסק בגרון. למעשה, התקפת צרבת חזקה מעוררת שלל תופעות קשות, ועדויות של מטופלים על אשר חוו במהלך התקף צרבת קשה דומות לאלו את חולים שלקו בהתקף לב. קשיי נשימה, השתנקויות, התקפי שיעול עזים, צרידות,דלקות גרון והקאות הם חלק מהתסמינים בהתקף של צרבת חזקה.

צרבת קשה, המופיעה לעתים קרובות, עלולה להעיד על מחלת ההחזר הוושטי (Gastroesophageal Reflux Disease),  המאופיינת בעלייה תדירה של מיצי הקיבה, ולפעמים גם מיצי המרה, אל הוושט.

במקרים אחרים עלולה צרבת חזקה להעיד על בקע סרעפתי, בו חודר חלק מהקיבה דרך הסרעפת אל בית החזה. בדרך כלל, הבקע עצמו (על אף שנשמע קצת מוזר ומפחיד…) אינו מהווה בעיה כשלעצמה, אך הוא אחד מהגורמים להופעת התופעה ולהתחזקותה.

גורם לצרבתהמלצה
תזונה• להימנע ממאכלים שומניים, בצל, שום, עלי מנטה
ונענע, עגבניות, חצילים ופירות הדר. מטוגנים חריפים
ארוחות כבדות• לאכול יותר ארוחות ולהקפיד שתהיינה קטנות לאורך היום
• להקפיד על לעיסה ממושכת עד פירוק המזון לעיסה
• לאכול מזונות פושרים (לא חמים ולא קרים מידי)
קפאין ואלכוהול• להימנע מצריכת קפאין ואלכוהול ככל הניתן
• להימנע מצריכת שוקולדים (עקב הקפאין)
עישון• להימנע ככל הניתן, ואם אינכם מעשנים – התרחקו מאנשים מעשנים
משקל עודף ו/או עלייה במשקל• להקפיד על אורח חיים המבוסס על אכילה מבוקרת
• לשלב פעילות גופנית
• לשאוף למשקל גוף תקין, נכון ומותאם
הריון• לשתות מים בלגימות קטנות
• להפריד בין האוכל לבין השתייה
• לאכול מספר ארוחות קטנות לאורך היום
• ללעוס היטב את האוכל
• להימנע מארוחות גדולות
• לבצע פעילות גופנית מבוקרת
גיל• להקפיד על אורח חיים בריא ומאוזן
מתחים• לשאוף לאורח חיים שלו ורגוע ככל האפשר
• לתרגל נשימות, יוגה, מיינדפולנס
סיכום המלצות לטיפול בצרבת• לישון עם ראש מורם במידת הצורך
• לא לאכול 4-3 שעות לפני השינה
• לאכול ארוחות קטנות לאורך היום
• לשמור על משקל גוף תקין
• להתרחק ממזונות שומניים חומציים וחריפים
• להמנע מעישון

 

גורמים לצרבת

הסיבה המרכזית לצרבת ולעליית תוכן הקיבה נעוצה בשסתום הספינקטר הנמצא בין הוושט לקיבה. זהו בעצם שריר הסגור רוב הזמן והוא נפתח רק בזמן אכילה, כדי לאפשר ירידת מזון מהוושט לקיבה. אצל הסובלים מצרבת, מסיבה לא ברורה נפתח הספינקטר שלא לצורך ומתבצעת פעולה הפוכה, של חזרת מזון אל הוושט.

גורמים רבים המאפיינים את אורח החיים המערבי קשורים בהיחלשות הסוגר בפרט ובצרבת בכלל. מזון שומני, חריף, מטוגן ומתובל עשוי לעודד את התופעה, זאת לצד שתיית אלכוהול וקפה, צריכת סוכר גבוהה, עישון, לחץ נפשי ועוד עלולים גם הם לגרום לצרבת.

כיצד אורח החיים שלנו גורם לצרבת?

מעבר להסבר הטכני קיימות סיבות נוספות להופעת הצרבת, הקשורות באורח החיים שלנו. המפתח להתמודדות עם הבעיה ולמניעתה הוא הקפדה על תזונה נכונה ואיכותית, בהתאם לרגישות הגוף, הגיל וזיהוי גורמים נוספים עלולים להשפיע על הרגישות למחלה ודרגת החומרה שלה.

תזונה

חשוב מאוד לדעת מה לאכול כשיש צרבת, וכמובן שעל מנת למנוע צרבת מראש. ידועים מגוון מאכלים העלולים לגרום להופעת צרבת. שומן מתעכל לאט, ועל כן מאכלים שומניים נשארים בקיבה זמן רב. בעת עיכול מזון שומני מופעל על הקיבה עומס, מה שיגרום להיחלשות הסוגר בין הקיבה לוושט.

כמו כן, נמצא כי מאכלים כמו בצל, שום, עלי מנטה ונענע, עגבניות, חצילים ופירות הדר, עלולים להחמיר את הצרבת, אם כי יש לציין כי הם אינם החשודים המיידיים בכך.

 

תזונה בריאה ומאוזנת להקלה על צרבת

תזונה בריאה ומאוזנת להקלה על צרבת

ארוחות כבדות

לא רק המזון הספציפי שאתם מכניסים לגוף עלול לגרום להופעת צרבת, אלא גם הרגלי התזונה שלכם. ארוחות כבדות גורמות לעלייה בלחץ על הקיבה, גם אם באופן זמני. לכן, ההמלצה במקרה של צרבת היא לאכול יותר ארוחות ולהקפיד שתהיינה קטנות, בלי לגרום לעומס מכביד ומיותר.

רצוי להקפיד על לעיסה ממושכת ככל שניתן של המזון שמכניסים לפה. אם אתם חווים התקף המאופיין באותה תחושת בעירה מוכרת, חשוב לאכול מזונות פושרים, בטמפרטורה שאינה חמה או קרה מדי.

קפאין ואלכוהול

משקאות אלכוהוליים, תה שחור וקפה אינם מומלצים בכמות גבוהה מכיוון שעיכולם הקשה מגביר את ייצור חומצות הקיבה ומעלה את רמת החומציות בקיבה.

שוקולד נחשב למזון שכדאי מאוד להוציא מהתפריט, בהקשר הנוכחי, מכיוון שהוא מכיל בתוכו קפאין ושומן כאחד. לכן הסיכויים שיביא לתחושת צריבה עשויים להיות גבוהים יותר.

עישון

לא שקשה למצוא סיבות בריאותיות להימנע מעישון, אבל בהקשר הנוכחי חשוב לציין שהוא עלול לגרום לצרבות או להחמיר אותן. הניקוטין וחומרים כימיים נוספים המצויים בטבק ידועים כמעוררים את הבעיה, כשפעולת העישון בנוסף עלולה להביא להחלשת השריר הטבעתי הנמצא בין הקיבה לוושט. באופן לא מפתיע, ככל שמעשנים יותר ובמשך תקופה ארוכה יותר כך גוברים הסיכויים לסבול מצרבת.

לפרטים ויצירת קשר עם מאיה נאור: 074-7690918

משקל עודף ו/או עלייה במשקל

משקל עודף הוא אחד הגורמים לצרבת בעקבות הגברת הלחץ על הקיבה ועל השריר הטבעתי המחבר בין הקיבה לבין הוושט. הדבר עלול לגרום לכך שהשריר הטבעתי ייפתח לו, מה שיביא למעבר בלתי רצוי של מיצים מהקיבה לכיוון הוושט. משקל עודף עלול להגדיל את הסיכויים להתרחשות צרבת ולבעיות נוספות דוגמת בקע בסרעפת, כשגם אכילת יתר נקודתית עלולה לגרום להופעת צרבת. המשוואה הזו פועלת גם בכיוון השני. נמצא כי ירידה במשקל, וגם של קילוגרמים בודדים, מקטינה באופן משמעותי את הסיכון למחלות ולבעיות במערכת העיכול. סיבה נוספת לשאוף לאורח חיים המבוסס על אכילה מבוקרת, פעילות גופנית ושאיפה למשקל גוף תקין ככל שניתן.

הריון

הריון, באופן דומה לעלייה במשקל, מגדיל את הלחץ על הקיבה ועלול לעורר את תסמיני הבעיה. בנוסף לכך, הסיכויים לצרבות עולים במהלך חודשי ההריון עקב השינויים ההורמונליים שעובר גוף האישה, לרבות עלייה בייצור הורמון הפרוגסטרון, המביא  להרפיה של שרירים שונים, לרבות השרירים האחרים על הסוגר.

הבעיה עלולה להופיע בשלבי ההריון השונים, אולם התקופה ה”מועדת לפורענות” היא השליש הראשון של ההריון, בו הלחץ התוך בטני גדול במיוחד. ישנן דרכים בהן ניתן להתמודד בצורה יעילה ובטוחה עם תופעת צרבת בהריון.

גיל

גוף האדם עובר עם השנים שינויים רבים, והיחלשות של שסתום הספינקטר הוא אחד הסימפטומים האופייניים לכך. צרבת נחשבת לנפוצה בגיל מבוגר גם על רקע הפחתת הלחץ בסוגר עם השנים ושינוי אפשרי במיקום שלו, ירידה בקצב התרוקנות הקיבה, במספר ההתכווצויות בוושט ועוד.

לעיתים הגורם לצרבת הוא אורח החיים ומצבים מסויימים המאפיינים גילים מבוגרים כדוגמת עלייה במשקל, עישון, מחלות רקע, טיפול תרופתי, נטילת כדורים נגד צרבת ועוד. חשוב להקפיד על אורח חיים נכון ומאוזן. במאמר זה תוכלו למצוא מידע נוסף על הקשר שבין הופעת צרבת לבין הגיל.

אסתמה וקשיי נשימה

אין הסבר ודאי לעניין הבוחן את הקשר בין אסתמה לבין צרבות, אבל ההנחה המקובלת כיום היא שהקשר הזה בהחלט קיים. אחת הסברות היא שהשיעולים האופייניים לאסתמה מעלים את לחץ האוויר בבית החזה, ולכן מתרחשת תופעת הצרבת.

להבדיל מהסעיפים הקודמים (משקל, הריון, ארוחות כבדות), שבהם הלחץ על הספינקטר הגיע מלמטה, במקרה של אסתמה הלחץ עליו לא מגיע מהקיבה אלא מבית החזה, כלומר מלמעלה.

סוכרת

אחת מהצרות הנגרמות מסוכרת היא הפרעה במערכת העצבים הקשורה בעיכול ובתנועתיות הקיבה. האטה בקצב תנועת הקיבה מאט את התרוקנותה, המזון נמצא בקיבה לאורך זמן ועלול לעלות למעלה ולגרום לתחושת הבעירה של הצרבת.

חיידק הליקובקטר פילורי

הליקובקטר פילורי  הוא חיידק מזהם ושכיח ביותר, החי בקיבה למרות הסביבה החומצית שם. הוא מפריש אנזים ההופך נוזלים בקיבה לחומר בסיסי, הסותר את החומצה שסביבו, וכך שורד. הוא נצמד לדפנות הקיבה ועשוי ליצור כיב קיבה, המוכר גם בתור אולקוס .הפצע עלול להתפתח לדלקת ואף לכדי סרטן הקיבה.

תרופות וכדורים נגד צרבת

באופן מעט אירוני, אחת התשובות לשאלה מה גורם לצרבת היא תרופות, הכוללות בין היתר כדורים נגד צרבת, וזאת למרות שתפקידן הוא לסייע לגוף. אכן, תרופות משמשות להתמודדות עם שורה ארוכה של מחלות ובעיות רפואיות, אולם חלקן הגדול כולל תופעות לוואי ראויות לציון, ביניהן הגברת הסיכויים להופעת צרבת.

במקרה של תרופות לצרבת, או כדורים נגד צרבת, בעיקר מדובר כאן בחלק מסוגי משככי הכאבים המוצעים כיום: תרופות המיועדות לטיפול באסתמה, חוסמי סידן המשמשים כיום בעיקר להפחתת לחץ דם, כדורי שינה ואנטי היסטמינים, שעשויים להפחית אלרגיות אולם להגביר מנגד צרבות.

מתחים

כל אדם צריך לשאוף לאורח חיים רגוע ושלו ככל האפשר, גם אם במציאות של המאה ה-21 זו נראית משימה מורכבת. מחקרים הראו כי מתחים הנמשכים לסירוגין תקופה ממושכת, של כחצי שנה, עלולים לגרום להחמרה בדרגת ובתדירות תסמיני צרבת.

יש אם כן מכלול רחב של גורמים למחלה, ואצל אנשים שונים הם ישפיעו בצורה שונה.
מומלץ להתייעץ עם רופא גסטרו או מטפל מנוסה בתחום הפרעות העיכול באיתור הגורם האמיתי למחלה ובמטרה להתאים למקרה של צרבת טיפול נכון (עליו נדבר בהמשך המאמר).

צרבת: תסמינים

צרבת היא תחושה של כאב וצריבה בוושט שעולה מהבטן לכל אורך הגרון, כתוצאה מעלייה של תכולת הקיבה. יחד עם המזון עולים נוזלי עיכול חומציים, והמגע שלהם עם הרקמות העדינות שבוושט ובגרון גורם לתחושת הבעירה, לצריבה ולעתים אף לפצעים. זוהי תופעה ידועה ונפוצה, זוהי תופעה ידועה שכיחה בקרב אנשים בוגרים מגיל 30 ומעלה, ללא הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים. תחושת הכאב בבית החזה, בגרון ובבטן היא ללא ספק המאפיין מס’ 1 שלה. אלא שניתן למצוא עבור צרבת תסמינים נוספים, הקשורים בדרכי הנשימה, מערכת העיכול, הבליעה ואפילו השיניים. רשימת התסמינים העיקריים של צרבת:

כאב בבית החזה

כאב חד ו-“בוער” בבית החזה הוא אחד התסמינים הנפוצים של צרבת, כפי שניתן להסיק מהשם הלועזי שלה .(“Heartburn”)  כאבים אלו עלולים להופיע לכל אורך היום, כשפעמים רבות הם מוחמרים בעת אכילה, כאשר שוכבים או רוכנים קדימה, וכן במהלך הלינה.

הבעיה היא שלא תמיד יודעים לעשות את הקישור בין מועקה וכאב בחזה לבין צרבת. כשאזור בית החזה כואב, החשש המיידי והראשוני הוא מבעיה הקשורה בתפקוד הלב. אלא שלא פעם הכאב מוקרן מהוושט כלפי מעלה, לבית החזה או עד לאזור הפה. רופאים רבים כבר הסכימו כי קיים דמיון רב בין תסמינים אלו ובין אוטם שריר הלב. מדובר כמובן בשתי מחלות שונות לחלוטין זו מזו – האחת קשורה לתפקוד הלב, השנייה למערכת העיכול. אלא שקיים גם גורם משותף, והוא הכאב החד, לעתים ממש כמו דקירה, המורגש היטב בבית החזה.

טעם רע וריח רע מהפה

פעולת הריפלוקס גורמת להופעת טעם רע ולא נעים, הדומה מעט להקאה. ואכן, בשתי הפעולות הללו עולה מן הקיבה מזון בשלבי עיכול שונים. התסמינים של צרבת במקרה זה כוללים בין היתר טעם חמוץ, מלוח ובעיקר לא נעים, המלווה בריח לא נעים.

ייצור מוגבר של רוק

אחת מן התגובות של הגוף לתחושה הלא נעימה של הצריבה היא ייצור מוגבר של רוק, על מנת לשטוף ולנקות את הוושט והגרון. בליעת הרוק גם עוזרת לעצור את חזרת המזון המעוכל מן הקיבה, ובכך מרגיעה את הגוף. מדובר בתסמין די נפוץ של צרבת.

יובש בפה

תחושת יובש בפה עלולה להיגרם עקב רפלוקס או צרבת. תסמין זה כולל בין היתר טעם מר או חומצי, צרידות, שיעול ועוד. יובש בפה הוא לעיתים תוצאה של נטילת תרופות לצרבת, בהן תרופות סותרות חומציות שנועדו להקל על יובש בפה.

בטווח הארוך, מומלץ לפנות לטיפול טבעי ולטפל בשורש הבעיה, ולא להיעזר בתרופות בקביעות ולאורך זמן. טיפול טבעי וממוקד בצרבת עשוי לפתור את הבעיה מהשורש, וזאת להבדיל מתרופות שעשויות לטפל אך ורק בתסמיני צרבת, אך עלולות להוביל למגוון תופעות לוואי ונזקים של צרבת.

קושי בבליעה, מחנק ותחושת גוש בגרון בזמן התקף צרבת

אחד מכל שלושה אנשים שסבלו מצרבות דיווח על קשיים בבליעה, הידועים בתור דיספגיה. הפגיעה בוושט מביאה להתכווצותו, דבר שעלול לעורר בעיות בבליעה. התחושה היא מעין גוש שתקוע בגרון, או מזון ש”נדבק” בדרך לקיבה. עקב אותה עלייה של ייצור הרוק, כפי שפורט בפסקה הקודמת, עלולה כמות הרוק הגדולה לגרום לעומס חריג בבית הבליעה ולהוביל להשתנקות.

קושי בבליעה עלול להתעורר לא רק בגלל התכווצות הוושט אלא גם בגלל כיב, או פצע, הנגרם מהחומציות הרבה. סגירת הפצע תגרום לצלקת, שמעניקה את התחושה של גוף זר תקוע בגרון.

לפרטים ויצירת קשר עם מאיה נאור: 074-7690918

תחושה של בחילה, רצון להקיא

תסמין אפשרי נוסף הוא תחושת בחילה, רצון או צורך להקיא. לעיתים תחושת הבחילה נגרמת בשל מיצי קיבה חומציים ומרים העולים במעלה הוושט. לפעמים מתלווים אליה גם גיהוקים, המגיעים עד לחלל הפה ומשאירים טעם מר וצורב או טעם של קיא. חשוב להתייחס גם למקרה של הריון, אליו מתלווים לעיתים בחילות והקאות.

גרפסים וגיהוקים

גיהוקים ושיהוקים (הקרויים גם גרפסים), נובעים פעמים רבות עקב גזים בבטן. פליטת גזים באמצעות גיהוק או שיהוק היא תופעה נורמלית וטבעית, כל עוד היא מתרחשת בתדירות נמוכה ואינה מפריעה לאורח החיים – לאדם המשהק או לסביבתו. במקרים בהם נלוות לבעיה הפרעות עיכול נוספות, עולה התדירות של גרעפסים וגיהוקים. הדבר עלול לגרום לאי נוחות, ריח לא נעים וטעם לא טוב בחלל הפה.

בעיות נשימה, קוצר נשימה וקשיי נשימה

קנה הנשימה, הסמפונות וכלי הנשימה בכלל, מורכבים מרקמות עדינות, המורגלות במעבר של אוויר, לא של מזון בהליכי עיכול שונים, המעורב בנוזלי קיבה. בזמן ריפלוקס, כשתוכן הקיבה החומצי עולה, עלול להיווצר מגע בינו לדרכי הנשימה. מערכת הנשימה תגיב מיד ותנסה לסלק את הגורם הזר, והתוצאה עלולה להיות התקף שיעול חמור. ואכן, חולי אסתמה ומטופלים הסובלים גם מקוצר נשימה דיווחו על החמרה בתסמיני מחלתם.

שימו לב שקשיי נשימה נחשבים למצב רפואי מורכב, עקב החשש שהם עלולים להעיד בין השאר על התקף לב בכלל ואוטם של קיר הלב התחתון בפרט. לכן חשוב לגשת לקבלת טיפול רפואי, אפילו במיון, בהקדם.

דופק מהיר

לעיתים במהלך התקף צרבת, תסמינים יכולים להגיע עד לכדי כאבים ממוקדים ומורגשים בדומה לתחילתו של התקף לב, ויוצרת תעוקה חזקה בחזה. במקרים כאלה, פעמים רבות מופיעה תחושת חרדה, וזו מובילה לדופק מהיר, שנרגע ושכוח ככל שתחושת הצריבה והתעוקה שוככות.

צרידות

תסמין אפשרי נוסף של צרבת היא צרידות ופגיעה במיתרי הקול. מיתרי הקול עשויים אף הם רקמת תאים עדינה ביותר, ומגע עם תוכן הקיבה יפגע בפעולתם ויעניק לקול האנושי גוון צרוד ונגוע. עם זאת, לרוב מדובר בתופעה מקומית החולפת מעצמה תוך זמן קצר.

עששת

כמו המגע עם הוושט, כך גם עם השיניים. מגע של חומר חומצי חריף עם השיניים עלול לפגוע בשכבת האמייל המצפה את השן, עד כדי היווצרות מחלת העששת. אמנם, העששת אינה התסמין הנפוץ ביותר של צרבת, אך דווח עליה לא פעם, והפוטנציאל קיים. מומלץ להקפיד לצחצח שיניים לאחר התקף צרבת, ובכך לחסוך מעצמכם נזק מיותר גם לשן.

מועד הופעת התסמינים כן קובע

הסובלים מצרבת כרונית עלולים לחוש תחושת צריבה חריפה בשעות הבוקר, לעיתים מיד עם הקימה, עוד לפני ארוחת הבוקר. תנוחת שינה מאוזנת וישרה על גבי המיטה עלולה להחריף את המצב, כיוון שכך מתאפשר מעבר קל יותר של מיצי קיבה במעלה הוושט. על מנת להקל על תחושת הצרבת, ניתן להניח את הראש ואת בית החזה העליון מוגבהים מעט, על פני מספר כריות. דבר זה ישאיר את מיצי הקיבה במקום הראוי להם.

תסמיני צרבת עלולים להופיע גם בשעות הערב, לפני ההליכה לישון, ופעמים רבות אפילו להיות בדרגת חומרה גדולה יותר. אחת הדרכים להקל על צרבת בלילה היא לסיים לאכול את הארוחה האחרונה לפחות שעתיים, ועדיף שלוש, לפני מועד השינה. כמו כן, מומלץ להמעיט במזון כבד, שמן או מטוגן, ולאכול ארוחת ערב קלה וקטנה יחסית.

טיפול בצרבת

טיפול בצרבת בגישה המסורתית: תרופות לצרבת

כיוון שצרבת היא הפרעה שכיחה, קיימים תכשירים רבים לטיפול בה, אותם ניתן ליטול ללא מרשם רופא. מרבית התכשירים הללו כוללים בסיסים סותרים, שנוגדים את החומציות בתוך הקיבה. סוגים אחרים של כדורים נגד צרבת מקלים על תחושת הצריבה בכך שהן פועלות לחסימת התאים המפרישים את חומצות הקיבה.

במקרים בהם נמצא גורם חיידקי לצרבת, ניתנת תרופה לצרבת על בסיס אנטיביוטי, ובמקרים שבהם ישנו תפקוד פגום של שסתום הקיבה, ישנה אפשרות לניתוח. נטילת תרופות לצרבת כרוכה במקרים רבים בסיכונים ובתופעות לוואי כדוגמת בחילות, שלשולים, כאבי ראש, עייפות, חולשה ועוד. סודה לשתייה, שגם היא בסיסית, משמשת רבים כמענה ביתי וזמין לטיפול בצרבת.

אורח חיים נכון לטיפול בצרבת

כל המטפלים, מן הרפואה המערבית וזו המונעת גם יחד, יסכימו כי אי אפשר להגזים בחשיבות אורח חיים נכון ככלי טיפולי מן המדרגה הראשונה בצרבת בפרט ובמחלות ובעיות רפואיות אחרות בכלל. אורח החיים המערבי, הכולל תזונה לקויה, פעילות גופנית מועטה ומנהגים פסולים כמו עישון ושתיית אלכוהול, הוא גורם מרכזי לשורה ארוכה של מחלות. קבלת אורח חיים נכון ובריא היא המפתח לחיים בריאים ולהרגשה טובה.

להלן מספר כללי “עשה” ו-“אל תעשה” שיסייעו לתחושת הקלה על צרבת ולמניעתה:

  • הימנעות ממזון מטוגן, חריף ומתובל
  • הפסקת עישון ושתיית אלכוהול
  • הקפדה על פעילות גופנית לפחות 4-3 פעמים בשבוע. יש להקפיד לא לבצע פעילות גופנית כשעה לאחר ארוחה, אפילו אם אכלתם ארוחה קלה
  • לא לאכול ארוחות גדולות מדי
  • לא לדלג על ארוחה, במטרה שלא להעמיס בארוחה הבאה
  • בעת השינה, הגביהו מעט את הראש באמצעות כרית נוחה

יש קשר הדוק בין צרבות לבין תזונה והרגלי חיים. שינויים בתזונה ובאורחות חיים יקלו על תסמיני צרבת ואף עשויים למנוע את הישנותה.

 

אישה באימון פילאטיס

פעילות גופנית להקלה על צרבת

צרבת – טיפול טבעי: איך להקל על צרבת באופן טבעי?

צורת ההתבוננות של הרפואה הסינית על הצרבת שונה מזו של הרפואה הקונבנציונלית. על פי הרפואה המשלימה, מחלות והפרעות במערכת העיכול מהוות סמן לליקוי בתפקוד השלם של הגוף. הרפואה הסינית רואה ברפלוקס כפעולה מורדת של הקיבה, ומרד צריך לעקור מן השורש, ומבלי להסתפק בהכנעה מקומית של ההתקוממות.

הרפואה הסינית יעילה לא רק להפסקת הצרבות, אלא גם לריפוי של הרקמות הפגועות ולהסדרת פעילות הוושט. תהליך טיפול בצרבת באמצעות הרפואה הסינית כולל מתן המלצות תזונה אישיות ושינוי אורחות חיים בהתאם לצורך, דיקור סיני והתאמת צמחי מרפא. טיפול בצרבת באמצעות הרפואה הסינית מתאים גם לאוכלוסיות רגישות יותר, המתקשות לקבל טיפולים אחרים, דוגמת נשים הסובלות מצרבת בהריון ועוד.

הטיפול בצרבת באמצעות הרפואה הסינית כולל בין היתר:

המלצות תזונה אישיות

המלצות התזונה יינתנו באופן אישי ויכללו תוספת של מזונות מחזקי אנרגיה של הטחול, הכבד והכליות, ומזונות שיסייעו להפחית את הדלקתיות והחום בקיבה או בוושט.

• צמחי מרפא לטיפול בצרבת

צמחי המרפא פועלים לוויסות רמת החומציות בקיבה. לצמחים אלה השפעה אנטי דלקתית והם יעילים לטיפול בפצעים ובכיבים העלולים להתפתח בהתקף צרבת.

•  צמחים אלו יינתנו לאחר אבחון מדויק של מצב ורמת הצרבת, ויוכלו לעזור בסילוק והפחתת החום, חיזוק מערכת העיכול, הקלה על צרבת ועוד.

דיקור סיני

דיקור סיני הוא כלי משלים ויעיל, הוא מפחית דלקות, מסייע בסילוק החום והחומציות שבקיבה מחזק את מערכת העיכול ומשפר את פעילות הכבד והקיבה. מטופלים רבים מדווחים על תחושת הקלה משמעותית בצרבת לאחר הדיקור, המשמש כ-“עזרה ראשונה” להקלת התסמינים המידיים של הצריבה, החום והכאב בגרון. מלבד הקלה על צרבת באופן מיידי, הדיקור הסיני מהווה כלי מצוין להחזרת האזור הפגוע לפעילות נכונה ולאיזון הגוף.

הטיפול בצרבת באמצעות הרפואה הסינית, לצד הטיפול המערבי, הוכח כיעיל הן לטווח הקצר בהפחתת הכאבים והצריבות בגרון ובקיבה, והן לטווח הארוך באיזון הגוף, חזרתו לפעילות שגרתית ומניעת הישנות התופעה.

טיפול בצרבת עפ”י עקרונות הרפואה הסינית הינו טיפול יעיל ומהיר, ומחליף במקרים רבים את השימוש והתלות בתרופות.

מאיה נאור מטפלת בצרבות והפרעות עיכול במכון הגסטרואנטרולוגי בשיבא ובקליניקה פרטית בתל אביב. מרבית המטופלים מדווחים כי הם חשים הקלה על צרבת באופן משמעותי בעקבות טיפול בצרבת באופן טבעי. למידע ופרטים נוספים, צרו קשר בטלפון, דרך האתר או בעמוד הפייסבוק.

שאלות ותשובות

מהם הגורמים העיקריים לצרבת?

המונח מתאר מצב בו מיצי הקיבה והמזון חוזרים מן הקיבה לאזור הוושט וגורמים לגירוי המביא לתסמינים לא נעימים. בפועל, המחלה עלולה להתפתח או להחמיר עקב מספר גורמים עיקריים, ביניהם: תזונה לקויה, צריכה מוגברת של אלכוהול, עישון, משקל עודף, הריון, לחץ וסטרס, נטילת תרופות – והרשימה, למרבה הצער, עוד ארוכה.

מהן אוכלוסיות הסיכון העיקריות?

כל אדם עלול לסבול מהתופעה, כשאצל רבים באוכלוסייה מדובר בבעיה כרונית. יש אוכלוסיות שהסיכון שלהן גבוה יותר, דוגמת נשים בהריון (למעשה, המחלה מופיעה אצל יותר נשים בהשוואה לגברים), אנשים מבוגרים, חולים במחלות כרוניות ועוד.

האם חשוב לדעת מה גורם לצרבת כדי לטפל בבעיה?

במידה מסוימת כן, מכיוון שפתרון הבעיה השורשית עשוי להקטין או להעלים את התסמינים. עם זאת, בהחלט תוכלו למצוא טיפולים למחלה העומדים בפני עצמם ומיועדים להקל על התסמינים הנובעים ממנה, תהיה הסיבה להם אשר תהיה.

לפרטים ויצירת קשר עם מאיה נאור: 074-7690918

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב וחיפה.

המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיש
תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת מעי רגיז