תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

מה לאכול כשיש שלשול?

כשהבטן כואבת וסובלים מריבוי יציאות, יציאות רכות או יציאות מימיות ותכופות, כדאי להקפיד ולשמור בענייני תזונה. אכילה של מזון לא מתאים, מכביד או כזה שמגרה את מערכת העיכול, עלולה להחריף את המצב, ולגרום לאובדן של חומרי הזנה חשובים והכרחיים לגוף. כדאי לאכול ארוחות קטנות ומתונות, להימנע מאכילה כאשר לא מופיע רעב ולשים לב מה לאכול כשיש שלשול.

אז… מה מותר לאכול כשיש שלשול?

בעת שלשולים חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים, מאחר שהיציאות הרכות, הנוזליות והתכופות תורמות לאובדן נוזלים רב מהרגיל. שלשולים חוזרים או ממושכים עלולים לגרום גם להתייבשות, במיוחד בקרב תינוקות רכים ואנשים מבוגרים, ועל כן, למי שסובלים משלשול ונמנים על אוכלוסיות אלו מומלץ להקפיד אף יותר על שתייה.

ישנן גישות שונות בנוגע לשאלה מה מותר לאכול כשיש שלשול. ישנם אנשים שמפסיקים לאכול למשך מספר שעות ויותר מכך, על מנת לצמצם את הדחף להתפנות. הימנעות ממזון איננה מחייבת, ומי שנוקטים בה בדרך כלל חשים בחילה או שאינם מרגישים רעב.
בעבר הייתה נהוגה תזונה לשלשולים, שכללה מזונות "עוצרים" כמו אורז ובננות. כיום ישנה גישה מעט פתוחה יותר, שלפיה אפשר לאכול אם עולה רעב, אך כדאי להימנע ממזונות חשודים או כאלו שידועים כמגבירי שלשול.

המלצות מעולות על תרופות סבתא לשלשול תמצאו במאמר נפרד באתר. הנה כמה דוגמאות למזונות שטוב לאכול כשיש שלשול, או במילים אחרות – אוכל נגד שלשולים:

  • אורז – אורז לבן מבושל, שאינו מתובל, נחשב כאוכל נגד שלשולים. האורז בבישול נקי מתבלינים משקיט את הרעב שמופיע לעתים לאחר שלשול, אינו מכביד על מערכת העיכול ותורם לתחושת שובע. יש לאורז לבן גם שורה ארוכה של יתרונות בריאותיים אחרים
  • בננה – אכילת פירות אינה מומלצת כתזונה בזמן שלשול, אך בננות הן פרי יוצא מן הכלל. בננות הן פרי מזין ומשביע, הן עתירות באשלגן, והן מומלצות לאכילה בזמן שלשול, כאשר מופיע רעב, מאחר ואינן מזרזות את פעולת המעיים. מלבד בננה ניתן לשלב בתפריט תפוח עץ מקולף, מבושל או אפוי, אפשר במצב מרוסק. במקרה ששותים מיץ תפוחים סחוט, כדאי לסנן החוצה את חתיכות הפרי לפני השתייה
  • ירקות – מומלץ לאכול ירקות מקולפים ומבושלים, למשל גזר מבושל, קישואים או דלעת. ניתן לצרוך אותם כחלק ממרק ירקות, שיספק לגוף גם נוזלים ומלחים

מה לאכול כשיש שלשול - בננותתזונה לשלשולים – ממה כדאי להימנע?

לאחר שמבינים מה אוכלים כשיש שלשול, מגיעה שאלה חשובה לא פחות: מהם המזונות והמשקאות שכדאי לכם להוציא מהתפריט שלכם, לפחות עד יעבור זעם. לאנשים שסובלים מרגישות במערכת העיכול, שמלווה בבחילה ובשלשולים, מומלץ להימנע ממזונות שחשודים כמעוררי רגישות או כאלו המזרזים את פעולת העיכול. עם המזונות הללו נמנים מוצרי חלב, פירות קיציים ומזונות מעובדים, מתובלים מאוד או חריפים. מומלץ להימנע גם ממזונות מטוגנים בשמן או שומניים מאוד, וכן ממזון רווי סוכרים, קפאין או אלכוהול.

  • אלכוהול – שתיית אלכוהול אינה מומלצת כאשר יש שלשול, ומומלץ להימנע מאלכוהול ומשקאות או מזונות שמכילים אותו גם מספר ימים לאחר שהשלשול פסק.
  • טחינה – טחינה היא מזון שומני מאוד, ועל כן בזמן שלשול לא מומלץ לאכול טחינה ומוצרים שעשויים מטחינה כדוגמת חלבה. שומנים נוספים שמהם מומלץ להימנע הם שמן, מרגרינה, חמאה, מיונז, אבוקדו, אגוזים, גרעינים ופיצוחים.
  • פירות – בזמן שלשול או קלקול קיבה מומלץ להימנע מאכילת פירות, פרט לבננות כאמור. הפירות שמהם מומלץ במיוחד להימנע הם פירות קיץ (כדוגמת ענבים, שזיפים וכדומה).
  • קולה – משקאות קלים בכלל וקולה בפרט הם משקאות שמהם כדאי להימנע כאשר סובלים משלשולים. במשקאות קולה יש קפאין וסוכר – מרכיבים שצריכתם עלולה להחריף את השלשול.
  • קפה – בעת שלשול מומלץ להימנע ככל שניתן או להמעיט בצריכת מזונות שמכילים קפאין, ובהם כמובן קפה, שוקולד, קקאו ודומיהם.
    מאכלים אלו כידוע עלולים להקשות גם על סוגים אחרים של בעיות במערכת העיכול, דוגמת ריפלוקס, צרבת או עצירות.
  • חלב – שתיית חלב אינה מומלצת במקרים של שלשול, וכחלק מכללי התזונה בזמן שלשול מומלץ להימנע מאכילת מוצרי חלב בכלל. כדאי לשים לב לאותיות הקטנות על גבי אריזות של מוצרים מעובדים כדוגמת ממתקים וחטיפים, ולוודא שגם בהם אין מוצרים שמקורם בחלב.

במקרה של שלשול כרוני כדאי להתייעץ בנוגע לתזונה עם בעל מקצוע, על מנת שלא לצרוך מזון שמכביד על מערכת העיכול או מגביר את השלשול. מזונות חשודים או כאלו שיש לגביהם ספק מומלץ להוציא מהתפריט, לפחות עד להתייעצות וקבלת המלצות תזונה מותאמות אישית.

אז הבנתם מה לאכול כשיש שלשול. מה עוד אפשר לעשות?

שלשולים חוזרים או שלשולים כרוניים מחייבים, מלבד תזונה מתאימה וטיפול באמצעים ביתיים גם תשומת לב, אבחון ומעקב מקצועי. תזונה נגד שלשול יכולה להביא להקלה מסוימת, אך היא אינה פותרת את שורש הבעיה, ובמקרה של שלשולים תכופים או חוזרים, כדאי מאד להיבדק ולטפל.

טיפול טבעי בשלשולים מתחיל באבחון מעמיק על פי הרפואה הסינית. לאחר האבחון, ניתן טיפול משולב ומותאם אישית, שכולל דיקור סיני, מתן צמחי מרפא לנטילה בשתייה והמלצות תזונה פרטניות, שמתאימות להרגלים ולאורח החיים. הטיפול הטבעי בשלשולים הינו טיפול יעיל ומיטיב, שתורם גם להרגעה נפשית, לאיזון מערכות הגוף ולשיקום של מערכת העיכול. הטיפול ברפואה סינית מסייע להתמודד עם הבעיה, להפחית את הישנותה ולפתור את הגורמים לה. ראוי לציין כי הרפואה הסינית מסייעת למגוון מצבים נוספים כדוגמת טיפול בצרבת.

אם אתם סובלים משלשולים חוזרים או משלשולים ותופעות נוספות, כדוגמת כאבי בטן או שינויים בהרגלי היציאות – פנו עוד היום להתאמת טיפול

מאיה נאור רפואה סינית

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקות ברמת אביב ובעמק החולה, גליל עליון.

מה אפשר לאכול כשיש שלשולים
צמח מיובש להמחשת כאבי בטן ושלשלולים

לכל המאמרים >