תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

חומצת אומגה 3: מדוע היא חשובה ואיך תצרכו אותה?

אומגה 3 היא חומצת שומן החיונית עד מאוד לתפקודו של גופנו, אבל הגוף שלנו לא יודע לייצר אותה בכוחות עצמו. מהם היתרונות שלה? מתי מומלץ לקחת תוספי תזונה? האם יש תופעות לוואי? והאם ניתן לקבל אומגה 3 בהתאמה אישית?

מה זה אומגה 3?

קיימות שתי חומצות שומן אומגה החיוניות לפעילות התקינה של הגוף – אומגה 3 ואומגה 6. למרבה הצער הגוף לא יודע לייצר אותן בעצמו, לכן עלינו לאזן את הגוף ולעזור לו. התזונה המערבית מספקת לנו כמות טובה של אומגה 6, אבל לא של אומגה 3.

אומגה 3 יכולה להתפתח משלוש חומצות שומן:

ALA, היא חומצת שומן אותה ניתן למצוא במזונות צמחיים, כמו: שמן קנולה, זרעי פשתן ועוד. חומצה זו מהווה את הבסיס לבניית DHA ו-EPA,שתי חומות שומן ממקור ימי. לשתי חומצות שומן אלה, חשיבות רבה בכל הנוגע להפחתת מחלות כלי דם, מחלות לב, קרישיות יתר ועוד. בנוסף הן מסייעות לגוף בעת התמודדות עם מחלות כרוניות, עם מצבי רוח ואפילו עם הפרעת קשב וריכוז.

מחקרים מראים, כי כמות חומצת השומן המתקבלת מצריכה תזונתית אינה מספקת. לכן נטילת תוסף תזונה היא לרוב הדרך הנפוצה להשלמת הכמות הנדרשת לגוף.

אבל כאן זה לא נגמר, כי גם דרך זו לא נחשבת למושלמת. כל תוסף תזונה שתרכשו בבית מרקחת לא מותאם לכם באופן אישי וזהו חסרון גדול. יש לזכור שכל אדם זקוק למינון שונה, שכל אדם שונה. יש האוכלים יותר דגים ויש האוכלים רק מקורות צמחיים. יש כאלה בעלי נטייה לפתח מחלות כלי דם ולב ויש כאלה שלא. יש כל מיני פרמטרים שעל אדם לשקול כאשר הוא בוחר ליטול תרופה או תוסף תזונה והדבר הכי חשוב שעליו לבדוק – זה שהמינון והמוצר יתאימו לו.

למה זה טוב?

מדובר בחומצת שומן נהדרת בעלת יתרונות רבים, המסייעת למגוון מצבים ובעיות, כגון:

  • היא עוזרת למניעת נשירת שיער.
  • לאיזון הכולסטרול.
  • יכולה לעזור להפחתת מצבי חרדה.
  • מסייעת לאנשים הסובלים מדיכאון.
  • היא הוכחה כיעילה באיזון לחץ דם.
  • תורמת להפחתת טיקים.
  • עוזרת לשמור על תפקוד תקין של המוח.
  • שומרת על בריאות השן.

והרשימה עוד ארוכה: התוסף יכול לעזור גם לאנשים שעברו אירועים של אוטם שריר הלב (התקפי לב, מחלות לב), לאנשים הסובלים מרמות גבוהות של שומנים בדם, היא מסייעת לאנשים עם בעיות במפרקים, מומלצת לנשים בהריון ובהנקה, היא טובה להתפתחות המערכת החיסונית, להפחתת תהליכים דלקתיים ועוד.

מקורות לאומגה 3 – איפה תמצאו אותה?

מזון הוא המקור הקל והמהיר ביותר לצריכתה. אומנם לא תמצאו אותה בהמון מאכלים, אבל בהחלט תוכלו לשלב אותה בתפריט שלכם בדרכים שונות על בסיס קבוע.

מאכלים עשירים באומגה 3:

דגים – טונה, סלמון, בקלה, זהבון, סרדינים, הרינג, סול, פורל, הליבוט ועוד. שמן דגים, לא דרך חביבה על כולם, אבל בהחלט מומלצת. דגים היא האופציה המועדפת לצריכת החומצה דרך מזון.

אצות – מקור חיוני ועתיר בחומצה הן אצות. ניתן לצרוך שמן אצות, אצות יבשות, ועוד.

מקורות צמחיים – חומצות שומן ממקורות טבעיים וצמחיים תמצאו בסוגי מזון רבים ומגוונים, דוגמה: בזרעי פשתן, זרעי צ'יה, , אגוזי מלך, שמן זית, שמן קנולה, שקדים, מרווה, שמן פשתן, תרד ועוד.

מה היא הצריכה המומלצת של אומגה 3?

אומגה 3 מומלץ לקחת באופן קבוע, בכל יום ביחד עם האוכל.

על פי המכון האמריקני לרפואה זהו המינון הכללי המומלץ:

ילדים 0.9 – 0.5 גרם ליום.
גברים 1.6- 1.2 גרם ליום.
לנשים – 1.1-1.0 גרם ליום.

חשוב לזכור שכל אדם שונה, לכן בטרם תתחילו ליטול את התוסף באופן קבוע, מומלץ להתייעץ עם מומחה לצורך התאמת מינון באופן אישי.

האם ישנן תופעות לוואי לצריכה אומגה 3?

כמו כל תוסף תזונה או תרופה המסייעים לבריאותנו, גם כשמחליטים לקחת אומגה 3 יש כמה דברים שחשוב לקחת שבחשבון:

  • מחקרים הראו כי צריכה מופרזת עלולה לגרום לעיכוב קרישת הדם ולכן לא מומלץ לקחת אותה אם נוטלים מדללי דם.
  • אומגה 3 עלולה להפחית את לחץ הדם, זה נחשב כיתרון במקרה ולחץ הדם גבוה, אבל יכול להיות בעייתי כשלחץ הדם נמוך מלכתחילה.
  • שלשולים הם תופעת לוואי מוכרת של אנשים הצורכים אותה משמן פשתן, הנחשב גם למשלשל טבעי.

טיפול טבעי מותאם אישית

החומצה חשובה לבריאות שלנו עד מאוד, אבל יותר חשוב לשמור על הבריאות שלנו ולהתאים את הטיפול הנכון עבורנו. אם החלטתם ליטול אומגה 3, חשוב שתייעצו עם רופא, כדי להבין מהו המינון הנכון עבורכם. המינון יותאם לכם באופן אישי, בהתאם לתזונה שלכם, למצבכם הבריאותי, למחלות רקע, לתרופות נוספות שאתם נוטלים, לגיל שלכם ולכל פרמטר אחר שחשוב לשקול בטרם תתחילו טיפול תרופתי או רפואי.


לכל המאמרים >