תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

תרופות לצרבת – סיכונים בריאותיים של כדורים נגד צרבת

תרופות לצרבת (אומפרדקס, נקסיום ואחרות) – המצוי, הרצוי ומה שביניהם

צרבת יכולה לשבש כליל את שגרת החיים, לגרום לכאבי בטן ובמצבים קיצוניים וכרוניים אף לגרום לנזק בוושט. הטיפול המוצע הוא נטילת תרופות לצרבת, שלרוב הן תרופות סותרות חומצה. עד כמה תרופות אלו בטוחות לשימוש בטווח הארוך? האם יש להן תופעות לוואי? ואם כן, אילו תופעות לוואי יש לתרופות אלו?

במטרה להקל עליכם בהתמצאות במגוון הרחב של תרופות נגד צרבת, ריכזתי עבורכם תקציר על תרופות לצרבת, התכונות והמאפיינים שלהן וכן את תופעות הלוואי שחשוב להכיר ולהיות מודעים אליהן. אז האם ההתמודדות עם צרבת מתחילה כאן? אתם מוזמנים לקרוא ולהחליט בעצמכם.

הסוגים הנפוצים של תרופות לצרבת:

זנטק (Zantac) / רניטידין (Ranitidine):

פעילות רפואית: תרופה לצרבת המיועדת להפחית את כמות החומצה הנוצרת על ידי הקיבה ולאפשר ריפוי כיבים ודלקת. תרופה לצרבת זו מטפלת בריפלוקס קיבתי ושטי ובהפרשה עודפת של מיצי הקיבה

זנטק/רניטידין תופעות לוואי: פעילותו בקיבה עלולה להסוות סימנים של סרטן הקיבה ולשבש את האבחון

משך השימוש: עד 8 שבועות ולא יותר משנה. הסיבה: בטיחות התרופה בשימוש ממושך טרם אושרה.

תרופה במרשם: כן

שמות נוספים לתרופה, או תרופות דומות: ראניטידין (Ranitidine) זרידקס  (Zaridex)

פמוטידין (Famotidine):

פעילות רפואית:  תרופה לצרבת המשמשת לחסימת קולטני היסטמין מסוג H2 ועיכוב הפרשת החומצה בקיבה

פמוטידין תופעות לוואי: עלולה לגרום לישנוניות, נשירה או דילול שיער, עקצוצים בכפות הרגליים והידיים

תרופה במרשם: כן

ניזאטידין (Nizatidnie):

פעילות רפואית:  תרופה לצרבת המשמשת להפחתה בהפרשת מיצי קיבה, כולל גם טיפול בכיב קיבה או תריסריון.

ניזאטידין תופעות לוואי: יובש בפה ובעור, שלשול וכאבי בטן, בחילות והקאות, הזעת יתר, כאבי שרירים או פרקים, נשירת שיער, דיכאון, חוסר מנוחה, בלבול.

תרופה במרשם: כן

נקסיום (Nexuim):

פעילות רפואית: נקסיום הוא כדור צרבת נפוץ, המלווה/לא מלווה בדלקת של הוושט כתוצאה מזרם חוזר של חומת הקיבה. מסייע לטיפול בכיבים בחלק העליון של המעיים או הקיבה

נקסיום תופעות לוואי: כיום נהוג לייחס לתרופה נקסיום סכנות שונות, ביניהן הגברת הסיכון לדלקת ריאות, סיכון לשברים בירך בקרב בני 50 ומעלה, אטרופיק גסטיריטיס (דלקת קיבה ניוונית), הפרעה בספיגת ויטמין ,B-12 שלשול, יובש בפה וטשטוש.

האם נקסיום מסרטן? ב-2017 פורסם מחקר בריטי על פיו תרופות ממשפחת ה-PPI, ביניהן נקסיום, מעלות את הסיכון לסרטן הקיבה.

תרופה במרשם: כן

לנטון (Lanton):

פעילות רפואית זוהי תרופה לצרבת המשמשת להפחתת ייצור החומצה בקיבה. משמשת לטיפול במצבים שונים במערכת העיכול הקשורים לחומציות יתר כדוגמת החזר קיבתי ושטי, כיב קיבה, כיב תריסריון, צרבת, הפרשת חומצה מוגברת

לנטון תופעות לוואיעלולה להסוות קיום מחלות במערכת העיכול, כולל גידולים. גורמת לירידה בכמות המגנזיום בדם, מעלה את הסיכון ללקות בזיהום מעיים, שלשול, כאבי בטן, סחרחורות, עייפות, כאבי וחולשת שרירים וירידה בכמות ויטמין B12 בדם.

כמו כן, מייחסים לתרופה לנטון סיכונים נוספים בטווח הארוך. שימוש ממושך בתרופה לצרבת זו מעלה את הסיכון להיווצרות פוליפים במערכת העיכול, לאי ספיקת כליות, לירידה בצפיפות העצם ולשברים.

לוסק (Losec):

פעילות רפואית זוהי תרופה לצרבת המשמשת לעיכוב הפרשת החומצה במערכת העיכול. שייכת לקבוצת מעכבי משאבת הפרוטונים ומיועדת לטיפול בכיב קיבה ותריסריון, רפלוקס, מניעת דלקת חמורה בוושט, צרבות

לוסק תופעות לוואי: עלולה לגרום לגירוי בקיבה לאחר שתיית אלכוהול, צריכה מרובה עלולה לגרום לבצקת, דלקת קיבה ניוונית ושכיחות גבוהה לדלקת ריאות. מבוגרים בני חמישים ומעלה עלולים לסבול משברים בירך, בשורש כף היד ובעמוד בשדרה, וזאת בשל עליית רמת ה-PH (חומציות) בקיבה שגורמת התרופה לצרבת ופוגעת ביכולת ספיגת הסידן. כמו כן, עלולה להיפגע רמת ספיגת המגנזיום ורמת ספיגת ויטמין B-12 במקרים של שימוש רצוף בתרופה לצרבת זו למשך תקופה של מעל לשלושה חודשים, ומבוגרים עלולים ללקות בשלשול חריף המלווה בחום.

תופעות לוואי נוספות: כאבי ראש, סרטן, סחרחורת, הקאות ודלקת בדרכי הנשימה העליונות.

תרופה במרשם: למרות שלוסק היא תרופה לצרבת ללא מרשם, במקרה של מינון של מעל 20 גרם יש צורך במרשם רופא.

אומפרדקס (Omepradex):

פעילות רפואית זוהי תרופה לצרבת המשמשת להפחתת הפרשת החומצה בקיבה. החומר הפעיל אומפרזול המצוי בתרופה שייך לקבוצת מעכבי משאבת המימן בדופן הקיבה. התרופה מטפלת במקרי צרבת קשים, כיבים בקיבה וגם במצבים של ריפלוקס.

אומפרדקס תופעות לוואי: לתרופה אומפרדקס תופעות לוואי רבות הכוללות בין היתר כאבי ראש, דלקת ריאות, בחילות, הקאות, שלשולים, כאבי בטן, עצירות וגזים. תופעות לוואי אלו מתרחשות בטווח שבין 1% לבין 2% מהמטופלים באמצעות התרופה.

לאומפרדקס יש גם תופעות לוואי חמורות יותר כדוגמת הצהבת העור ושתן כהה יותר העלולים להצביע על בעיות בכבד, כאבי מפרקים ופריחה אדומה בעור העלולים להצביע על זאבת עורית תת-חריפה וגם שלשול חמור או מתמשך העשוי להוות סימן למעי דלקתי. תופעות לוואי אלו של אומפרדקס מתרחשות כמעט ב-0.1% מהמטופלים באמצעות התרופה. ראוי להדגיש גם כי בטווח הארוך יכולות להיות לאומפרדקס תופעות לוואי המתבטאות בשברים בעצמות, דלקות מעיים ומחסור בוויטמין B-12 וכמו כן, הועלה גם כאן החשש לפיו אומפרדקס הינה תרופה מסרטנת.*

עפ”י מחקר רשת באתר הרפואי WebMD**  בנוגע לחוות דעת על אומפרדקס בקרב משתמשים, רבים מהם מדווחים על מחסור גם בויטמין D, ויטמין B-12, כאבי מפרקים, כאבי רגליים וקשיים בשינה. מומלץ לקרוא חוות דעת על אומפרדקס ולקחת בחשבון את תופעת הלוואי האפשריות.

תרופה במרשם: כן

קונטרולוק (Controloc):

פעילות רפואית: זוהי תרופה לצרבות המטפלת במצבי כיב קיבה ותריסריון, ריפלוקס ויתר חומציות בקיבה

קונטרולק תופעות לוואי: ישנוניות וסחרחורת, כאבי ראש, טשטוש, כאבי בטן, בחילה ופריחה.

תרופה במרשם: כן

גביסקון (Gaviscon):

פעילות רפואית: מכילה חומר פעיל אליגינאט המופק מאצה טבעית, שמסייע בהקלה על צרבת וגם להקלה על מערכת העיכול, גזים הקשורים לריפלוקס ומצבים של צרבת בהריון

גביסקון תופעות לוואיקשיי נשימה, פריחה

תרופה במרשםלא

טאמס (Tums):

פעילות רפואית: טאמס היא תרופה לצרבת המכילה קלציום קרבונט שסותר חומציות יתר בקיבה, מוסיפה סידן במקרי מחסור ומשמשת לטיפול במצבי עלייה בריכוז הזרחן בדם

טאמס תופעות לוואי: בחילות, הקאות, חוסר תיאבון, גזים, יובש בפה, כאבי בטן

תרופה במרשם: לא

טיפול בכאבי בטן בהריון

סוגי תרופות לצרבת  

כיום ניתן לחלק את התרופות לצרבת לארבע קבוצות עיקריות:

  • כדורים נגד צרבת ללא מרשם
  • מעכבי משאבת מימן (PPI)
  • חוסמי H2 (קולטנים הנמצאים בקיבה)
  • תרופות פרו-קינטיות

 

תרופות לצרבת ללא מרשם

זוהי קבוצת תרופות מבוססות חומרים שנוגדים את חומציות הקיבה ומנטרלים אותה. תרופות אלו מספקות מענה מהיר וקצר טווח לצרבת עקב אכילת יתר, אכילת מזון חומצי מאד, או אכילת מזון שומני. תרופות אלו לא מתיימרות לטפל בגורם לבעיה ולרפא אותו אלא רק בתסמינים שלה.

תרופות או כדורים נגד צרבת מהסוג הזה: טאמס, מאלוקס, ויטה-קל (דרך חיים), צרבת-X, קלטראט, קלצימור.

בתחום זה נכללות גם תרופות טבעיות שונות וחלקן עונות להגדרה של תרופות סבתא לצרבת. חלקן מתרופות אלו מטפלות רק בסימפטומים אך ישנן גם תרופות טבעיות שמטרתן לטפל בבעיה עצמה ולספק לה פתרון לטווח הקצר או פתרון לטווח הארוך.

 

מעכבי משאבת מימן או מעכבי משאבות פרוטונים

אלו הם כדורים נגד צרבת שמטרתם להפחית את ייצור החומצה בקיבה לאורך זמן. בשפה האנגלית כדורים אלו מכונים Proton pump inhibitors או בקיצור – PPI.

 

כדורים נגד צרבת אלו, המוכרים גם כמעכבי משאבות פרוטונים ,(PPI) מפחיתים את ייצור החומצה לאורך זמן. כדורים נגד צרבת אלו הם למעשה תרופות המבוססות על מעכבי אנזימים שהם מולקולות הנקשרות לאנזימים ספציפיים ומונעות את פעולתן. עם נטילת התרופות נקשרים מעכבי האנזימים לאלו המצויים בתאי דופן הקיבה ובאמצעות כך מונעים מהם לבצע את ייצור חומצת הקיבה.

דוגמאות לתרופות מסוג זה: נקסיום, לנטון, לוסק, אומפרדקס, קונטרולוק, פרילוסק, פרבאסיד, פרוטוניקס, פנטולוק, אסיפקס.

חוסמי H2

אחד הגירויים לייצור החומצה בתאי הקיבה הוא ההיסטמין. זוהי תרכובת אורגנית אותה מייצר הגוף האחראית לייצור חומצות במעי. בגוף קיימים ארבעה סוגים של קולטני היסטמין, וביניהם יש את קולטני ההיסטמין מסוג 52 המצויים בתאי דופן הקיבה. ברגע שנקשר בתאי הקיבה היסטמין, התא מייצר את חומצת הקיבה. תפקידם של חוסמי ,H2 שהם אותם חוסמי קולטני היסטמין מסוג 2, הוא למנוע את אותה הקשירה ולהפחית את הגירוי שמוביל לייצור חומצה גסטרית.

ישנן תרופות לצרבת חוסמות H2 הנמכרות גם ללא מרשם רופא. כדור נגד צרבת ללא מרשם מהסוג הזה יהיה בעל מינון חומר פעיל נמוך יותר.

דוגמאות לתרופות מסוג זה: זנטק, רניטידין, סימטידין, טגמט, אקסיד, זנטק, פמוטידין, ניזאטידין ופפסיד.

תרופות פרו-קינטיות

בשונה מהתרופות מהסוגים הקודמים, כדור נגד צרבות מהסוג הזה אינו פועל על ייצור החומצה אלא על תנועת מערכת העיכול. כדורים נגד צרבת אלו מזרזים את קצב מעבר האוכל דרך מערכת העיכול על ידי הפעלת לחץ על שריר הסוגר התחתון, שהוא השריר הנמצא בקצה הוושט (במקום בו הוא מתחבר לקיבה). פעילות לא תקינה שלו מאפשרת לחומצה לעלות מהקיבה חזרה לוושט. ללחץ זה יש השפעה כפולה: הוא מחזק את שריר הסוגר, מונע מעבר של חומצה דרכו וגם מזרז את פעילות הקיבה ומערכת העיכול וגורם לאוכל לנוע מהר יותר עוד לפני שנוצרת כמות עודפת של חומצה בקיבה.

תרופות אלה נדירות יותר ואינן נמצאות בשימוש רחב. אחת הסיבות לכך היא שיש להן סיכון רפואי ייחודי: בגלל ההשפעה של תרופה לצרבת זו על מערכת העצבים, במקרים נדירים היא פוגעת במטופל שמפתח עוויתות שרירים, קשיים בפתיחת הפה, בליעת מילים וקשיים ביציבה.

דוגמאות לתרופות מסוג זה: פרמין, מוטיליום

 

כאבי בטן ותרופות סבתא

 

סיכונים בנטילת תרופה לצרבות בטווח הארוך

חשוב להדגיש שמאמר זה אינו ממליץ על הפסקת נטילת תרופות לצרבת, וזו החלטה שעליכם לקבל לאחר התייעצות עם הרופא שלכם. יחד עם זאת חשוב להכיר את תופעות הלוואי של התרופות השונות ואת המחקרים שבוחנים קשר בין נטילת חלק מתרופות אלו ולדעת כי שימוש בהן מעלה את הסיכון להתרחשות בעיות רפואיות שונות.

השורות הבאות לא עוסקות בתופעות לוואי “קלות” של כדורים נגד צרבת כמו כאב ראש, שלשול, כאב בטן, בחילה, סחרחורת, עייפות וכדומה, אלא בבעיות רפואיות משמעותיות יותר. להלן מספר דוגמאות:

  • דלקות ריאה
  • דלקות במעי
  • ירידה ברמות ויטמין B12
  • הגדלת סיכון לדמנציה
  • הגדלת סיכוי לשברים
  • הגדלת הסיכון להתקפי לב

סותרי חומצה והשפעתם על יעילות תרופות אחרות

חשוב להזכיר כי תרופה לצרבת הסותרת חומצה, בין אם היא נמכרת ללא מרשם רופא ובין אם הן נמכרות עם מרשם רופא, עלולות לפגוע בספיגה של תרופות אחרות או לפגוע בציפוי שלהן ובאמצעות כך לשבש את פעילותן. לדוגמה, כדורים נגד צרבת המיועדים לטיפול בזיהומים פטרייתיים, זקוקים לסביבה חומצית בקיבה על מנת שיוכלו להיספג, ונטילת סותרי חומצה יכולה לפגוע ביעילות שלהם. חשוב לא ליטול סותרי חומצה יחד עם תרופות או/ו כדורים נגד צרבת אחרים, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל על מנת לדעת כיצד – אם בכלל ניתן – לשלב את נטילתן.

האם תרופה לצרבת עלולה לגרום לסיכונים בריאותיים?

סיכון גבוה יותר לדלקת ריאות

מחקר שהתפרסם בשנת 2011 על ידי חוקרים מאוניברסיטת סיאול שבקוריאה הדרומית הראה שמטופלים שקיבלו PPI או חוסמי H2 היו בסיכון גבוה יותר לחלות בדלקת ריאות. המחקר שהתבסס על מטא-אנליזה של מחקרים שנעשו על הקשר בין תרופות צרבת לבין הסיכון לדלקת ריאות בחן את המחקרים השונים והסיק שניתן לקבוע כי מדובר בקשר מובהק.

הגורמים לקשר אינם ברורים לחלוטין אבל המחקר מציע שני הסברים:

  • לחומצת הקיבה תפקיד חשוב במלחמה בזיהומים שונים. עיכוב הייצור של החומצה גורם למחסור בה, ודבר זה מאפשר לזיהומים להתפתח באזור העליון של הקיבה ומשם חיידקים “נודדים” גם אל הוושט ומשם אל הריאות.
  • עיכוב ייצור החומצה פוגע גם בפעילות המערכת החיסונית.

הגדלת הסיכון לדמנציה

מחקר שפורסם בשנת 2016 בחן את הקשר בין תרופות לצרבת נפוצות ממשפחת ה- PPI לבין דמנציה. התוצאות הצביעו על סיכון גדול יותר לדמנציה אצל מי שנטל תרופות נגד צרבת ממשפחה זו – 52% אצל גברים ו-42% אצל נשים. החוקרים מדגישים שהם לא הוכיחו שתרופות אלה גורמות לדמנציה אלא רק על קיומו של קשר סטטיסטי חזק בין נטילת תרופות אלה לבין סיכון גבוה יותר לחלות בדמנציה. הסיבה להגדלת הסיכון אינה ידועה אך משערים שהיא נובעת מפגיעה במוליכים עצביים אשר נגרמת עקב  פעולתן של התרופות – ייתכן ולא רק האנזימים שבקיבה מושפעים על ידי התרופה אלא גם אנזימים אחרים בגוף.

הגדלת הסיכוי לשברים

מחקרים רבים, למשל מטא-אנליזה שהתפרסמה בשנת 2012 ,הצביעו על סיכון גדול יותר לשברים אצל מי שנוטל תרופות לצרבת ממשפחת ה-PPI, ביניהן גם סוגים נפוצים של תרופות לצרבות. הסיבה לכך היא, ככל הנראה, שמנגנון הפעולה של התרופה לצרבת משפיע לרעה על ספיגת מינרלים בגוף ומוביל לפגיעה בעצמות. הסיכון גובר בקרב אנשים שנוטלים את התרופה למשך יותר משבע שנים, כפי שהראה מחקר משנת 2008.

יחד עם זאת, מחקר שהתפרסם בשנת 2014 בחן מחקרים קודמים שנעשו על הקשר שבין תרופות ממשפחת ה-PPI לבין הגדלת הסיכון לשברים. לפי מחקר זה תרופה לצרבת זו אינה הגורם להגדלת הסיכון לשברים אלא ישנם גורמים אחרים הנפוצים אצל הנבדקים כדוגמת גיל מבוגר או מחלות נוספות.

חוסר בוויטמין B12

מחקר שהתפרסם בשנת 2013 הראה קשר בין נטילת תרופות ממשפחת ה-PPI או מעכבי H2 לבין מחסור בוויטמיןB-12 . החומצה הנמצאת בקיבה חיונית לתהליך הייצור של ויטמין B-12 בגוף, אשר משתמש בה על מנת לפרק את הוויטמין מהמזון שאנחנו אוכלים. שימוש ארוך טווח בתרופות שמעכבות ומפחיתות את כמות החומצה שהקיבה מייצרת יכול להוביל למחסור בוויטמין  B-12 ולנזקים הנגרמים לגוף עקב מחסור זה. נזקים אלו יכולים להיות קלים יחסית כדוגמת מצבים של אנמיה וחולשה, אך הם יכולים להיות חמורים יותר, ובמקרה של מחסור בויטמין חמור בויטמין B-12 אף לגרום לנזקים למערכת העצבים.

הגדלת הסיכון להתקפי לב

מחקר שהתפרסם בשנת 2015 בחן את הקשר שבין נטילת תרופות נגד צרבת לבין סיכון להופעת אוטם שריר הלב (התקף לב). המחקר הראה שמטופלים שנטלו תרופות נגד צרבת ממשפחת ה-PPI היו בסיכון גבוה יותר להתקף לב. לפי המחקר, תרופות ממשפחת חוסמי ה- H2אינן מגדילות את הסיכון להתקף לב. החוקרים משערים שהתרופות ממשפחת ה- PPIמעודדות היווצרות דלקת וקרישי דם כיוון שהן מתערבות בתהליך הפעולה הטבעי של האנזימים בגוף.

לסיכום – האם כדורים נגד צרבת מומלצים?

תרופות לצרבת הן יעילות ומשמעותיות לנוטל אותן ואין במאמר זה המלצה להפסיק את נטילתן. חשוב להיות מודעים להשלכות הפוטנציאליות לטווח הקצר ולטווח הארוך ולהיות ערניים לכל תחושה או שינוי גופני ובריאותי. כמו כן, יש לבצע בדיקות דם תקופתיות ולהיות מודעים למתרחש בגוף, ודבר זה נאמר באופן כללי ולא רק בהקשר של תרופות או כדורים נגד צרבת.

ניתן להפחית את התלות בתרופות או בכדורים נגד צרבת באמצעות טיפול בשורש הבעיה, מציאת המקור והגורמים לה וסיגול אורח חיים בריא, ויחד עם זאת להקטין את מינוני התרופות או את מינוני הכדורים נגד צרבת.

לאחר שנות לימוד והתמחות בתחום הכוללות מפגש עם אנשים ומטופלים רבים לאורך השנים, המענה שאני מספקת הוא טבעי ומיטיב ומתבסס על טיפול מקיף שמדייק את מציאת הגורמים לסימפטומים. באמצעות כך הטיפול מספק מענה והקלה בטווח הקצר ומהווה טיפול מניעתי בטווח הארוך.

רוצים לשים סוף לסבל מהצרבת המטרידות ולהחזיר לעצמכם שגרת חיים מאוזנת? צרו עמי קשר ואשמח לבנות לכם תכנית טיפול טבעי ומותאמת אישית במטרה להקל על תסמיני הצרבת שלכם באופן ניכר.  

מקורות

NHS, “Side effects of omeprazole” (2021)-*

WebMD, “User Reviews for Omeprazole Oral”-**


לכל המאמרים >