תמונה של קקטוס עדין וצמחי מרפא

צרבות חוזרות, יובש ושיעול טורדני שאובחנו כרפלוקס

מאיה נאור

מטפלת במבוגרים וילדים בקליניקה ברמת אביב.

המלצה על טיפול של מאיה מאור לצרבת והפרעות דיספפסיה

סיפורו של אחמד ואיך שינוי קטן בתזונה יכול להביא לשינוי גדול בבריאות ובהרגשה

 

אחמד, בן 45, קבלן בענף הבנייה ואיש משפחה. אחמד הגיע למרפאה עם תלונה על צרבות חוזרות ונשנות ויובש משמעותי בלשון, מלווה בשיעול ובליחה יבשה. סיפר שהוא נוטל במשך שנים תכשירים סותרי חומצה, אותם נוטלים אנשים שסובלים מצרבת. בדיקות הגסטרו של אחמד תקינות לחלוטין. לאחמד ישנן גם בעיות בפרוסטטה (בלוטת הערמונית), והוא נוטל  תרופות לטיפול בכך לאורך מספר שנים.

לאחר תשאול ואבחון מקיף, אובחן אחמד כסובל מריפלוקס ובעל הרגלי תזונה קלוקלים. אחמד מעיד כי התזונה שלו מבוססת לרוב על מזון מהיר ואכילה זריזה: שווארמה, פיתות, פלאפל, מאכלים מטוגנים ועוד. הוא סיפר כי הוא אוכל "על הדרך" ובחופזה, לעולם אינו יושב ואינו מתרכז באכילה מסודרת. בארוחת הבוקר שותה קפה שחור ואוכל לחמניה.

רפלוקס או החזר קיבתי ושטי, נגרם בשל הפרעה בפעולה התקינה של מערכת העיכול, ובאופן ספציפי – ליקוי בפעולתו של שסתום חד כיווני, שמפריד בין הוושט לקיבה. אצל מי שסובלים מריפלוקס ישנה חזרה של תוכן הקיבה, מלווה במיצי קיבה חומציים, במעלה הוושט, דבר שעלול לגרום לתחושת שריפה חריפה, כאבים בבית החזה, שיעול טורדני, כאבים בלסתות, שיהוקים וגזים, בחילה ועוד. אחמד, כמו אחרים שסובלים מריפלוקס, נטל תרופות לשם הפחתת החומציות בקיבה. תרופות אלו יעילות בטווח הקצר, אך הן בעלות תופעות לוואי ועלולות לפגוע במערכת העיכול בדרכים שונות, בטווח הארוך.

השינוי העיקרי, שהביא להקלה ולהטבה – תזונתי! 

הדגש העיקרי בטיפול של אחמד היה שינוי תזונתי. תחילה הורדנו מזונות שרצוי להמנע מהם, כדוגמת מזונות מעובדים, מטוגנים ומתובלים מאד, והוספנו אט אט מזונות בריאים ומזינים יותר. בתחילת התהליך היה לו מעט קשה, אך עם הזמן החל לקחת איתו לעבודה אוכל מבושל מהבית. לפני היציאה בבוקר החל לאכול ארוחת בוקר בבית: שייק, דייסה, יוגורט עזים וגרנולה או צלחת של כמה פירות. נוסף על השינוי בהרכב הארוחות, אחמד התחיל להקדיש תשומת לב לאופן האכילה. חרף אורח החיים הלחוץ והאינטנסיבי, והעבודה שמחייבת אותו לתנועה רבה, עומס ולחץ, אחמד מתמיד באורח החיים החדש שסיגל לעצמו – הקפדה על ארוחת בוקר מזינה ומסודרת בבית, לפני צאתו לעבודה, וכן ארוחת צהריים מבושלת, בריאה וממלאת, ממרכיבים מתאימים. אחמד תיאר כי הוא מרגיש שהשינוי התזונתי הוא שהוביל לשיפור המשמעותי במצב בריאותו.

הטבה משמעותית במצב הצרבת גם בזכות דיקור וצמחי מרפא

בטיפול שלבנו גם פורמולה של צמחי מרפא וטיפול בדיקור על בסיס שבועי. הדיקור נועד לחזק את מערכת העיכול, לשקם את הריריות שנפגעו בימי הצרבת, ולסייע בהנעת הליחה היבשה ובשיפור מצב הבריאות הכללי. לאחר תקופה של החלמה והתייצבות, הפסיק אחמד ליטול תרופות קונבנציונליות סותרות חומצה, והריפלוקס המלווה בצרבות פסק ונעלם. עם ההטבה והשיפור במצב, החלטנו להיפגש בתדירות של אחת לשלושה שבועות עד חודש, לשם שימור המצב הקיים ושמירה על איזון.


לכל המאמרים >