תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

צרבת בלילה – הסיבות הנפוצות ומה ניתן לעשות?

כאבים בבית החזה, תחושת צריבה ושריפה בגרון, ריח רע מהפה, קושי בבליעת רוק – כל אלו הינם רק חלק מהתסמינים שעלולים להופיע אצל כל אחד ואחת מכם. אצל חלק מהאנשים תסמינים אלו מופיעים בעיקר בלילה ולעיתים אף ברמה הרבה יותר גבוהה ומשמעותית מאשר מהלך היום. הדבר פוגע מאוד באיכות החיים ועלול לגרום לסבל רב. מהן הסיבות הגורמות להופעה של צרבת בלילה וכיצד ניתן לטפל בכך בצורה הטובה ביותר? את זאת תבינו מיד.

צרבת היא מצב בו נוזלים חומציים שמקורם מהקיבה מצליחים לעבור את השסתום החד כיווני ולהגיע אל רקמת הוושט. רקמה זו בנויה כך שהיא מסוגלת להתמודד עם חומציות ניטראלית עד בסיסית בלבד ולכן רגישה מאוד לתנאים חומציים קשים. ברגע שנוזלים חומציים במיוחד חוזרים אל הוושט, הם גורמים לה לכוויות ומכאן נובעים כל התסמינים הקשים שצוינו מעלה. לאורך זמן, התנאים החומציים והדלקת ששוררת במקום כתוצאה מהפגיעה בוושט, עשויים לגרום גם לפגיעות נוספות וחמורות יותר, כגון גידולים סרטניים ושינויים מבניים פתולוגיים במבנה הוושט, שסתום הקיבה-וושט והתפקוד שלהם.

צרבת בלילה – ממה היא נגרמת?

כצעד ראשון, חשוב להבין תחילה מה גורם לצרבת באופן כללי. ובכן, ניתן להצביע על מספר גורמים שכוללים בין היתר:

  • בעיות מבניות של השסתום הקיבתי-וושטי
  • דלקת זיהומית חיידקית: למשל, בעקבות הליקובקטר פילורי
  • הדבקה ויראלית
  • גסטריטיס – דלקת בקיבה
  • חומציות מוגברת בקיבה, שעלולה להיגרם בשל אורחות חיים בעיתיים כמו עישון, שימוש בתרופות מסוימות, צריכת אלכוהול ומאכלים שומניים/חריפים יתר על המידה, עודף משקל ועוד
  • שינויים הורמונליים עשויים להשפיע על מידת חוזק הסגירה וההרמטיות של השסתום הקיבתי-וושטי. תופעה זו מסבירה למשל את השכיחות הגבוהה של צרבות בהריון.

אז למה זה כל כך נפוץ בלילה? מכיוון שבמהלך הלילה הגוף נמצא במנח שכיבה, מה שגורם למיצי הקיבה ללחוץ על השסתום הקיבתי-וושטי יותר ויותר ולנוזלים להגיע ביתר קלות לאזור הוושט ולפגוע בה. זוהי למעשה הסיבה שהתחושות שחווים בלילה עלולות להיות משמעותיות יותר מאשר ביום, לעיתים עד לתחושת מחנק שמחייבת קימה מהמיטה. כאן אתם מוזמנים לקרוא עוד על הנושא, באנגלית.

צרבת בלילה

צרבת קשה בלילה – שינוי באורחות החיים יכול לעזור

בימינו ישנם מספר טיפולים (תרופתיים ואלטרנטיביים) שיכולים למנוע מצבים של תחושת הבעירה הלא נעימה בלילה, אך חשוב לדעת כי לעיתים שינויים קטנים באורחות החיים יכולים להקל על המצב במידה רבה. למשל, רצוי לצרוך את הארוחה האחרונה של היום עד שעתיים לפני השינה ולהשתדל להימנע מארוחות גדולות מאוד שכוללות שומן רב ותבלינים חריפים. רצוי להימנע גם מצריכת אלכוהול, במיוחד לפני השינה, וכך גם לגבי עישון.

בנוסף, על מנת להפחית מלחץ הנוזלים שעולה מהקיבה כלפי הוושט, מומלץ מאוד להטות את המיטה לזווית של כ-20 מעלות. באופן זה הנוזלים החומציים יתרכזו בחלק התחתון של הקיבה ופחות ילחצו על השסתום הקיבתי-וושטי. אם לא נוח לכם לישון כשהמיטה בזווית זו, נסו לישון על גבי כרית קשה יותר כך שהראש יהיה מורם מעט כלפי מעלה, מה שאמור להביא לכדי אפקט דומה.

הטיפול התרופתי

כאשר השינוי באורחות החיים לא מצליח להקל עליכם ואתם עדיין סובלים מתסמינים שמקשים עליכם בשעות הלילה, תוכלו להסתייע בטיפול תרופתי שיכול לכלול כמה אפשרויות:

  • תרופות מנטרלות חומציות – תרופות אלו מפחיתות את רמת החומציות בקיבה ובכך מקלות על התסמינים. ישנן תרופות שכוללות מלחי סידן שונים או כאלו שפועלות באופן ישיר על תאים מייצרי חומצה בקיבה.
  • אנטיביוטיקה – במקרים בהם מתגלה שמקור הבעיה הוא בזיהום חיידקי (למשל, הליקובקטר פילורי), יש לטפל בכך באמצעות אנטיביוטיקה.

הבעיה העיקרית עם תרופות לצרבת היא תופעות הלוואי האפשריות שלהן, בטווח הקצר והארוך כאחד. לעיתים ימליץ הרופא המטפל להפסיק את השימוש בתרופות שמגבירות את רמת החומציות בקיבה – בעיקר סטרואידים ותרופות מסוג NSAIDS.

יתרונות הרפואה הסינית להתמודדות עם צרבת בלילה

מכיוון שהטיפול התרופתי עשוי כאמור לגרום לתופעות לוואי שונות אצל חלק מהאנשים, כגון שלשולים, סחרחורות וכאבי ראש, חשוב להכיר גם אפשרויות נוספות של טיפול בצרבת דוגמת טיפולים אלטרנטיביים למיניהם. אחד הטיפולים היעילים ביותר כנגד צרבות חזקות בלילה הוא זה שמתבסס על עקרונות הרפואה הסינית. טיפול זה מתמקד במטופל בכללותו ולא רק בתסמינים שלו ולכן נחשב למוצלח במיוחד, כמו גם שהוא מתאים לכל גיל, לכל מצב רפואי, אינו גורם לתופעות לוואי כלשהן ואינו מתנגש עם הטיפול התרופתי, אם קיים.

טיפול רפואה סינית מיטבי נגד הבעיה מתחלק לשלושה חלקים:

  • תזונה מותאמת אישית – הרפואה הסינית כוללת עקרונות תזונה מוכחים בני אלפי שנים, כך שהתאמת תפריט תזונתי והקניית הרגלי אכילה נכונים ובריאים מאפשרות לחזק את הוושט, השסתום הקיבתי-וושטי, להפחית את רמת החומציות בקיבה ואת משקל הגוף (שאף הוא גורם סיכון לצרבות ליליות).
  • צמחי מרפא סיניים – הרפואה הסינית כוללת אינספור צמחי מרפא אשר הוכחו ככאלה שמסוגלים לחזק את מערכת העיכול ולפעול במישורים שונים על מנת להקל על הצריבה ולמנוע את הופעתה שנית, בלילה וגם ביום.
  • דיקור סיני – חלק זה של הטיפול הסיני, מיועד להשיב לגוף את כוחות הריפוי הטבעיים שלו, מה שמעלים בצורה משמעותית את התסמינים שחווים מחזק את הגוף, מערכת העיכול ומערכת החיסון. ניתן להגיד כי דיקור סיני מהווה טיפול SOS כנגד המחלה בכלל, ובפרט במקרים בהם היא פוקדת אותנו בלילה, ואילו צמחי המרפא ושמירה על עקרונות תזונתיים אמורים להוות את ההתנהלות בשגרה למניעה ארוכת טווח.

כאמור, טיפולי הרפואה הסינית אינם כוללים תופעות לוואי כלשהן ולכן בטוחים לחלוטין, גם כאשר מדובר במטופלים עם מחלות רקע קשות, ילדים ואפילו נשים בהריון. נסו זאת ומהר מאוד תיווכחו לדת עד כמה חייכם ישתנו לטובה, ללא צרבות ביום וללא התקפים ליליים שהורסים את השינה שלכם.

לפרטים ויצירת קשר עם מאיה נאור: 074-7690918


לכל המאמרים >