תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

כאבי בטן ושלשולים

סובלים משלשולים וכאבי בטן? אל תהססו לפנות, ונשמח לעזור. נסיון רב בטיפול טבעי בבעיות עיכול מגוונות במכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי שיבא תל השומר ובקליניקה פרטית בתל אביב.

כאבי בטן ושלשולים הם תופעה שכיחה ומוכרת לרבים. הם יכולים להופיע “משום מקום”, באופן פתאומי, או להיות חלק מוכר משגרת החיים. שלשולים וכאבי בטן גורמים לטרדה רצינית לחיי היומיום – דחף עז להתפנות וריצות לשירותים, בטן רגישה והתפתלות מרוב כאבים, ואפילו “סתם” רגישות בטנית קבועה, במיוחד לאחר ארוחה, ויציאות תכופות, רכות או נוזליות. מה מוביל לתופעה? מהם הסימנים המחשידים? וכיצד ניתן להקל?

האם טיפול טבעי באמת יכול לעזור?

הרפואה הסינית מציעה לסובלים משלשולים וכאבי בטן שילוב של דיקור סיני, המלצות תזונה והתאמת צמחי מרפא. כל אלו ניתנים בהתאמה אישית ולאחר אבחון מקיף, ומסייעים בהחזרת מערכות הגוף לאיזון, שיקום ושיפור העיכול, הטבה והקלה על הסימפטומים וכן מניעה של הישנותם או הפחתה בתדירות הופעתם.

גורמים אפשריים לשלשולים וכאבי בטן חוזרים

כאבי בטן מלווים בשלשול יכולים לנבוע ממגוון רחב של סיבות. במרבית המקרים אין נדרש טיפול רפואי או טיפול כלשהו, אך חלק מהסיבות עשויות להעיד על בעיה חמורה או מתמשכת, שמצריכה טיפול מקצועי ויסודי.

גורמים לכאבי בטן ושלשולים מזדמנים

  • מחלות ויראליות –נגרמות על ידי וירוס, מתבטאות בכאבי בטן, לעתים מלווים בשלשולים והקאות.
  • מחלות חיידקיות / זיהום חיידקי – נגרמות על ידי חיידקים כדוגמת סלמונלה, אי קולי או שיגלה. מלוות בדרך כלל בחום גבוה, בשלשול ובכאבי בטן קשים וחריפים. לעתים ניתן במקרה זה טיפול אנטיביוטי, אך זה אינו מקצר בדרך כלל את משך המחלה, והיא חולפת מעצמה כעבור ימים מספר.
  • “קלקול קיבה” – במקרים שבהם אכלנו מזון מקולקל. מזון שכזה עלול להכיל רעלנים שמופרשים על ידי חיידקים אל תוך המזון, ומגיעים עם הביס היישר לקיבה. אז נוצרת למעשה הרעלה, שתוצאותיה הם שלשולים וכאבי בטן, ולעתים גם הקאות ובחילות.

סיבות לכאבי בטן ושלשולים מתמשכים

  • צליאק, אי סבילות או רגישות למזונות מסוימים – צליאק היא מחלה של אי סבילות הגוף לגלוטן – חלבון המצוי בקמח. במקרה של צריכת גלוטן, יכולים להופיע שלשולים וכאבי בטן לאחר האכילה. רגישויות אחרות שכוללות כאבי בטן ושלשולים הן אי סבילות ללקטוז (אנזים שמפרק את סוכר החלב) או רגישות אישית למזונות שונים.
  • פרזיטים במעי – ישנם אנשים שחיים עם אמבות במעי מבלי שאלו יגרמו לנזק כלשהו. כאשר האמבה (מסוג אנטמבה היסטוליטיקה) חודרת אל רירית המעי, מתפתח שלשול חריף, ממושך ודמי. סוג אחר של אמבה, הקרויה גיארדיה למבליה, עלולה לגרום לשלשול ממושך וחריף גם כן, מלווה בריר. אם המצב מתמשך לאורך זמן, עלולים להיגרם חסרים תזונתיים ויכולה להתפתח ירידה במשקל.
  • מחלות מעי דלקתיותקוליטיס כיבית וקרוהן הן מחלות שבהן נפגעת רירית המעי (ובקרוהן גם חלקים אחרים ממערכת העיכול והמעי), ונוצרים על פניו כיבים דלקתיים. במחלות אלו יופיעו שלשולים כרוניים (לעתים עם עצירות, לסירוגין) לצד סימפטומים נוספים.
    מעי רגיז – הפרעת עיכול נפוצה, תסמונת המעי הרגיז מתבטאת בין היתר בתסמינים של נפיחות, כאבי בטן ושלשולים, עצירות או אי סדירות ביציאות.

למי שסובלים מכאבי בטן ושלשולים מומלץ לפנות לאבחון מקיף ומדויק, על מנת לאתר את הגורמים ולהתאים טיפול מיטבי.

סימפטומים נלווים

רשימת הסימפטומים הנלווים לכאבי בטן ושלשולים היא ארוכה במיוחד. מעבר לסימפטומים פיזיולוגיים כדוגמת נפיחות, גזים, שיהוקים, הקאות וחום, חשוב לציין כי לשלשולים וכאבי בטן ממושכים מתלווים גם תסמינים נפשיים, ותסמינים שמצויים על התפר שבין הגוף לנפש, כדוגמת חולשה, תשישות ועייפות מתמדת. בין התסמינים הנפשיים ניתן למנות: מצוקה, סטרס ומתח רב, בושה, חרדה כללית וספציפית, דכדוך ועצב עד כדי דכאון ועוד.

מה יכול להקל במקרה של שילוב בין כאבי בטן ושלשול?

ראשית חשוב לשים לב למשך הזמן שבו מופיעים כאבי הבטן והשלשולים, להרגשה הכללית ולתדירות הופעתם לאורך היממה. אם השלשולים מופיעים באופן חוזר ונשנה, מעל מספר ימים, והם כרוכים בכאב בטן לאורך יותר משבוע, כדאי לפנות לבירור רפואי. גם במקרה שבו כאבי הבטן הולכים וגוברים, ומשפיעים ללא הפוגה. כמובן שאם מופיעים שלשולים דמיים או ריריים, הקאות, חום, כאבים חריפים, צמרמורות ותסמינים חמורים נוספים, כדאי גם כן לפנות לרופא.
במקרים מסוימים, התפנות מלאה בשירותים עשויה להקל. אפשרויות נוספות להקלה הן שתיית חליטת קמומיל פושרת, אמבטיה חמימה או פרישת כרית או מגבת חמימה על אזור הכאב בבטן. לעצות נוספות להקלה בשלשולים לחצו כאן.

אם הכאבים והשלשולים הם חלק משגרת חייכם, בשל מחלת מעי דלקתית או בשל סיבות וגורמים אחרים – מומלץ לפנות לטיפול טבעי, שמסייע באיתור ובהקלה על הבעיה. אם אתם סובלים משלשולים וכאבי בטן פנו אלי ואסייע לכם בטיפול טבעי, יעיל ובטוח.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

 

מאיה נאור רפואה סינית

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ועמק החולה, גליל עליון.

צמח מיובש להמחשת כאבי בטן ושלשלולים
כאב בטן אצל ילדים

לכל המאמרים >