תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

קוליטיס תזונה – כל העקרונות על פי הרפואה הסינית

רוצים לדעת קוליטיס מה לאכול? כל ההנחיות התזונתיות כאן

עוד לפני שמדברים על קוליטיס תזונה נכונה, חשוב להבין מול מה אנחנו מתמודדים. קוליטיס כיבית היא מחלת מעי דלקתית כרונית, שמאופיינת בהתקפים חריפים לצד תקופות של רמיסיה (הטבה והפוגה). זוהי מחלה אוטואימונית, שגורמיה אינם ידועים. ההתקפים מתעצמים במצבי סטרס וטראומה, ונמצא קשר בין התפרצות המחלה לבין נטייה גנטית, חסרים תזונתיים, זיהומים, אלרגיה למיני מזונות ונטילת תרופות מסוימות כדוגמת אנטיביוטיקה.

קוליטיס כיבית היא מחלה מורכבת, שתסמיניה קשים, מתישים ומטרידים. הלוקים בקוליטיס מתמודדים עם קשיים ניכרים, שפוגעים באיכות החיים, ומפריעים בניהול שגרת חיים תקינה, במיוחד בעת התקפים.

החדשות הטובות: הרפואה הסינית הטבעית מספקת לחולים במחלה מענה יעיל ומיטיב, הכולל המלצות על תזונה נכונה לחולי קוליטיס, דיקור סיני וצמחי מרפא. השילוב של אלו מסייע לחזק את מערכת העיכול, להפחית את הדלקתיות ולהיטיב את מצב החולים.

מהי מחלת קוליטיס כיבית וכיצד היא מתבטאת?

המחלה מופיעה כדלקת לכל אורך המעי הגס או בחלקו, ובמקרים רבים הדלקת כוללת גם את החלחולת. בהבדל ממחלת קרוהן, הדלקת בקוליטיס כיבית אינה מופיעה בשכבות העמוקות של דופן המעי, אלא מוגבלת לרירית השטחית של המעי. הסימפטומים העיקריים של קוליטיס כוללים דחיפות למתן צואה, שלשולים המלווים לעתים בהפרשה דמית או רירית, כאבים ועוויתות בבטן התחתונה. תסמינים נוספים הם חום, אובדן תיאבון, ירידה במשקל, עייפות, חולשה ותשישות כללית, טחורים, דלקות מפרקים, בעיות עור ועוד.

הסיבוך השכיח ביותר של המחלה הוא דימום, שעלול להוביל למחסור בברזל ולאנמיה. סיבוכים וסיכונים נוספים כוללים פגיעה קשה בדופן המעי וחסימת מעיים בעקבותיה, מצב שדורש טיפול מידי ומציל חיים. הלוקים בקוליטיס כיבית הם בעלי סיכון מוגבר ללקות בסרטן המעי.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

קוליטיס תזונה: מהן ההמלצות המדויקות?

מאחר וזוהי מחלה של מערכת העיכול, ישנה חשיבות רבה לתזונה מתאימה ומוקפדת, ותזונה טבעית שמותאמת אישית עשויה להפחית את התסמינים ולהקל על עוצמת ההתקפים ותדירותם. חשוב לציין כי המלצות התזונה שיינתנו פה הן כלליות, ואינן מחליפות התייעצות אישית עם בעל מקצוע. הפונים לטיפול ברפואה סינית מסורתית עוברים אבחון מקיף, ובעקבותיו מותאם להם תפריט פרטני אישי. התפריט וההמלצות משתנים בין תקופות של התקף לתקופות הטבה.

קוליטיס מה לאכול – מזונות שמומלץ להגביר את צריכתם או להוסיפם לתפריט היומי במסגרת קוליטיס תזונה נכונה:

  • ירקות ופירות – מהווים מקור טוב לוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון חיוניים. עדיף לאכול ירקות מבושלים, או מאודים, מאחר והם קלים יותר לעיכול, ולהעדיף ירקות ופירות שיש בהם ויטמינים מקבוצת ויטמין B. ויטמין B מסייע לשמירה על דופן המעי וחשוב לתפקוד מערכת החיסון ומערכת העצבים. ניתן להוסיף ויטמין B לתפריט גם על ידי צריכה של דגנים מלאים ושמרי בירה.
  • מאכלים עשירים באבץ – ובהם נבטים, זרעים ואגוזים (גרעיני דלעת וגרעיני חמנייה עשירים באבץ), קטניות (עדשים, שעועית, חומוס וכדומה), דגים ודגנים מלאים כדוגמת שיבולת שועל ואורז מלא.
    סיבים תזונתיים – בזמני הפוגה והטבה (רמיסיה), מומלץ להרבות באכילת סיבים תזונתיים (פרט לסובין חיטה). במהלך התקף יש לעבור לתזונה דלה בסיבים תזונתיים, מכיוון שאז הם עלולים לגרות את דופן המעי.
    חומצות שומן חשובות – שמקורן בדגי ים צפוני, אבוקדו, אגוזים ושקדים, שמן זית, זרעי פשתן ושומשום.

כאן תמצאו מגוון רחב של מתכונים לקוליטיס (באנגלית)

קוליטיס תזונה שגויה: מה כדאי להוציא מהתפריט?

  • מאכלים אלרגניים או כאלו החשודים כאלרגניים – ובהם תירס ומוצריו (פופקורן וקורנפלקס), חיטה, חלב ומוצריו, בוטנים, צבעי מאכל, חומרים מייצבים (מצויים במזונות מעובדים ממקור חלבי) וחומרים משמרים. ככלל, מומלץ להימנע מאכילת מזון תעשייתי, משומר או מעובד מאד. מזון מסוג זה מכיל בדרך כלל צבעי מאכל וחומרים שאינם מיטיבים עם מערכות החיסון והעיכול של גופנו.
  • מזון חריף, מתובל מאוד, מטוגן או מזון ומשקאות הכוללים אלכוהול וקפאין – כמו כן, מומלץ להימנע ממשקאות מוגזים, מקמח לבן ומסוכר לבן.
  • מזונות שמעודדים חומציות – כדוגמת פירות הדר, בשר אדום, ירקות סולניים (עגבנייה, חציל, פלפל ותפוח אדמה).
  • חלבונים מן החי ומזונות המכילים שומן רווי

קוליטיס תזונה

הרגלי אכילה מומלצים לחולי קוליטיס

מלבד ההמלצה על מזונות מסוימים, מומלץ לאמץ הרגלי אכילה מיטיבים ומועדפים:

  • להעדיף אכילת מספר רב של ארוחות קטנות יחסית לאורך היום, על פני אכילה של שלוש ארוחות גדולות. ניתן לחלק ארוחות גדולות לארוחות בעלות מנות קטנות, ולפרוש אותן כל שעתיים-שלוש לאורך היום
  • ללעוס את המזון היטב זמן ממושך
  • להימנע מארוחות גדולות וכבדות
  • לעתים מומלץ להפריד בין אכילת פחמימות לאכילה של חלבונים, על מנת להקל על העיכול
  • להימנע ממזונות מעוררי אלרגיה, או מזונות החשודים כאלרגנים. אם ידועה אלרגיה, למשל למוצרי חיטה או מוצרי חלב, כדאי להימנע מהם. אם אינה ידועה אלרגיה, ייבנה לעתים תפריט אישי מיוחד, שיסייע לבחון או לשלול אלרגיה

טיפול תזונתי בקוליטיס כיבית

הרפואה הסינית המסורתית מציעה לחולי קוליטיס טיפול יעיל ומיטיב, שנשען על דיקור סיני, המלצות תזונה אישיות וצמחי מרפא. השילוב של אלו מביא להקלה של ממש, ועשוי להפחית את הסימפטומים ואת תדירות הופעת ההתקפים.

בקליניקה שלי צברתי ניסיון רב בטיפול בחולי קוליטיס כיבית. פנו אלי לאבחון ולקבלת טיפול יעיל ומיטיב, שיסייע בהקלה על תסמיני המחלה ובחזרה לשגרה ולאיכות חיים.

מזמינה אתכם להתייעץ איתי בכל בעיה! לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

מאיה נאור

מאיה נאור מטפלת ברפואה סינית, במכון הגסטרואנטרולוגי שבמרכז הרפואי שיבא בתל השומר ובעלת ניסון רב המחלות מעי דלקתיות

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

תודה למאיה נאור על טיפול בתסמונת המעי הרגיז
המלצה חמה לטיפול טבעי במעי רגיז

לכל המאמרים >