תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

קרוהן תזונה – המלצות על פי הרפואה הסינית

קרוהן תזונה ומה שביניהם

עוד לפני שמדברים על המלצות תזונה קרוהן, חשוב להבין מול מה אנחנו מתמודדים. כאבי בטן תכופים, שלשולים וריבוי יציאות, בחילה, חוסר תיאבון, בטן נפוחה, גזים וחום גוף גבוה – כל אלו הם סימפטומים אופייניים למחלה בשלב הפעיל שלה, כלומר בזמן התקף. בשלבים הכרוניים של המחלה, בהם אין התקף פעיל, התסמינים הללו עלולים להופיע גם כן אך בעוצמה פחותה. הם מלווים פעמים רבות בחולשה, תשישות וירידה במשקל.

קרוהן היא מחלה דלקתית במערכת העיכול – המערכת הממונה על עיכול המזון שאנו אוכלים, ספיגת החומרים החיוניים מתוכו ופינוי הפסולת שאינה נחוצה אל מחוץ לגופנו. עובדה זו, לצד השכיחות הגבוהה של המחלה במדינות המערב, שבהן האוכל מתועש יותר, עשויה להצביע על הקשר בינה לבין תזונה. ידוע כי מזונות מסוימים עלולים להחריף את מצב המחלה ולהגביר את הסימפטומים, ואילו הימנעות מהם או תמיכה במערכת העיכול באמצעות תזונה נכונה – מסייעות להרגעת הסימפטומים.

קרוהן תזונה: מה אומרים המחקרים?

הסיבות להופעת המחלה אינן ברורות דיין, אך החוקרים מניחים כי מעורבים בכך גורמים גנטיים, נפשיים ותזונתיים. מבחינה מחקרית, טרם הוכח שישנם מזונות מזיקים או מועילים באופן מוחלט לחולים במחלות מעיים דלקתיות כדוגמת קרוהן וקוליטיס. המלצות התזונה הניתנות על ידי מטפלים ברפואה סינית הן אישיות ומותאמות לכל חולה באופן ייחודי. ההמלצות נשענות על ידע נרחב ועל תמונה מקיפה שכוללת את סוג המחלה וחומרתה, ואת התגובות המוכרות ו/או הצפויות לכל חולה בהתאם למצבו כעת. על כן, מזונות שונים יכולים להיות מזיקים או להחריף את המצב בתקופה מסוימת, ולהפוך למועילים וטובים בתקופה אחרת.

תזונה היא חלק מרכזי מאוד בתמונה של טיפול בקרוהן, בדגש כמובן על הטיפול הטבעי. טיפול בתזונה נועד לתמוך במערכת העיכול, להקל על הסימפטומים של המחלה או למנוע אותם. ברפואה סינית מסורתית נחשב הטיפול בתזונה כמשלים את הטיפול בדיקור ובצמחי מרפא, והיענות להמלצות עשויה לקדם את נסיגת המחלה. באופן כללי, מומלץ לחולים להעדיף ארוחות רבות ובהן מנות קטנות בכל פעם על פני ארוחות מועטות לאורך היום שבהן מנות גדולות ומכבידות. אכילת כמויות קטנות מסייעת להפחית את העומס על מערכת העיכול, ומקלה על אי הנוחות ומיחושי הבטן.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

קרוהן מה אסור לאכול?

המזונות הבאים הינם מזונות שמומלץ להימנע מאכילתם בזמן התקף של המחלה. במצב של רמיסיה או במצבים בדרגת חומרה קלה, מומלץ להמעיט באכילה שלהם:
מזונות עתירי שומן – מזונות שומניים אינם נספגים היטב בדופנות המעי במצבי דלקת, ועל כן מומלץ להימנע מהם או להפחית בצריכתם. בין המזונות עתירי השומן ניתן למנות מזון מטוגן, בשרים שמנים (ביניהם כבש, אווז, אברים פנימיים ונקניקים), מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים ומרגרינה.
מזונות עשירים בסיבים – סיבים מן המזון אינם מתעכלים במלואם במעי הדק, ובהגיעם למעי הגס הם יוצרים גירוי ופעילות יתר, ועלולים להוביל לעלייה בכמות היציאות ולשלשולים.

  • דגנים מלאים – כוללים חיטה מלאה, אורז מלא וסובין
  • פירות עם קליפה, כמו גם פירות שמגרים את מערכת העיכול כדוגמת אפרסמון, קיווי, מנגו ורימון, פירות יבשים.
  • מומלץ לאכול ירקות מקולפים ולהימנע מירקות כמו תירס, ברוקולי, קולורבי, כרוב ותרד.
  • פופקורן, אגוזים וזרעים
  • מוצרי חלב – אצל חולים רבים ישנה פגיעה ברירית המעי, ולעתים מחסור באנזים הלקטוז – האנזים שמופקד על פירוק סוכר החלב. על כן מומלץ להימנע ממוצרי חלב כדוגמת חלב ניגר (לשתייה), שמנת וגבינות לבנות.

מחלת קרוהן מה מותר לאכול?

פרוביוטיקה – חיידקי מעיים המסייעים לפעילות יעילה וסדירה של המעי, מחזקים את מערכת החיסון ומונעים את שגשוגם של המזיקים לפעילות המעי. חיידקים פרוביוטיים מצויים בכמות קטנה מכדי להשפיע במערכת העיכול של חולים פעילים עקב סיבות שונות, וביניהן נטילת תרופות אנטיביוטיות, המכחידות את הפלורה המועילה של המעי. ניתן ליטול פרוביוטיקה כתוסף תזונה.
חומצות שומן חיוניות כדוגמת אומגה 3 – הגוף אינו מייצר בעצמו חומצות אלו, והן חיוניות לתפקוד מיטבי של כלל מערכות הגוף. אומגה 3 ניתן ליטול בכמוסות או לספוג באמצעות אכילת דגים שונים.
פרי הפפאיה – הפרי הבריא נמצא כמכיל אנזימי עיכול מועילים וטבעיים, המסייעים לפעולת מערכת העיכול.

לסיכום – תזונה נכונה ומותאמת אישית עשויה להקל על מצב המחלה ולהפחית בסימפטומים המתישים שלה. תוכלו למצוא יופי של מתכונים לחולי קרוהן, שיקלו על ההתמודדות שלכם עם המחלה מבלי שתקריבו דבר.

אני מזמינה אתכם לפנות אלי להתאמת תזונה מדויקת ולטיפול משלים באמצעות דיקור וצמחי מרפא. כל אלו עשויים להפחית את תדירות ההתקפים ולהקל במצבי התקף. צרו קשר!

מזמינה אתכם להתייעץ איתי בכל בעיה! לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

 

מטפלת במבוגרים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.


לכל המאמרים >